کاهش بی‌سابقه‌ قیمت بنزین در بازارهای جهانی

چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
قیمت بنزین در ایالات متحده در جولای امسال به کمترین مقدار خود در ۱۲ سال گذشته برای مقاطع مشابه رسیده است و انتظار می‌رود که این روند تا پایان تابستان ادامه داشته باشد. کارشناسان، کاهش قیمت جهانی نفت و وجود ذخیره‌ی بنزین مازاد را از عوامل اصلی این اتفاق می‌دانند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

مسافران تابستانی در ایالات متحده احتمالا با شنیدن خبر کاهش بی‌سابقه‌ی قیمت سوخت در این کشور خوشحال شده‌اند. انجمن خودروی آمریکا (AAA) اعلام کرده است که قیمت بنزین در ماه جولای به پایین‌ترین مقدار خود در همین ماه در ۱۲ سال گذشته رسیده است. بر پایه‌ی گزارش AAA، متوسط قیمت ملی بنزین در حال حاضر ۲.۲۱ دلار برای هر گالن بنزین بدون سرب (۰.۵۸ دلار برای هر لیتر) است. علاوه بر این، در حال حاضر حدود ۲۵ درصد از ایستگاه‌های بنزین ایالات متحده با قیمت‌های کمتر از ۲ دلار نیز برای مشتریانشان سوخت ارایه می‌دهند. پایین ترین قیمت بنزین در کشور مربوط به ایالت کارولینای جنوبی با بهای فقط ۱.۸۸ دلار برای هر گالن (۰.۴۹ دلار برای هر لیتر) است. گفتنی است که ایالت کالیفرنیا هنوز هم دارای عنوان بالاترین قیمت در این کشور است و قیمت سوخت در آن به ۲.۸۵ دلار رسیده است و در جزیره‌ی هاوایی نیز این قیمت ۲.۸۲ دلار گزارش شده است.

 AAA قیمت‌های پایین در مقطع فعلی را ناشی از وجود مقادیر زیادی از بنزین مازاد در ایالات متحده و همچنین قیمت نسبتا پایین یک بشکه نفت در بازار جهانی می‌داند. در حال حاضر، ایالات متحده نسبت به سال گذشته به میزان ۱۳ درصد، ذخیره‌ی بنزین بیشتری را در اختیار دارد و این مقدار مازاد به عنوان بزرگترین مقدار برای ایالات متحده در ماه جولای در همه‌ی دوره‌ها بوده است. از سویی باید اشاره کنیم که قیمت نفت نیز در حدود هر بشکه ۴۵ دلار است.

 خبر فوق تنها بخش خوشایند از گزارش این سازمان برای مصرف‌کنندگان سوخت نیست. AAA در گزارش خود اعلام کرده است که انتظار می‌رود قیمت بنزین در طول تابستان و در ادامه نیز به همین روال باقی خواهند ماند، البته این در صورتی خواهد بود که فرض کنیم برخی از رویدادهای پیش‌بینی نشده همانند طوفان، مشکلات مرتبط با توزیع سوخت، یا مشکلات مربوط به پالایشگاه یا تنش‌های احتمالی در خارج از امریکا رخ نخواهند داد. در حالی که کم بودن قیمت بنزین یک اتفاق خوشایند برای مصرف‌کنندگان بر شمرده می‌شود، اما در این میان برای کسانی که در مورد استفاده از سوخت‌های فسیلی و گازهای گلخانه‌ای و مسایل زیست محیطی نگرانی‌هایی دارند، ممکن است برخی دغدغه‌های ذهنی در زمینه‌ی روی آوردن دوباره‌ی مردم به خودروهای شاسی‌بلند و وانت‌‌ها مطرح شود؛ خودروهایی که طرفداران زیادی را در ایالات متحده دارند.

این در حالی است که ایالات متحده یکی از گران‌ترین نرخ‌های بنزین را دارد. قیمت بنزین در اروپا نیز در حال کاهش قابل توجهی است. در ادامه می‌توانید تازه‌ترین قیمت بنزین در کشور‌های اروپایی را تماشا کنید.

قیمت سوخت
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات