در جلسهای که دیروز شورای رقابت جهت بررسی قیمت خودروهای داخلی زیر ۴۵ میلیون تومان برگزار کرد، تصمیم بر این شد تا مجوز افزایش قیمت برای برخی از خودروهای پرتیراژ داخلی که بهنوعی در بازار خودرو انحصاری هستند و رقیب جدی برای آنها وجود ندارد، صادر شود. این شورا مصوب کرد که پراید و سمند به ترتیب حداکثر ۱.۵ و ۲.۷ درصد افزایش قیمت را تجربه کنند.
پس از جلسه شورای رقابت، برخی خودروها در بازار آزاد مانند پژو ۲۰۶ صندوقدار، تندر 90، دنا و وانت آریسان در واکنش به این خبر افزایش قیمت اندک و البته زودگذری را تجربه کردند.
اما امروز و پس از این تصمیم، رضا شیوا رئیس شورای رقابت با حضور در جمع خبرنگاران جزئیات بیشتری از این تصمیم را اعلام کرد. وی با اشاره به بحثهای پیشآمده طی هفتههای اخیر در مورد قیمت پژو 2008، اعلام کرد:
وی با اعلام این نکته که وظیفه شورای رقابت قیمتگذاری نیست، بلکه تدوین و ابلاغ دستورالعمل قیمتگذاری است، به خبرنگاران گفت:
رئیس شورای رقابت اعلام کرد که قیمتهای ذکرشده سقف قیمت خودرو است و خودروسازان ملزم به این افزایش قیمت نیستند. وی معتقد است که شورا در بهبود شرایط قیمتی خودرو موفق عمل کرده است و عملا بازار حاشیه را از خودروهایی که تعیین قیمت شده حذف کرده است. بهعنوان مثال تا پیش از ورود شورای رقابت به بحث قیمتگذاری خودرو، یک پراید از این دست به آن دست، ۵۰۰ هزار تومان حاشیه داشت.
شیوا در پاسخ به این سؤال که آیا خودروهای خارجی وارداتی نیز دچار انحصار شده است یا خیر، اذعان داشت:
به نظر شما شورای رقابت تا چه میزان در ثبات بازار خودرو تأثیرگذار است؟
نظرات