هر آنچه از شاسی بلند فراری پروسانگ و رقبای آن می‌دانیم

شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
مطالعه 13 دقیقه
فراری قصد دارد تا چند سال آینده از خودروی شاسی‌بلند پروسانگ رونمایی کند که برای حضور موفق در بازار با محصولاتی از استون مارتین، لامبورگینی، مرسدس بنز، رولزرویس، پورشه و بنتلی رقابت خواهد کرد.
تبلیغات

بیش از ۲۰ سال پس از انقلاب پورشه کاین در بازار خودروهای اسپرت چهاردر، فراری سرانجام خود را برای معرفی اولین شاسی‌بلند آماده می‌کند. به گزارش Carscoops، فراری سال‌ها رونق شاسی‌بلند را نادیده گرفت و ادعا می‌کرد چنین مفهومی با ارزش برند این شرکت مطابقت ندارد و همچنان موفق به ایجاد تجارت بسیار سودآوری شد. اما اکنون تمام رقیبان بزرگ فراری که در زمینه‌ی تولید خودروهای لوکس و سوپراسپرت فعالیت می‌کنند (به استثنای مک‌لارن)، در سبد محصولات خود یک خودروی شاسی‌بلند دارند و تقاضای مشتریان برای چنین محصولاتی بسیار زیاد است و بازار این خودروها همچنان با سرعت زیادی رشد می‌کند. اگر فراری به مشتریان خود شاسی‌بلند ارائه ندهد، آن‌ها از جای دیگری خرید خواهند کرد و در شرایط کنونی که باید سهام‌داران را راضی نگه داشت، این امر به‌سادگی انجام نمی‌شود. این تمام چیزی است که ما تاکنون می‌دانیم.

تصاویری که از خودروی شاسی‌بلند فراری پروسانگ (Purosangue) در این مقاله می‌بینید، توسط فرانسوئیس هوبرت از شرکت SB-Medien برای وب‌سایت CarScoops ساخته شده است. این تصاویر، طرح‌ها و ایده‌های احتمالی هستند که بر اساس نمونه‌های اولیه جاسوسی و همچنین اطلاعاتی که اعضای تحریریه CarScoops به دست آورده‌اند، ساخته شده‌اند و هیچ ارتباطی با شرکت فراری ندارند و آن‌ها چنین تصاویری را تأیید نکرده‌اند.

شاید به آن پروسانگ بگویند

پروسانگ به معنای خون خالص است که می‌تواند روش فراری باشد تا به ما بگوید این محصول ممکن است اولین خودروی چهاردر تولیدی این شرکت باشد؛ اما همچنان مانند سایر خودروهای فراری واقعی رانندگی می‌کند. یا ممکن است فراری به ما یادآوری کند که پروسانگ روی پلتفرم واقعی فراری سوار خواهد شد، درحالی‌که رقبایی مانند بنتلی بنتایگا و لامبورگینی اوروس می‌توانند DNA خود را از فولکس‌واگن توارگ دریافت کنند. در هر صورت پروسانگ باید قبل از پایان سال ۲۰۲۲ به فروش برسد.

مشکل کوچک این است که نام پروسانگ متعلق به یک مؤسسه‌ی خیریه‌ی ضد دوپینگ است و اگر چالش قانونی فراری برای استفاده از این نام ناموفق باشد، باید نام جدیدی برای آن ارائه دهد.

پروسانگ در واقع شاسی‌بلند نیست

شاسی بلند فراری پروسانگ / Ferrari Purosangue SUV قرمز رنگ

فراری از کلمه‌ی شاسی‌بلند متنفر است و ترجیح می‌دهد پروسانگ را FUV یا خودروی مفید و کاربردی فراری (Ferrari Utility Vehicle) بنامد. خب وقتی شرکت ۲۰ سال دیرتر بخواهد وارد بازار خاصی شود، باید حداقل دلیل خوبی داشته باشد. با نادیده گرفتن این واقعیت که بسیاری از مردم تصور می‌کنند هر خودروی فراری یک وسیله نقلیه FU است، این شرکت احتمالا قصد دارد به نکته‌ی خاصی اشاره کند.

درحالی‌که ما دقیقاً نمی‌دانیم ارتفاع پروسانگ چقدر است، حتی از این عکس‌های شگفت‌انگیز خودروهای در حال توسعه‌ای که زیر بدنه مازراتی لوانته پنهان شده‌اند، مشخص می‌شود که این خودرو بیشتر از آن‌که شاسی‌بلند باشد، کراس‌اور است و خط سقفی پایین‌تری نسبت به لامبورگینی اوروس یا بنتلی بنتایگا دارد. خط سقفی پایین‌تر باید به آن مرکز ثقل پایین‌تری بدهد که دینامیک آن را شبیه مدل‌های کوپه نشان دهد.

نقاط مشترک زیادی با فراری روما دارد

فراری روما / Ferrari Roma در نمایشگاه شانگهای

پروسانگ اولین خودروی پیشرانه‌ جلو پس از روما است که از پلتفرم ماژولار جدیدی که این شرکت در سال ۲۰۱۸ معرفی کرد، استفاده می‌کند. معماری آلومینیومی به منظور ایجاد فضایی برای نشستن چهار مسافر به جای دو مسافر (در فراری روما) سازگاری یافته است؛ اما هنوز از طرح خودروی اسپرت بهره می‌برد که در آن پیشرانه در جلو و جعبه‌دنده به همراه دیفرانسیل در عقب نصب شده است.

تاکنون، فراری مراقب بوده است تا خودروهای آزمایشی پروسانگ را زیر بدنه‌ی مازراتی لوانته مخفی کند؛ اما ما انتظار داریم که مدل اصلی دارای فاصله‌ی بین دو چرخ بزرگ‌تر و بدنه‌ای چشمگیرتر همراه با کاپوتی باشد که درست بین دو چراغ LED باریک قرار می‌گیرد. قسمت عقب دارای درِ پنجم لیفت‌بک برای دسترسی به صندوق عقب است.

پروسانگ دارای نسخه‌های هیبریدی هم خواهد بود

پیشرانه خودرو فراری / Ferrari Engine

گزارش‌ها نشان می‌دهد فراری پروسانگ با پیشرانه V12 تنفس طبیعی راه‌اندازی می‌شود و این پیکربندی را هیچ کدام از رقبا ارائه نمی‌دهند و به فراری مزیت در خور توجهی می‌دهد. مدیر ارشد بازاریابی این خودروساز به نشریه اتو اکسپرس گفت افزودن نیروی هیبریدی به پیشرانه‌ی V12 باعث اضافه وزن بیش از حد خودرو می‌شود، بنابراین انتظار داشته باشید که این پیشرانه بدون کمک موتور الکتریکی کار کند، اگرچه با حداکثر ۸۰۰ اسب بخار، قدرت کمی نخواهد داشت. انتظار می‌رود  این خودرو بتواند در حدود ۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و بیشینه سرعت آن به ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

با توجه به شرایط کنونی، احتمالاً مدتی بعد از عرضه‌ی اولیه‌ی پروسانگ، گزینه‌ی پیشرانه‌ی V8 هیبریدی که فناوری خود را از پیشرانه‌ی ۴ لیتری SF90 استراداله قرض می‌گیرد، راهی بازار شود؛ با این تفاوت که پیشرانه پلاگین هیبریدی آن در عقب با جعبه‌دنده دو کلاچه نصب خواهد شد. اما با توجه به اینکه پیشرانه‌های SF90 در مجموع ۹۸۶ اسب بخار قدرت دارند، احتمالاً به‌طور در خور توجهی تنظیم شوند تا مدل V12 را تحت‌الشعاع قرار ندهند.

فراری اس اف 90 / Ferrari SF90 قرمز رنگ

به هر حال پیشرانه‌ی خورجینی هشت سیلندر ۳٫۸ لیتری فراری روما با قدرت ۶۱۲ اسب بخار گزینه‌ی بهتری برای خودروهای GT به نظر می‌رسد. همچنین به احتمال زیاد نسخه‌ای از پیشرانه V6 هیبریدی فراری ۲۹۶ GTB با قدرت ۸۰۳ اسب بخار بعداً به عنوان ‌مدل‌های پایین‌تر اضافه خواهد شد.

پروسانگ از سیستم چهار چرخ محرک بهره می‌برد

سیستم انتقال قدرت فراری جی تی سی / Ferrari GTC Transmission

ترکیب پیشرانه V12 تنفس طبیعی با جعبه‌دنده ساده عقب و فرمان چهار چرخ، در واقع بازسازی فراری ۸۱۲ سوپرفست به‌صورت مدل چهار سرنشین است و مطمئناً نقطه تمایزی برای اولین شاسی‌بلند فراری ایجاد می‌کند و تجربه‌ی واقعی از خودروهای اسپرت را برای مشتریان به ارمغان می‌آورد.

اکثر مردم از شاسی‌بلندهای خود انتظار چیزهای خاصی دارند که شامل توانایی رانندگی آف‌رود و احساس دسترسی به چهار چرخ می‌شود، بنابراین ما فکر می‌کنیم فراری پروسانگ به احتمال زیاد چهارچرخ محرک خواهد بود یا حداقل اکثر نسخه‌ها چنین خواهند بود.

فراری SF90 از موتورهای الکتریکی در محور جلو استفاده می‌کند؛ اما طرح پیشرانه جلوی پروسانگ به این معنی است که احتمالاً جایی در جلو برای سیستم هیبریدی وجود ندارد، بنابراین موتور مدل‌های هیبریدی در عقب نصب می‌‌شوند. در عوض، انتظار می‌رود که پیشرانه‌ را در مدل‌های V12 و V8 همانند GTC Lusso، در محور جلو قرار دهد.

پروسانگ دارای سیستم تعلیق با قابلیت تنظیم ارتفاع است

حتی سوپراسپرت‌ترین شاسی‌بلندها نیز باید بتوانند تعلیق خود را برای برخی از حرکت‌های سبک آف‌رود (خارج از جاده) بالا بیاورند، بنابراین پروسانگ دارای اولین سیستم تعلیق فراری با قابلیت تنظیم ارتفاع خواهد بود. فنرهای بادی واضح‌‌ترین انتخاب هستند؛ اما آیا فراری برنامه‌ی متفاوتی دارد؟ اطلاعات منتشر شده برای سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد دارای «سیستم تعلیق نوآورانه و جدید» خواهد بود، بنابراین باید منتظر ماند و دید دقیقاً منظور از آن چیست.

کابین پروسانگ شیک و الهام‌گرفته از فراری روما است

کابین و داشبورد فراری روما / Ferrari Roma

مسئولان فراری می‌گویند که فضای داخل کابین پروسانگ برای نشستن چهار بزرگسال، «جادار و راحت» خواهد بود و ما شایعات تأیید نشده‌ای را شنیده‌ایم مبنی بر اینکه درهای عقب ممکن است مانند رولزرویس کالینان، از نوع درهای لولاعقب (rear-hinged doors) باشند. فضای سر و جلوی پای سرنشینان نیز باید بیشتر از GTC4 Lusso باشد که در اینجا نشان داده شده است.

صندلی فراری جی تی سی 4 لوسو / Ferrari GTC4 Lusso

سرنشینان صندلی عقب از گزینه‌ی سیستم سرگرمی بهره خواهند برد، درحالی‌که داشبورد و کنسول بسیار کمتر از خودروهای اسپرت ۲۹۶ GTB و SF90 بر راننده تمرکز می‌کنند. بنابراین درحالی‌که پروسانگ از نمایشگر جلوداشبورد دیجیتال، صفحه‌نمایش هدآپ و فرمان چندکاره نسل جدید SF90 بهره می‌برد، سیستم سرگرمی معمولی نیز در کنسول مرکزی (شاید مانند آنچه در روما معرفی شد) وجود دارد. علاوه بر این، نمایشگر جداگانه‌ای برای سرنشین صندلی جلو در بالای جعبه داشبورد تعبیه شده است.

پروسانگ احتمالا قیمت بالایی خواهد داشت

نمای عقب فراری جی تی سی 4 لوسو / Ferrari GTC4 Lusso آبی رنگ

ارزان‌ترین خودروی فراری، روما با قیمت ۲۲۲ هزار دلار (۱۷۲ هزار پوند) است و ما انتظار نداریم پروسانگ قیمت پایین‌تری داشته باشد. در آینده‌ی نزدیک مشخص می‌شود که خریداران باید چقدر برای اضافه کردن درهای عقب به فراری خود هزینه کنند؛ اما برای مقایسه بد نیست بدانید GTC4 Lusso که تولید آن به‌تازگی متوقف شد و پروسانگ به‌طور واقعی جایگزین آن می‌شود، ۲۶۳ هزار دلار در مدل V8 و ۳۰۳ هزار دلار در مدل V12 برای مشتری هزینه داشت.

دو شاسی‌بلند دیگر فراری در دست ساخت است

پلتفرم فراری برای شاسی بلند

هنوز در تلاش هستید تا خود را با ایده‌ی شاسی‌بلند فراری در آینده تطابق دهید؟ پس برای بمب خبری بعدی نیز آماده شوید، زیرا مجله خودرو انگلستان ادعا می‌کند که فراری قصد دارد پس از پروسانگ، دو شاسی‌بلند تمام برقی دیگر با کد F244 و F245 در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۶ به بازار بفرستد. به گزارش نشریه Car، این پلتفرم می‌تواند تا چهار موتور الکتریکی را در خود جای دهد، قدرتی حدود ۶۱۰ اسب بخار دارد و از باتری مقیاس‌پذیر با ظرفیت پایه ۸۰ کیلووات ساعت (که به نظر می‌رسد بسیار بد است) استفاده می‌کند.

رقبای عجیب فراری پروسانگ را بشناسید

 استون مارتین دی بی ایکس و بنتلی بنتایگا

فراری می‌خواهد به همه بگوید که پروسانگ هیچ رقیب مستقیمی ندارد؛ اما واقعیت این است که بازار عجیب و غریب خودروهای چهاردر، مملو از سدان‌های اسپرت، کراس‌اور و شاسی‌بلند است. بیایید نگاهی به رقبای اصلی فراری پروسانگ داشته باشیم.

استون مارتین DBX

استون مارتین دی بی ایکس / Aston Martin DBX در برف

قیمت: ۱۷۹,۹۸۶ دلار (۱۵۸ هزار پوند)

پیشرانه: ۴ لیتری توئین توربو خورجینی هشت سیلندر

قدرت: ۵۴۲ اسب بخار

گشتاور: ۷۰۰ نیوتن‌متر 

صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت: ۴٫۳ ثانیه

حداکثر سرعت: ۲۹۱ کیلومتر بر ساعت

همانند فراری، استون مارتین هم در ورود به بازار کراس‌اور تأخیر داشت؛ اما این شرکت زمان ازدست‌رفته را جبران کرد و تقاضا برای DBX در سال جاری باعث شد تا تولید این شرکت ۲۲۴ درصد افزایش یابد. استون مارتین DBX بلندتر از فراری پروسانگ به نظر می‌رسد و از پیشرانه ۴ لیتری خورجینی هشت سیلندر توئین توربو AMG استفاده می‌کند. سیستم سرگرمی این خودرو نیز از مرسدس بنز گرفته شده؛ اما متأسفانه یک نسل عقب است، بنابراین قابلیت صفحه‌نمایش لمسی در آن وجود ندارد.

بنتلی بنتایگا W12

بنتلی بنتایگا / Bentley Bentayga

قیمت: ۲۴۵ هزار دلار

پیشرانه: ۶ لیتری توئین توربو W12

قدرت: ۶۲۶ اسب بخار

گشتاور: ۹۰۰ نیوتن‌متر

صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت: ۳٫۹ ثانیه

حداکثر سرعت: ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت

بنتلی بنتایگا ممکن است مانند فراری پروسانگ، اسپرت به نظر نرسد؛ اما برند سازنده‌ی آن از اعتبار مناسبی برای رقابت با فراری برخوردار است و قطعاً این خودرو از نظر عملکرد نیز چیزی کم ندارد. اکثر خریداران پرداخت ۱۷۷ هزار دلار را برای خرید بنتایگا مجهز به پیشرانه خورجینی هشت سیلندر با قدرت ۵۴۲ اسب بخار (صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت در ۴٫۴ ثانیه) و پیشرانه‌ی هیبریدی جدید ۴۴۳ اسب بخاری (صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت در ۵٫۲ ثانیه) بیش از حد مناسب می‌دانند؛ اما بنتلی با دریافت ۶۸ هزار دلار دیگر، آپشن پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر را نیز به مشتریان ارائه می‌دهد.

لامبورگینی اوروس

لامبورگینی اوروس / Lamborghini Urus

قیمت: ۲۰۷,۳۲۶ دلار (۱۷۷,۶۴۱ پوند)

پیشرانه: ۴ لیتری خورجینی هشت سیلندر توئین توربو

قدرت: ۶۴۱ اسب بخار

گشتاور: ۸۵۰ نیوتن‌متر

صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت: ۳٫۲ ثانیه

حداکثر سرعت: ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت

لامبورگینی ساخت خودروهای شاسی‌بلند را در دهه ۱۹۸۰ آغاز کرد؛ اما اینجا است که شباهت‌های کانتاش LM002 مجهز به پیشرانه V12 و اوروس به پایان می‌رسد. شاسی‌بلند فعلی لامبورگینی از پلتفرم مشترک با بنتلی بنتایگا و پورشه کاین بهره می‌برد، هرچند طراحی ظاهری شبیه به سوپراسپرت زاویه‌ای بدین معنا است که فقط علاقه‌مندان به خودرو از آن لذت می‌برند. هیچ گزینه‌ای برای پیشرانه‌ی V10 یا V12 وجود ندارد و ما هنوز منتظر عرضه‌ی نسخه‌ی برقی پلاگین هیبریدی (PHEV) لامبورگینی اوروس هستیم، بنابراین تنها پیشرانه‌ی ۴ لیتری خورجینی هشت سیلندر توئین توربو وجود دارد؛ اما به گونه‌ای تنظیم شده است که قدرتی را که از یک لامبورگینی انتظار دارید، ارائه دهد.

مرسدس میباخ GLS 600

مرسدس میباخ جی ال اس 600 / Mercedes Maybach GLS 600

قیمت: ۱۶۱,۵۵۰ دلار (۱۶۴,۸۷۰ پوند)

پیشرانه: ۴ لیتری توئین توربو V8

قدرت: ۵۵۰ اسب بخار

گشتاور: ۷۳۰ نیوتن‌متر

صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت: ۴٫۸ ثانیه

حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

اگر جلوپنجره‌ی باشکوه میباخ GLS 600 و قیمت ۶۰ هزار دلاری آن را حذف کنیم، با مرسدس GLS 550 معمولی مواجه خواهیم شد. این امر باعث می‌شود تا میباخ برای رفت‌وآمد بین هتل‌های شیک لندن بسیار مناسب‌تر از فراری باشد؛ اما حتی با پیشرانه‌ی خورجینی هشت سیلندر ۵۵۰ اسب بخاری آن نیز در جاده‌های کوهستانی بالای نیس فرانسه، چندان سرگرم‌کننده نیست. 

مرسدس بنز، خودروی AMG GLS 63 را با پیشرانه‌ی ۶۰۳ اسب بخاری با تقریباً ۳۰ هزار دلار کمتر ارائه می‌دهد. اما علاوه بر قیمت، قدرت پیشرانه هم اهمیت زیادی برای اکثر خریداران دارد و آن‌ها نمی‌خواهند خودرویی ضعیف بخرند؛ بنابراین اگر به دنبال شاسی‌بلند با برند AMG هستید، ما به جای آن شاسی‌بلند جعبه‌ای G 63 را انتخاب می‌‌کنیم.

پورشه تایکان توربو S کراس توریسمو

پورشه تایکان کراس توریسمو / Porsche Taycan Cross Turismo

قیمت: ۱۸۷,۶۰۰ دلار (۱۴۰,۳۶۰ پوند)

پیشرانه: دو موتور الکتریکی، باتری ۹۳٫۴ کیلووات ساعت

قدرت: ۷۵۰ اسب بخار

گشتاور: ۱،۰۵۰ نیوتن‌متر

صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت: ۲٫۷ ثانیه

حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

آیا متقاعد نشده‌اید که خودروی برقی، جایگزین مناسبی برای فراری است؟ نگاهی دیگر به سرعت‌گیری صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت پورشه تایکان توربو S کراس توریسمو بیندازید. ممکن است تایکان مانند خودروهای سوپراسپرت به نظر نرسد؛ اما این تنها خودرویی است که واقعاً مانند عملکرد خوبی در مسیر مستقیم و شتاب‌گیری دارد. با توجه به طراحی کراس‌اور و دماغه‌ی کوچک، پروسانگ مسلماً از نظر روح طراحی و ابعاد شباهت بیشتری به پورشه تایکان دارد؛ درحالی‌که این شباهت‌ها نسبت به سایر رقبا دیده نمی‌شود.

رولزرویس کالینان

رولزرویس کالینان / Rolls Royce Cullinan

قیمت: ۳۸۴,۷۵۰ دلار (۲۶۴ هزار پوند)

پیشرانه: ۴ لیتری توئین توربو V8

قدرت: ۵۶۳ اسب بخار

گشتاور: ۸۵۰ نیوتن‌متر

صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت: ۵ ثانیه

حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

اگر حتی خروجی‌های اگزوز رولزرویس کالینان را هم بردارید، باز هم نمی‌تواند در پیست به پای فراری برسد؛ اما این ارابه‌ی لوکس و باشکوه، نزدیک‌ترین رقیب فراری پروسانگ بر اساس قیمت و لوکس بودن است. با توجه به وزن خالص ۲۷۲۰ کیلوگرمی، عملکرد کالینان قابل احترام به نظر می‌رسد و وجود آپشن‌های متنوع به این معنی است که قیمت پایه‌ی ۳۸۵ هزار دلاری آن می‌تواند به‌شدت افزایش یابد.

کدام خودروی شاسی‌بلند را در این فهرست می‌پسندید؟ دیدگاه‌های خود را با زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات