مزدا تا سال ۲۰۱۹ خودروی الکتریکی خود را معرفی خواهد کرد

جمعه ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
به دنبال این موضوع که تا سال ۲۰۲۰، فروش خودروهای الکتریکی ده درصد از کل فروش جهانی را تشکیل خواهد داد، شرکت مزدا اعلام کرد که خودروی الکتریکی خود را تا سال ۲۰۱۹ معرفی خواهد کرد.
تبلیغات

کیوشی فوجی‌وارا، مدیر بخش تحقیق و توسعه‌ی شرکت مزدا، امروز در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس، در مصاحبه با خبرگزاری استرالیایی گفت که اگر قیمت فناوری باتری‌ها کاهش یابد، ظرفیت تولید و استفاده از خودروهای الکتریکی بالا خواهد رفت.

این برند ژاپنی احتمالا با شرکت تویوتا به‌منظور تولید خودروهای الکتریکی کم‌حجم و جمع‌و‌جور همکاری‌ خواهد کرد و یک پیشرانه‌ی دوار و کوچک را به کار خواهد برد.

فوجی‌وارا در ادامه گفت:

احتمالا تا سال ۲۰۲۰، خودروهای تمام الکتریکی ۵ الی ۱۰ درصد از فروش کل خودروها را تشکیل خواهند داد درحالی‌که مقدار ۹۰ تا ۹۵ درصد آنان همچنان موتور‌های احتراق داخلی هستند. از این‌رو موتور احتراق داخلی مهم‌ترین فناوری در تمام دنیا به شمار می‌رود. البته به‌طور قطع به خودروهای الکتریکی نیاز داریم. همان‌طور که می‌دانید، منبع انرژی کشور نروژ تماما از آب تأمین می‌شود. این به این معنا است که در کشور نروژ- از جنبه تولید دی‌اکسید کربن- خودروهای الکتریکی ترجیح داده می‌شوند؛ اما این وضعیت در کشورهای چین و آمریکا صادق نیست. از این‌رو تمرکز ما بر موتور‌های احتراق داخلی است؛ اما در برخی مناطق نیاز به خودروهای الکتریکی داریم. به همین دلیل در سال ۲۰۱۹ خودروهای الکتریکی خود را معرفی خواهیم کرد.
مزدا

وی در ادامه افزود:

این‌که اولین خودروی الکتریکی شرکت مزدا چه نوعی باشد، باید منتظر بود و دید. فرآیند توسعه‌ی این خودروها به‌تازگی شروع شده است و احتمالا با شرکت تویوتا همکاری خود را آغاز خواهیم کرد تا بتوانیم بازدهی هزینه و ابعاد این فناوری را بهبود دهیم. سامانه‌ی الکتریکی مزدا توسط خودمان توسعه داده می‌شود؛ اما از نظر بازاریابی و این‌که چه بخشی از تولیدات این خودرو و در کجا عرضه شود، جای بحث و بررسی دارد. حجم تولیدات این بخش زیاد نخواهد بود و از نگاه تجاری، بررسی این موضوع که چه نوعی از آن بایستی عرضه شود، بهتر است. هر دو شرکت هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند و در مرحله‌ی مذاکره هستند.

احتمالا خودروهای الکتریکی از پلتفرم تطبیقی پیشرانه‌های احتراق داخلی کنونی بهره‌ خواهند برد تا اینکه بخواهند خودروی تمام الکتریکی باشند. علت این موضوع این است که خودروهای الکتریکی مزدا نیازی به استفاده از باتری‌های بزرگ ندارند و به همین دلیل نیازی نیست پیشرانه‌ی جدیدی برای آن‌ها طراحی شود. اگر باتری‌هایی با ابعاد بزرگ نیاز بود؛ آنگاه این موضوع صحیح بود و نیاز به پلتفرم جدیدی داشتیم. اگر خاطرتان باشد سامانه‌ی افزایش مسافتی داشتیم که توسط یک پیشرانه‌ی دوار امکان‌پذیر می‌شد. این سامانه در فناوری خودروهای الکتریکی نیز به ما کمک می‌کند و می‌توانیم دو نوع از این سامانه داشته باشیم.

مزدا

مزدا پیش از این، این سامانه را در مدل مزدا ۲ خود استفاده کرده بود. توسعه‌ی این فناوری، چراغ راهی برای آینده‌ی خودروهای الکتریکی شرکت مزدا خواهد بود. خودروی الکتریکی مزدا ۲ -تا وقتی که باتری‌های لیتیوم-یونی شروع به خالی شدن کنند- می‌تواند تنها از قدرت الکتریکی استفاده کند و پس از آن است که پیشرانه‌های دوار وارد کار می‌شوند. این پیشرانه‌ها طوری طراحی شده‌اند که می‌توانند دور موتور ثابت ۲۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کنند.

مزدا

اما آیا این خودروها در کشور استرالیا عرضه خواهند شد؟ احتمالا پاسخ آن منفی خواهد بود؛ زیرا اخیرا مدیرعامل نمایندگی شرکت مزدا در کشور استرالیا اعلام کرده است که خودروهای الکتریکی ضروری و حیاتی نیستند و این موضوع شبهه‌ها در امکان‌سنجی عرضه‌ی این خودروها در این منطقه را بالا می‌برد.

با این حال، مزدا به‌عنوان برندی که هر دو فناوری پیشرانه‌ی الکتریکی و دوار را به نمایش‌ گذاشته‌ است، می‌تواند چراغ سبزی از سوی بازار برای عرضه‌ی محصولات خود دریافت کند.

تمام مطالب مرتبط با نمایشگاه را در صفحه‌ی اختصاصی نمایشگاه خودرو لس‌آنجلس ۲۰۱۶ مطالعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات