امضاء قرارداد ۶۶۰ میلیون یورویی رنو با ایران

دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
بر اساس قرارداد جدید مبنی بر همکاری مشترک سه‌جانبه بین ایدرو، شرکت پرتو نگین ناصح و رنو، سهم مشارکت رنو ۶۰ درصد، سهم مشارکت ایدرو ۲۰ درصد و سهم مشارکت شرکت پرتو نگین ناصح نیز ۲۰ درصد است.
تبلیغات

روز گذشته، در زومیت از دومین قرارداد بزرگ صنعت خودروسازی ایران،  بین شرکت رنوی فرانسه و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) خبر دادیم. امروز رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی ایران (ایدرو) از سهم سرمایه‌گذاری ۲۰ درصدی این سازمان در قرارداد جدید با رنو خبر داد و اعلام کرد:

میزان سرمایه‌گذاری در فاز اول، ۶۶۰ میلیون یورو و در قالب تولید ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو خواهد بود.

منصور معظمی در آیین امضای قرارداد همکاری مشترک در زمینه توسعه و تولید خودروهای جدید در ایران که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و نیز مسئولان شرکت خودروسازی رنو در وزارت صنعت برگزار شد، با اشاره به اینکه از ۱۰ ماه قبل چارچوب همکاری بین ایدرو و رنو در پاریس امضاء شده است، گفت:

در ابتدا سهم رنو ۶۰ و سهم ایدرو ۴۰ درصد تعریف شده بود؛ اما در طول این ۱۰ ماه مذاکرات سخت و فشرده‌ای داشتیم و توانستیم با شرایط بهتر و تغییر سهم ایدرو از ۴۰ به ۲۰ درصد به تفاهم برسیم. بر اساس قرارداد جدید مبنی بر همکاری مشترک سه‌جانبه بین ایدرو، شرکت پرتو نگین ناصح و رنو، سهم مشارکت رنو ۶۰ درصد، سهم مشارکت ایدرو ۲۰ درصد و سهم مشارکت شرکت پرتو نگین ناصح نیز ۲۰ درصد است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد جزئیات این قرارداد اظهار کرد:

میزان سرمایه‌گذاری در فاز اول، ۶۶۰ میلیون یورو خواهد بود و ۳۰۰۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم دارد. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری برای تولید ۳۰۰ هزار دستگاه در نظر گرفته شده که بخشی از آن تا پایان سال آینده جهت ورود ۱۵۰ هزار دستگاه به بازار مد نظر قرار می‌گیرد و تا سال ۲۰۲۴ به سقف ۳۰۰ هزار دستگاه می‌رسد.

به گفته رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی ایران، مسئولیت رنو در این قرارداد برای صادرات تولیدات و قطعات معادل ۳۰ درصد و انتخاب مدیرعامل و هیئت مدیره به‌صورت چرخشی است. همچنین در دور اول مدیرعامل از طرف رنو، هیئت مدیره از طرف ایدرو و نایب‌رئیس از طرف شرکت پرتو نگین ناصح انتخاب خواهد شد.

قرارداد محرمانه است

معظمی افزود:

نمایندگان مجلس هر لحظه اراده کنند قرارداد در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود، اما نباید منتشر شود. در هیچ جای جهان هم قرارداد را منتشر نمی‌کنند. این قراردادها قطعه سازان داخلی را تقویت می‌کنند تا به قطعه سازان جهانی وصل شوند.

به گفته وی، در قرارداد رنو ۱۵ قطعه ساز داخلی در کلاس رنو هستند و در قرارداد دیده شده است که باید به ۵۰ قطعه ساز برسند و از آخرین فناوری‌ها برخوردار شوند.

۶ قرارداد نهایی شده است

این مقام مسئول افزود:

تاکنون ۶ قرارداد نهایی شده که یکی از آن‌ها قرارداد ایران خودرو و پژو بود که محصول آن وارد بازار شده و دو محصول دیگر هم به‌تدریج و تا پایان امسال وارد بازار خواهد شد. سیتروئن هم با سایپا با مشارکت ۵۰-۵۰ قرارداد بسته که امسال محصولات آن وارد بازار می‌شود. شرکت‌های ماموت، فولکس واگن و هیوندای و اسکانیا هم با بخش‌های خصوصی قرارداد بسته‌اند. پس از برجام فرصتی فراهم شده و صنعت خودرو هم توانست از این فرصت استفاده کند و با مشارکت شرکت‌های صاحب برند جهان، قرار است خودرویی تولید کنیم که هم از نظر قیمت و هم از نظر کیفیت مورد رضایت مردم باشد

معظمی با اشاره تولید یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال گذشته و برنامه تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه در سال جاری، گفت:

حضور در بازار جهانی و صادرات خودرو موضوعی مهم است و از این بابت دچار مشکل جدی هستیم. زمانی خودروساز هستیم که به شبکه جهانی وصل باشیم و محصول در صحنه بین‌المللی خریدار داشته باشد. ایدرو یک عضو هیئت‌ مدیره در ایران خودرو و یک عضو هیئت مدیره در سایپا دارد که با توجه به میزان تولید، حدود ۸ و ۶ دهم درصد سهم بازار را داریم و قانون تا سقف ۲۰ درصد را اجازه داده است. بنابراین اقدام ما خلاف قانون و اصل ۴۴ نیست.

معظمی با بیان اینکه حدود ۲۹ مجوز برای شرکت‌های خودروسازی صادر شده است، گفت: 

آن‌ها تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند با این اوضاع و احوال در درازمدت ادامه حیات دهند و راهش این است که با یکدیگر ادغام شوند.

نارضایی از قرارداد رنو پارس

معظمی با اشاره به اینکه  قرارداد رنو پارس قرارداد خوبی نبود، گفت:

در قرارداد جدید، ساخت گیربکس و شاسی دیده شده است. ایدرو قراردادی هم با بلژیک بسته تا بتوان گیربکس دستی به اتوماتیک تبدیل شود. سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران حدود ۲۴ تفاهم‌نامه داشته است که از این تعداد ۹ تفاهم‌نامه به قرارداد تبدیل شده است و در همه آن‌ها سرمایه‌گذاری خارجی و ورود سرمایه و فناوری دیده شده است و این اقتصاد مقاومتی و با نگاهی برون‌گرا است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات