سوئیست DX3 دیار خودرو؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت احتمالی

یک‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
شرکت دیار خودرو که سابقه واردات مدل‌های چینی مثل سابرینا و گریت وال وینگل دارد، عرضه کراس‌اوری جدید با نام سوئیست DX3 را آغاز کرده است.
تبلیغات

خودروسازی سوئیست (Soueast) از شرکت‌های کمتر‌شناخته‌شده در صنعت حمل‌و‌نقل چین است. این برند سال ۱۹۹۵ شروع به فعالیت کرد و حالا محصولات متنوعی در کلاس‌های مختلف دارد. میتسوبیشی ژاپن مالک ۲۵ درصد از سهام سوئیست است و پیشرانه‌های این شرکت را ازطریق کارخانه‌های خود در چین تأمین می‌کند. باوجوداین، سوئیست در گروه دَه برند بزرگ خودروسازی چین جای ندارد.

نکته عجیب در سایت دیار خودرو

با مراجعه به وب‌سایت دیار خودرو، با تصویری از سوئیست DX5 مواجه شدیم؛ درحالی‌که عبارت DX3 روی پلاک آن مونتاژ شده است. تصاویر منتشر‌شده بازدیدگنندگان از محل کارخانه دیارخودرو نیز محصولی را در حال مونتاژ نشان می‌دهد که دقیقا مشابه DX5 موجود در وب‌سایت‌های چینی است.

سوئیست دی ایکس 3 Soueast DX5

از‌نظر ابعاد و تجهیزات فنی، DX3 و DX5 تفاوت چندانی ندارند. طول محصول دیده‌شده در کارخانه دیار خودرو (DX5) پنج سانتی‌متر بیشتر از DX3 ساخت چین است و از‌نظر امکانات رفاهی، کیفیت ساخت ادوات داخل کابین و راحتی سرنشینان برتری‌هایی بر DX3 فراهم می‌کند. با این اوصاف، استفاده از کد DX3 در آگهی‌های فروش دیار خودرو عجیب به‌نظر می‌رسد. در‌ادامه مطلب بنابر اطلاعات منتشر‌شده شرکت واردکننده در ایران، از کد DX3 استفاده شده است.     

طراحی بدنه و فضای داخلی سوئیست DX3

محصول جدید دیار خودرو در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد. این مدل کراس‌اوری کوچک با طول بدنه ۴،۴۰۶ میلی‌متر و ارتفاع استاندارد ۱،۶۵۴ میلی‌متر است. ناگفته نماند استودیو پینین فارینا ایتالیا DX3 را  طراحی کرده است. در نمای رو‌به‌رو، هماهنگی مطلوبی بین طرح چراغ‌های اصلی و جلوپنجره دیده می‌شود تا در‌مجموع، این کراس‌اور کوچک ظاهری جذاب و راضی‌کننده داشته باشد.

نمای پشت Soueast DX5 دیارخودرو سوئیست دی ایکس 3
نمای اصلی Soueast DX5 دیارخودرو سوئیست دی ایکس 3
نمای راست Soueast DX5 دیارخودرو سوئیست دی ایکس 3
نمای پشت Soueast DX5 دیارخودرو سوئیست دی ایکس 3
نمای جلو Soueast DX5 دیارخودرو سوئیست دی ایکس 3
نمای بالا Soueast DX5 دیارخودرو سوئیست دی ایکس 3
نمای عقب  Soueast DX5 دیارخودرو سوئیست دی ایکس 3
نمای چرخ Soueast DX5 دیارخودرو سوئیست دی ایکس 3
آینه بغل Soueast DX5 دیارخودرو سوئیست دی ایکس 3

نسخه‌های مختلف DX3 برای کشورهای خارجی در قسمت جلوپنجره و سپر تفاوت‌های جزئی دارند. این محصول حجم‌دهی مناسب برای کاپوت جلو و طرفین سپر فراهم می‌کند و ظاهری اسپرت و جوان‌پسند به آن می‌بخشد. در تصاویر موجود، مه‌شکن‌های دایره‌ای وجود دارد و روشنایی روز از‌طریق نوار LED داخل کاسه چراغ تأمین می‌شود.

مشابه دیگر کراس‌اورهای کوچک چینی، نمای پشت DX3 هم ساده و کم‌هیجان به‌نظر می‌رسد. سپر پلاستیک و چراغ‌های هشداردهنده در طرفین آن، محصول جدید دیار خودرو را ارزان‌قیمت و شبیه به هاچبک‌های معمولی نشان می‌دهند. رینگ‌های ۱۸ اینچ، ریل باربند، بال عقب و حجم‌دهی مناسب درپوش صندوق نکات مثبت در طراحی پشت DX3 هستند.

فضای داخلی DX3 نیز نسبتا ساده و مشابه دیگر کراس‌اورهای اقتصادی ساخت چین است. خروجی‌های هوا برای تهویه مطبوع دایره‌ای و الهام‌گرفته از نمونه‌های موجود در مرسدس بنز هستند؛ درحالی‌که دسته‌دنده مدل اتوماتیک با ابعادی بسیار بزرگ و ناهماهنگ با دیگر اجزا توی ذوق می‌زند.

نمای داخلی Soueast DX5 دیارخودرو سوئیست دی ایکس 3
نمای داخلی Soueast DX5 دیارخودرو سوئیست دی ایکس 3
صندلی جلو  Soueast DX5 دیارخودرو سوئیست دی ایکس 3
نمای صندوق Soueast DX5 دیارخودرو سوئیست دی ایکس 3
فضای بار  Soueast DX5 دیارخودرو سوئیست دی ایکس 3
نمای داخلی Soueast DX5 دیارخودرو سوئیست دی ایکس 3
نمای کابین Soueast DX5 دیارخودرو سوئیست دی ایکس 3
نمایشگر  Soueast DX5 دیارخودرو سوئیست دی ایکس 3
نمای پنل Soueast DX5 دیارخودرو سوئیست دی ایکس 3

تقریبا تمام داشبورد و ادوات داخل درها از پلاستیک سخت هستند و حتی ادوات سیاه پیانویی نیز به‌ندرت دیده می‌شود. از‌نظر طراحی و مواد تشکیل‌دهنده، فرمان و صندلی‌ها نیز متناسب با خودروهای سطح متوسط بازار چین مثل ام‌وی‌ام X33 مدیران خودرو هستند. اگر DX3 با امکانات کامل وارد ایران شود، ترکیب داشبورد با سبک طراحی بی‌ام‌و و نمایشگر لمسی ۷ اینچ و پنل دیجیتال پشت فرمان خواهد داشت که نکاتی مثبت محسوب می‌شوند.

مشخصات فنی و پیشرانه سوئیست DX3

دو نوع پیشرانه ۱٫۵ لیتری تنفس‌طبیعی و توربوشارژ برای DX3 ساخت چین وجود دارد. مدل وارداتی مجهز به توربوشارژ با قدرت ۱۵۶ اسب‌بخار و گشتاور ۲۲۵ نیوتن‌متر عرضه خواهد شد. با‌‌توجه‌‌‌به نصب جعبه‌دنده CVT و وزن خالص ۱،۵۰۰ کیلوگرمی DX3، می‌توان سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر‌‌‌بر‌‌ساعت خودرو را حدود ۱۲ ثانیه پیش‌بینی کرد. میانگین مصرف سوخت DX3 با پیشرانه ۱٫۵ لیتر توربو، ۷٫۵ تا ۸ لیتر در صد کیلومتر خواهد بود.

امکانات رفاهی و ایمنی سوئیست DX3

سقف پانورامیک با سان‌روف، جعبه‌فرمان برقی، تنظیمات دستی برای صندلی‌های جلو، نمایشگر ۷ اینچ با رابط بلوتوث و درگاه USB، سیستم صوتی با ۶ بلندگو، دوربین پارک و ۳۶۰ درجه، دوربین زیر آینه‌بغل، تهویه مطبوع اتوماتیک، ورود و استارت بدون کلید، کروز‌کنترل و برف‌پاکن خودکار امکانات رفاهی مهم‌ احتمالی در کراس‌اور سوئیست DX3 دیار خودرو هستند.

شاسی و بدنه  Soueast DX5 دیارخودرو سوئیست دی ایکس 3

در بحث ایمنی، چهار کیسه هوا برای سرنشینان جلو و دو کیسه هوای پرده‌ای در طرفین کابین، ترمز ضدقفل، کنترل پایداری الکترونیک (ESP)، توزیع نیروی ترمز (EBD)، سیستم حفظ خودرو در شیب، مه‌شکن جلو و عقب، نگه‌دارنده صندلی کودک و نمایشگر فشار باد لاستیک‌ها وجود دارند. تنوع این امکانات برای محصول نهایی در بازار ایران احتمالا متفاوت خواهد بود.

قیمت سوئیست DX3 در ایران

در آگهی پیش‌فروش شرکت دیار خودرو، قیمت سوئیست DX3 با تحویل ۴۵ روزه ۶۳۹ میلیون تومان درج شده است و برای اولین نمونه‌ها ۳۰ میلیون تومان تخفیف دارد. با این حساب، خریدار هنگام ثبت‌نام ۴۴۹ میلیون تومان و هنگام تحویل نیز ۱۶۰ میلیون تومان می‌پردازد. در بازارهای خارج چین مثل روسیه و امارات، قیمت سوئیست DX5 که در ایران DX3 نام دارد، با پیشرانه ۱٫۵ لیتر توربوشارژ و جعبه‌دنده اتوماتیک حدود ۱۵،۰۰۰ دلار است.

پرسش‌های متداول

سوئیست DX3 را کدام شرکت وارد می‌کند و قیمتش چقدر است؟

در آگهی پیش‌فروش شرکت دیار خودرو، قیمت سوئیست DX3 با تحویل ۴۵ روزه ۶۳۹ میلیون تومان نوشته شده است.

موتور سوئیست DX3 چیست و چه مشخصاتی دارد؟

مدل وارداتی مجهز به پیشرانه ۱٫۵ لیتر توربوشارژ ۱۵۶ اسب‌بخار قدرت و ۲۲۵ نیوتن‌متر گشتاور خواهد داشت.

در ایران، کدام خودروها رقیب سوئیست DX3 هستند؟

ام‌وی‌ام X33، چری X55، دیگنیتی و فیدلیتی، در بازه قیمتی ۵۵۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان رقبای اصلی سوئیست DX3 دیار خودرو هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات