با گراهام آشنا شوید؛ آناتومی بدن مقاوم در برابر تصادفات خودرو

شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
موسسه‌ی بررسی تصادفات جاده‌ای و ایمن‌سازی TAC در کشور استرالیا نتایج تحقیقات چند‌ساله‌ی خود در رابطه با بدنی مقاوم در برابر این دسته از حوادث، منتشر کرده و نمونه‌‌ای از آن در ابعاد واقعی را نیز تولید کرد. این انسان تغییر یافته، گراهام نام‌گذاری شده است. برای آشنایی بیشتر با گراهام، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

کمیسیون تصادفات حمل و نقل (TAC - Transport Accident Commission) طی تحقیقاتی گسترده به شکل جدیدی از استخوان‌بندی و فرم بدن انسان دست یافته است که تعداد کشته‌ها و مجروحات تصادفات جاده‌ای را کاهش می‌دهد. این شرکت حتی به ساخت یک نمونه در ابعاد واقعی از نتایج تحقیقات خود، که آن را گراهام نامیده، پرداخته است. ساخت این مدل توسط پاتریشیا پیچینی مجسمه‌ساز و نام و آشنای استرالیایی انجام شده است. پیچینی برای ساخت گراهام به ساعت‌ها گفتگو با دیوید لوگان از تیم تحقیقاتی تصادفات جاده‌ای دانشگاه موناش و کریستین کنفیلد جراح بیمارستان رویال ملبورن، پرداخته است. 

گراهام از سری مانند لانه‌ی موریانه‌ها، بالا تنه‌ای مانند خمیر و پاهایی مشابه ریشه‌های درختان بهره می‌برد. مدیر اجرایی موسسه‌ی TAC جو کالافیور در خصوص تولید گراهام گفت که این مجسمه به خوبی به مردم یادآوری می‌کند که تا چه اندازه‌ای در برابر تصادفات جاده‌ای آسیب‌پذیر هستند. وی در ادامه گفت:

مردم می‌توانند هنگام دویدن و برخورد با دیوار، زنده بمانند. اما تصادفات جاده‌ای با خودروها که در سرعت‌های بسیار بالاتری انجام می‌شود، به دلیل اعمال نیروهای به مراتب بیشتر، شانس آسیب ندیدن و زنده ماندن نیز کاهش قابل ملاحظه‌ای می‌یابد. خودرو طی سال‌های گذشته بسیار سریع‌تر از انسان‌ها تکامل یافته‌اند. حال گراهام به ما نشان می‌دهد که با نمونه‌ی ایمن انسان چقدر فاصله داریم و به همین دلیل باید تلاش گسترده‌ای در ایمن‌سازی سفر‌های خود با خودروها انجام دهیم. 

گراهام از سر بزرگی برخوردار است. مغز وی توسط غشای مایعی احاطه شده تا ضربات وارد شده به سر را به مغز منتقل نکند. هنگام تصادفات، عموما صورت سرنشینان به دلیل برخورد به اجزای مختلف کابین دچار صدمه‌های شدیدی می‌شود. در همین راستا نیز TAC اجزای صورت گراهام را در یک سطح تولید کرده است تا هنگام برخورد با سایر اشیا صدمه‌ی کمتری ببینند. هنگام برخورد‌های شدید، به دلیل انتقال شتاب و نیروی شدید، عموما سرنشینان از ناحیه‌ی گردن دچار مصدومیت می‌شوند. به همین دلیل گراهام فاقد گردن است و دنده‌های سینه‌ی گراهام نیز در نزدیکی سر او قرار دارند. در نهایت نیز باید به جمجمه‌ی عجیب گراهام اشاره کرد که برای جذب میزان زیادی از انرژی طراحی شده است. 

گراهام- تست تصادف
گراهام- تست تصادف
گراهام- تست تصادف
گراهام- تست تصادف

گراهام تا ۹ آگوست در کتابخانه‌ی ایالتی استرالیا در معرض نمایش قرار خواهد گرفت. بازدیدکنندگان قادر خواهند بود به کمک پروژه‌ی تانگو گوگل و اپلیکیشن واقعیت افزوده‌ی مخصوصی، زیر پوست و استخوان‌بندی گراهام را تماشا کنند. 

گراهام زمانی به نمایش درآمده که پروژه‌های در حال اجرا برای کاهش جراحات و کشته‌های جاده‌ای، با سرعت بسیار کمی در حال پیشرفت هستند. تصادفات جاده‌ای و تعداد مصدومان و کشته‌های ناشی از آن در استرالیا ۱۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته تجربه کرده است. متاسفانه ایران نیز یکی از صدرنشینان تصادفات جاده‌ای در جهان است و به هیچ وجه آمار خوبی در این زمینه ندارد.

در ادامه شما را به تماشای ویدیوی تبلیغاتی موسسه‌ی TAC در خصوص معرفی گراهام و تحقیقات این شرکت در زمینه‌ی بدن مقاوم در برابر تصادف‌های جاده‌ای، دعوت می‌کنیم.

لینک دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات