بهترین خودروهای دست دوم بازار جهانی با بودجه ۵ تا ۱۰ هزار دلار

سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
با مراجعه به وب‌سایت فروش خودروهای دست دوم مربوط به کشوری در شرق اروپا، ۱۰ مدل با قیمت کمتر از ۱۰ هزار دلار را بررسی کرده‌ایم. این فهرست شامل محصولاتی از مرسدس بنز، بی‌ام‌و، تویوتا و نیسان است.
تبلیغات

در بسیاری از کشورهای دنیا، مالیات و عوارض برای خودروهای نو یا دست دوم درصد کمی از قیمت را شامل می‌شود. عرضه مداوم خودرو در بازار نیز هزینه خرید مدل‌های کارکرده را کاهش می‌دهد.

تصور کنید محصولاتی از برندهای متنوع در بازار وجود داشته باشد و شرکت‌های مختلف هر روز با ارائه مدل‌های جدید و امکانات متفاوت رقابت کنند. مسلما چنین شرایطی به‌نفع مصرف‌کننده خواهد بود و حق انتخاب را افزایش خواهد داد. درمقابل، عرضه مداوم محصولات جدید به کاهش قیمت نمونه‌های قدیمی و دست دوم نیز منجر خواهد شد.

این موضوع برای کشورمان صدق نمی‌کند؛ زیرا در سال‌های اخیر، توقف واردات خودرو به ایران و افزایش قیمت ارز و تورم اقتصادی قیمت مدل‌های دست دوم را افزایش داده است. برای مثال، تویوتا راو۴ صفر‌کیلومتر که سال ۱۳۹۶ با قیمت ۲۳۰ میلیون تومان به مشتری تحویل داده شد، با گذشت چهار سال، قیمتش به بیش از ۲٫۳ میلیارد تومان رسیده است. همین وضعیت برای لکسوس NX و بسیاری دیگر خودروهای وارداتی نیز وجود دارد.

بسیاری از کشورهای جهان، چه کشورهای توسعه‌یافته چه کشورهای کمتر توسعه‌یافته، مالیات چندانی بر خرید خودرو در نظر نمی‌گیرند. البته در مناطق مختلف دنیا، مالیات‌های متنوعی بر سوخت و مالکیت خودرو و مسائل مرتبط با محیط‌زیست از شهروندان گرفته می‌شود که در‌نهایت، هزینه نگه‌داری و تردد با خودرو شخصی را افزایش می‌دهند. باوجوداین، معمولا برای خرید خودرویی دست دوم هزینه چندانی پرداخت نمی‌شود و کارمند ساده یا نوجوان دارای کار نیمه‌وقت در زمانی کمتر از یک سال، به‌راحتی می‌تواندمالک خودرویی استاندارد شود.

مجموع عوامل ذکر‌شده به‌روشنی تفاوت قیمت خودروهای بازار ایران با بسیاری از کشورهای جهان را نشان می‌دهد. میانگین درآمد مردم کشورمان اندک است و البته هزینه گزافی بابت مالیات بر خودرو پرداخت می‌کنند. درمقابل، قیمت سوخت و دیگر حامل‌های انرژی درمقایسه‌با کشورها توسعه‌یافته و متمول بسیار ارزان‌تر است؛ اما در‌مجموع به‌دلیل ممنوع‌شدن واردات خودروهای نو و دست دوم، شهروند ایرانی برای خرید خودرو مجبور است پس‌انداز چندین سالش را پرداخت کند.

بسیاری از محدودیت‌های مرتبط با خرید خودرو برای مردم ایران به‌دلیل حمایت‌های طولانی‌مدت ساختار مدیریتی کشور از خودروسازان داخلی است. شکست این طرح و نارضایتی شهروندان موضوع مقاله حاضر نیست و در چند دهه گذشته، کارشناسان اقتصادی آن را بارها بررسی کرده‌اند؛ اما نگاهی به بازار خودروهای دست دوم در بازار جهانی وجه دیگری از این نابه‌سامانی را نشان می‌دهد.

 used cars parking خودرو دست دوم امریکا

حتی در ایران شهرومندی با میانگین درآمد پنج‌میلیون تومان در ماه (معادل دویست دلار براساس نرخ ۲۵ هزار تومان برای دلار آزاد) می‌تواند ۲۵۰ میلیون تومان (معادل ده‌هزار دلار) برای خرید خودرو استاندارد را بپردازد. با‌این‌حساب، نگاهی به مدل‌های دست دوم خارج از ایران با قیمت ۵ تا ۱۰ هزار دلار جالب خواهد بود. البته در کشورهایی مثل آمریکا، حتی با بودجه هزار تا سه‌هزار دلار نیز می‌توان خودرو دست دوم مناسب خرید.

در مطلب پیش رو، از سایت‌ AUTOPAPA گرجستان استفاده کردیم تا مرجعی برای بازار خودروهای دست دوم داشته باشیم. در کشور گرجستان، مالیات بر خرید خودرو دست دوم ناچیز است و درضمن، واردات وسایل نقلیه مطابق استانداردهای محیط‌زیست محلی نیز محدودیت خاصی ندارد. همچنین، کشور گرجستان از نظر جغرافیایی، چندان دور از ایران نیست و مشرف به قطب‌های خودروسازی، مثل ژاپن و آلمان محسوب نمی‌شود.

هنگام جست‌وجو کیلومترکارکرد را به صدهزار کیلومتر و سال ساخت را به پانزده سال محدود کردیم تا نمونه‌های پرکار یا بسیار قدیمی را نادیده بگیریم. در‌ادامه مطلب، ده خودرو به انتخاب نگارنده برای نمونه معرفی شده‌اند.

فهرست خودروهای دست دوم و کارکرده خارجی

بی‌ام‌و 328i مدل ۲۰۱۰

محصولات مرسدس و بی‌ام‌و با سال ساخت بیش از ده سال، معمولا ۵۰ تا ۸۰ درصد ارزان‌تر از نمونه صفر‌کیلومتر و جدیدترین مدل هستند. دلیل این امر هزینه گران تعمیرات و لوازم یدکی است.

BMW 328  بی ام و سری 3 قدیمی

در گرجستان، بی‌ام‌و ۳۲۸ مدل ۲۰۱۰ با کارکرد ۷۷ هزار کیلومتر، ۵،۷۰۰ دلار قیمت‌ دارد. این مدل دیفرانسیل‌عقب به پیشرانه سه لیتر و جعبه‌دنده اتوماتیک مجهز؛ اما فاقد نمایشگر لمسی یا ناوبری ماهواره‌ای است.

کیا اپتیما ۲۰۱۴

اپتیما یکی از خودروهای خانوادگی محبوب بازار ایران محسوب می‌شود. شرکت کیا این خودرو را با ظاهر اسپرت برای رقابت با تویوتا کمری تولید می‌کند.

kia optima 2014  کیا اپتیما

طبق اطلاعات موجود در سایت اتوپاپا گرجستان، مدل ۲۰۱۴ اپتیما با ۶۲ هزار کیلومتر کارکرد و وضعیت ظاهری ایدئال ۶،۹۰۰ دلار قیمت دارد. این نمونه از پیشرانه ۲٫۴ لیتر و پوشش چرم سفید برای صندلی‌ها و امکانات معمول خودروهای مدرن، مثل نمایشگر لمسی و سقف پانورامیک برخوردار است.

تویوتا کمری ۲۰۱۵

به‌طور‌کلی، محصولات دست دوم تویوتا کمی گران‌تر از رقبای هم‌رده ساخت هیوندای و کیا هستند؛ به‌همین‌دلیل، معمولا برای خرید کمری دست دوم هزینه بیشتری از اپتیما یا سوناتا پرداخت می‌شود.

toyota Camry

در گرجستان، قیمت کمری ۲۰۱۵ با ۸۹ هزار کیلومتر کارکرد ۱۰ هزار دلار است. این مدل نیز از امکانات استاندارد مثل نمایشگر لمسی و جعبه‌دنده اتوماتیک بهره می‌برد.

بی‌ام‌و 535i مدل ۲۰۱۱

مردم گرجستان به خودروهای دست دوم آلمانی، خصوصا بی‌ام‌و علاقه‌مند‌ند. هرساله تعداد زیادی از مدل‌های دست دوم ساخت مرسدس بنز و بی‌ام‌و با قیمت منطقی به گرجستان وارد و فروخته می‌شوند.

BMW 535  2011 بی ام و سری 5

در ازای ۹،۲۰۰ دلار، می‌توان صاحب بی‌ام‌و ۵۳۵ مدل ۲۰۱۱ وارداتی به گرجستان شد. این نمونه به پیشرانه سه لیتر، سیستم دو‌دیفرانسیل، رنگ متالیک و نمایشگر عریض لمسی مجهز است.

فولکس واگن تیگوان ۲۰۱۲

کراس‌اور تیگوان برای مردم بسیاری از کشورهای دنیا شاسی بلند کوچک و اقتصادی محسوب می‌شود. نسل‌های قدیمی این خودرو به‌دلیل ظاهر متفاوت از مدل‌های جدید، مشتری چندانی ندارند و نسبتا ارزان هستند.

Volkswagen Tiguan 2012  فولکس واگن تیگوان

تیگوان ۲۰۱۲ در گرجستان همراه پیشرانه دو لیتر توربوشارژ با ۱۷۰ اسب‌بخار قدرت و ۹۵ هزار کیلومتر کارکرد، ۸،۵۰۰ دلار قیمت دارد. این نمونه از جعبه‌دنده اتوماتیک و سیستم دو دیفرانسیل و نمایشگر لمسی برخوردار است.

نیسان ایکس تریل

شاسی‌بلند پرفروش نیسان ایکس تریل (روگ) در ایران با استقبال مواجه شد. این محصول تقریبا در سراسر جهان حضور دارد و علاقه‌‍مندان کراس‌اورهای دست دوم آن را معامله می‌کنند.

nissan X-trail 2015 نیسان ایکس تریل

ایکس تریل موجود در گرجستان ازنظر پیشرانه و امکانات، مشابه نمونه‌های موجود در ایران است. نسخه مدل ۲۰۱۵ با پیشرانه ۲٫۵ لیتر و ۹۴ هزار کیلومتر کارکرد با قیمت ۹،۵۰۰ دلار معامله می‌شود. این خودرو دنده اتوماتیک و دو‌دیفرانسیل است و سقف پانورامیک دارد.

مرسدس بنز E350 مدل ۲۰۱۱

مرسدس کلاس E که در بعضی کشورها با نام مستعار الگانس شهرت دارد، نمونه‌ای از سدان لوکس با قیمت منطقی و کیفیت عالی است. پیشرانه‌های متنوع این محصول نقش مهمی در تعیین قیمت دارند.

Mercedes E350 2011 مرسدس بنز کلاس E

در گرجستان، با ۱۰ هزار دلار می‌توان صاحب مرسدس E کلاس ده‌ساله با ۸۱ هزار کیلومتر کارکرد شد. نمونه موجود این خودرو در کشور مذکور E350 است که از موتور ۳٫۵ لیتر ۲۹۰ اسب‌بخاری و سیستم دیفرانسیل‌عقب بهره می‌برد و شرایط ظاهری‌اش نیز رضایت‌بخش است و رینگ‌‌های ۱۸ اینچی دارد.

شورولت کامارو ۲۰۱۷

خودروهای اسپرت آمریکایی، خصوصا موستانگ و کامارو، حتی در مدل‌های صفرکیلومتر هم چندان گران نیستند. قیمت حدودی این محصولات کمتر از ۳۰ هزار دلار است و چند سال بعد از تولید، ۵۰ تا ۷۰ درصد ارزان‌تر می‌شوند. در کشورهای مختلف، اصولا تقاضا برای خودروهای دودر بسیار کمتر از نمونه‌های چهاردر است. این موضوع عاملی دیگر برای کاهش قیمت مدل‌های دست دوم کامارو و موستانگ محسوب می‌شود.

Chevrolet Camaro / شورولت کامارو

کامارو ۲۰۱۷ با ۸۸ هزار کیلومتر کارکرد و پیشرانه دولیتر توربوشارژ در گرجستان با قیمت ۸،۸۰۰ دلار فروخته می‌شود. قدرت این مدل ۲۷۵ اسب‌بخار است و در ۶٫۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

مینی کوپر ۲۰۱۳

معدود مینی کوپرهای واردشده به ایران حالا گران‌ترین خودروهای هاچ‌بک بازار هستند و بیش از دومیلیارد تومان قیمت دارند. در بازار جهانی، مدل پایه مینی کوپر صفر‌کیلومتر ۲۰۲۱ را با ۲۰ هزار دلار می‌توان خرید؛ به‌همین‌دلیل، نمونه‌های دست دوم مینی کوپر در اروپا چندان گران نیستند.

mini cooper 2013 مینی کوپر

مینی از معدود برندهای انگلیسی فعال در کشور گرجستان است. غالب مردم گرجستان از‌نظر شرایط مالی در سطح متوسط و ضعیف اروپا طبقه‌بندی می‌شوند؛ ازاین‌رو، طبیعتا متقاضی جگوار و لندرور نیستند؛ اما به مینی کوپر با مدیریت برند بی‌ام‌و و قیمت مقرون‌به‌صرفه علاقه نشان می‌دهند. مینی کوپر دنده‌‌دستی مدل ۲۰۱۳ در گرجستان، تنها ۶ هزار دلار قیمت دارد. این مدل دودر به پیشرانه تنفس‌طبیعی ۱٫۶ لیتری مجهز است و البته آپشن خاصی نیز ندارد.

لکسوس IS مدل ۲۰۱۱

رانندگی با خودرو اسپرت ژاپنی که امکانات لوکس و پیشرانه قدرتمند داشته باشد، حس بسیار خوبی دارد و این شرایط برای لکسوس IS فراهم است. هرچند قیمت مدل صفر‌کیلومتر مدل ۲۰۲۱ این خودرو به ۴۰ هزار دلار می‌رسد، نمونه‌های دست دوم و کم‌کارکرد آن در بازار جهانی حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار قیمت دارند.

LEXUS IS250 لکسوس آی اس

با جست‌وجو در سایت اتوپاپا گرجستان به لکسوس IS۲۵۰ مدل ۲۰۱۱ رسیدیم که ۹۷ هزار کیلومتر کار کرده بود و ۹ هزار دلار قیمت داشت. این نسخه از پیشرانه ۲٫۵ لیتری ۲۱۰ اسب‌بخاری استفاده می‌کند و حدودا ۸ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات