سیستم رانندگی خودکار تسلا مورد بررسی مقامات قضایی قرار می‌ گیرد

جمعه ۱۱ تیر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
پس از وقوع یک تصادف منجر به مرگ برای یک دستگاه تسلا مدل اس هنگامی که سرنشین در حال استفاده از سیستم خودران این خودرو موسوم به Autopilot بوده است، سازمان‌های قضایی و استاندارد ایالات متحده بررسی نحوه‌ی رفتار این سیستم هوشمند را آغاز کردند. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

این نخستین بار در ایالات متحده است که یک تصادف مرگبار برای خودروی خودران اتفاق می‌افتد. قانونگذاران فدرال، پس از وقوع یک تصادف مرگبار برای یک دستگاه خودروی تسلا مدل S که در حالت رانندگی خودکار قرار داشت، این خودرو را مورد بررسی قرار خواهند داد.

سازمان امنیت ترافیک و بزرگراه‌های ایالات متحده (NHTSA)، این پرونده را پس از کشته شدن یک نفر در تصادفی که بین خودروی تسلا مدل اس وی و یک تریلر اتفاق افتاد باز کرده و مورد بررسی قرار داده است. در این تصادف، راننده‌ی خودروی تسلا که خودرو را در حالت خودران (رانندگی خودکار) قرار داده بود کشته شد.   

‌تسلا در نخستین واکنش به این حادثه در روز پنجشنبه اعلام کرد: "این نخستین بار پس از طی ۱۳۰ میلیون مایل است که یک تصادف منجر به مرگ برای یک خودروی خودران اتفاق می‌افتد." تسلا در ضمن این واقعه را یک شکست تراژدیک نامید.

بر اساس اعلام تسلا این خودرو در حال حرکت در یک بزرگراه مجزا بود که ناگهان یک کشنده جلوی آن می‌پیچد. با توجه به رنگ سفید کشنده و بازتاب شدید نور آفتاب از روی آن، نه راننده و نه سیستم‌های خودرو متوجه این کشنده نشد، بنابراین هیچگونه ترمزگیری در خودروی تسلا اتفاق نیافتاد. تسلا با برخورد به خودروی کشنده به سمت زیر آن می‌رود و بخش زیرین تریلر به شیشه‌ی جلوی تسلا برخورد می‌کند.

احتمالا این اولین بار است که یک تصادف منجر به مرگ برای یک خودروی خودران اتفاق می‌افتد. این تصادف در ماه می اتفاق افتاده و تسلا گفته است که سازمان امنیت ترافیک و بزرگراه‌های امریکا در روز چهارشنبه این شرکت را در جریان این پرونده قرار داده است.

این تصادف یک شکست برای این خودروساز و همچنین برای کسانی است که قصد دارند مقامات فدرال و قانونگذاران محلی را در خصوص حمایت از خودروهای خودران متقاعد کنند.

سیستم رانندگی خودکار تسلا که اتوپایلوت (Autopilot) نام دارد از مجموعه ای از دوربین‌ها، رادارها و تعدادی حسگر اولتراسونیک استفاده می‌کند تا از طریق آن‌ها بتواند در هنگام حرکت فرمانگیری خود رو را کنترل کرده و اقدام به تغییر مسیر و تنظیم سرعت بر اساس ترافیک موجود کند.

سیستم رانندگی خودران تسلا

میزان دقت و امنیت سیستم رانندگی خودکار به این بستگی دارد که سیستم، اطلاعات دریافتی از پیرامون خودرو را با چه کیفیت و دقتی تحلیل و پردازش کند، بنابراین ناتوانی این سیستم در شناسایی کشنده‌ی سفید رنگ آن هم در روشنایی روز اصلا خبر خوبی نیست.

تسلا اعلام کرده که این سیستم را بصورت پیش فرض غیرفعال کرده است و باید قبول کرد که این یک تکنولوژی نوظهور بوده و هنوز در فاز اولیه‌ی خود قرار دارد.

این خودرو از سمت جلو به شدت با تریلر برخورد کرده است و سیستم پیشرفته‌ی Advanced Crash Safety باید از وقوع چنین تصادفی پیشگیری می‌کرده است.

مدافعان و طرفداران سیستم‌های رانندگی خودکار می‌گویند که این سامانه توانایی قابل توجهی در کاهش آمار تصادفات دارد، ضمن اینکه تسلا، گوگل و تعدادی از بزرگترین خودروسازان در حال کار روی این سیستم هستند.                

در ماه ژانویه سازمان ایمنی ترافیک و بزرگراه‌های آمریکا اعلام کرده بود که این نهاد از تمامی ابزارهای خود برای سرعت بخشیدن به ساخت تکنولوژی‌هایی که می‌توانند تا ۹۴ درصد از تصادفات مرگبار ناشی از خطای انسانی را کاهش دهند استفاده خواهد کرد.

سازمان ایمنی ترافیک و بزرگراه‌های آمریکا حالا نهادی است که بررسی پرونده‌ی تسلا را بر عهده دارد و در حال بررسی مقدماتی این مساله است که آیا این سیستم طبق انتظارات عمل کرده است یا خیر. این سازمان یکی از ترسناک‌ترین مکان‌هایی است که خودروسازان می‌توانند در ارتباط با آن باشند. عمده قوانین سخت‌گیرانه و جریمه‌های خودروسازان نیز از سوی همین سازمان اعمال می‌شود.

براساس گزارشات، این تصادف در فلوریدای مرکزی اتفاق افتاده است و راننده‌ی این خودرو نیز قبلا ویدیویی را از سیستم پیشگیری از تصادف منتشر کرده بود.

تسلا می گوید که رانندگان هنگام استفاده از این سیستم باید کاملا هوشیار و آماده باشند و دست‌های خود را نیز روی فرمان نگه دارند. ویدیوی دیگری نیز که در سال گذشته منتشر شده بود نشان می‌داد که اکثر رانندگان چندان توجهی به این توصیه‌ی تسلا نمی‌کنند.

تسلا می گوید که سیستم اتوپایلوت در حال پیشرفت و بهبود است اما هنوز به سطح مطلوب نرسیده است و همچنان رانندگان در هنگام استفاده از این سیستم باید آماده باشند. با این حال مطالعات نشان داده که این سامانه در مقایسه با رانندگی عادی، ایمنی بالاتری را برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد.

نظر شما چیست؟ آیا سیستم‌های رانندگی خودران را آماده‌ی عرضه به بازار و تجاری شدن می‌دانید؟ آیا به آن‌ها اعتماد می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات