سایت سفارش خودرو تا اطلاع ثانوی مسدود است

سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
معاون وزیر صنعت و معدن اعلام کرد سامانه ثبت سفارش خودروهای وارداتی، تا اطلاع ثانوی همچنان مسدود خواهد بود. در همین حال رئیس انجمن واردکنندگان خودرو این اقدام را کاملا غیر قانونی می‌داند.
تبلیغات

یک ماه پیش بود که وزارت صنعت و معدن به ناگهان و بدون اطلاع قبلی، سایت ثبت سفارش خودرو را از دسترس خارج کرد. گمانه‌زنی‌های مختلفی در مورد علت این اقدام وزارت صنعت مطرح شد. در جدیدترین اظهار نظر رسمی از سوی مسئولان این وزارتخانه، معاون وزیر صنعت و معدن در مورد این اقدام و دلایل آن نکات مهمی را بیان کرده است.

مجتبی خسروتاج، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو از ۱ ماه پیش، اعلام کرد:

این سایت تا اطلاع ثانوی و تا زمان تصویب طرح ساماندهی خودروهای وارداتی در دولت، بسته خواهد ماند.

خسروتاج، برخلاف اظهار نظرهای پیشین مسئولان وزارت صنعت و معدن که دلیل بسته شدن سایت را انتقال داده و بروزرسانی اعلام کرده بودند، این اقدام را کاملا قانونی دانست و در مورد  دلیل آن، اظهار داشت:

علت اصلی بسته شدن سیستم ثبت سفارش خودرو، ایجاد شفافیت هرچه بیشتر در زمینه واردات خودروهای خارجی به کشور است. زمانی که دستورالعمل جدید واردات خودرو در هیئت دولت به تصویب برسد و ابلاغ گردد؛ اجازه ورود خودروهای خارجی به کشور مجددا صادر خواهد شد و سامانه مجددا شروع به کار خواهد کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر این نکته که در دستورالعمل جدید بحث نحوه استفاده از ظرفیت تولید داخل، نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های خودروساز جهانی، مشخص بودن واردکنندگان خودرو و  تعهداتی این واردکنندگان به شکل دقیق و مشخصی تدوین و قید خواهد شد؛ خاطرنشان کرد:

ثبت سفارش خودروهای CBU بسته است؛ اما بقیه مونتاژکارهای داخلی می‌توانند نسبت به درخواست تأمین و واردات قطعات مورد نیاز خود اقدام نمایند.

بر اساس طرحی که از سوی وزارت صنعت و معدن مطرح شده و قرار است به تصویب هیئت وزیران نیز برسد، استفاده ۵۰ درصدی از ارز صادرکنندگان شرط اصلی واردات خودرو خواهد بود.

در سوی مقابل اما فرهاد احتشامزاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، این اقدام وزارت صنعت را کاملا غیرقانونی دانست و اعلام کرد که این انجمن به‌صورت قانونی این مورد را پیگیری قضایی خواهد کرد. وی در این زمینه اظهار داشت:

بر اساس ماده ۵ قانون بهبود فضای کسب و کار که توسط معاون اول رئیس جمهور مورد تأکید فراوان قرار گرفته است؛ دستگاه‌های اجرایی باید در تدوین دستورالعمل‌ و آئین‌نامه‌های جدید حتما نظر تشکل‌های تخصصی را جویا شوند. متأسفانه در زمینه بستن سامانه ثبت سفارش خودرو، وزارت صنعت و معدن هیچ‌گونه مشورتی با فعالان این حوزه انجام نداده و این کار کاملا خودجوش و غیر قانونی بوده است.

بروزرسانی:

مجتبی خسروتاج، رئیس کل سازمان توسعه تجارت درحاشیه نشست خبری خود از ارائه بسته پیشنهادی این سازمان در ارتباط با نحوه واردات خودرو به دولت خبر داد و اعلام کرد:

امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن این موضوع تعیین تکلیف شود. پیش‌بینی می‌کنیم تا هفته آینده دستورالعمل جدید واردات خودرو ابلاغ خواهد شد و سامانه ثبت سفارش خودرو نیز تا هفته آینده مجددا بازگشایی و امکان ثبت سفارش خودرو فراهم خواهد شد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات