پنج ویژگی جالب که در شاسی بلند برقی بی ام و iX ارائه شده‌اند

چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
خودروی الکتریکی بی‌ام‌و iX که به‌تازگی رونمایی شده است، از ویژگی‌های جالبی مانند به‌روزرسانی iDrive 8،‌ سان‌روف الکتروکرومیک، رقص نور و ضبط‌کننده سرقت از راه دور بهره می‌برد.
تبلیغات

هفته گذشته بی‌ام‌و به‌طور کامل از خودروی شاسی‌بلند iX رونمایی کرد و در این مراسم به تمام مشخصات فنی و جزئیات آن اشاره شد. بعد از دیدن تصویر کامل، به‌سختی می‌توان احساس کرد که iX تأثیرگذارترین محصول بی‌ام‌و پس از i3 است. به گزارش بی‌ام‌و‌بلاگ، این خودرو پیشرفته‌ترین محصول بی‌ام‌و تاکنون به شمار می‌رود که با هدف انتقال این شرکت به سمت آینده‌ای با خودروهای الکتریکی ساخته شده است. بی‌ام‌و iX ممکن است مدل سنتی و متداول مورد علاقه طرفداران نباشد؛ اما به نظر می‌رسد خودروی الکتریکی بسیار خوبی باشد.

اگر اهل فن باشید، ابزارها و ویژگی‌های بسیار خوبی در این خودرو پیدا خواهید کرد. امروز قصد داریم برخی از بهترین و جالب‌ترین ویژگی‌های بی‌ام‌و iX را شرح بدهیم. مواردی مانند شعاع حرکتی خودرو یا قدرت چشم‌گیر آن از  این مطالعه حذف شده‌اند؛ البته کاملاً قابل ذکر هستند.

۵. رینگ‌های آیرودینامیک

رینگ آیرودینامیکی بی ام و آی ایکس / BMW iX

رینگ‌های آیرودینامیک نه‌تنها کاربردی، بلکه از نظر ظاهری زیبا هستند. این قطعات بسیار شیک و کاربردی هستند؛ زیرا درگ آیرودینامیک را به مقدار در خور توجهی کاهش می‌دهند تا به کمک آن‌ها نظر مساعد مشتریان را تأمین کنند. به‌علاوه، رینگ‌ها بر جذابیت و زیبایی آینده‌نگرانه خودرو می‌افزایند. اکنون هیچ فردی بی‌ام‌و iX را با بی‌ام‌و X5 اشتباه نمی‌کند و این موضوع خوبی است. با توجه به اینکه بی‌ام‌و می‌خواهد مشتریان X5 را به سمت فناوری الکتریکی سوق دهد، iX باید ظاهر و احساس خاص‌تری داشته باشد.

۴. سیستم iDrive 8

سیستم سرگرمی بی ام و آی ایکس / BMW iX

آخرین نسخه‌ی بی‌ام‌و iDrive 8 نه‌تنها از نمایشگر کاملاً جدید بهره می‌برد، بلکه از نظر گرافیکی نیز بسیار پیشرفت کرده است. بخش‌های گرافیکی دارای ظاهری زیبا و آینده‌نگرانه و کارکرد آسان هستند. خواندن و ناوبری از پالت رنگی کاملاً سیاه و سفید و قرمز سیستم کنونی آسان‌تر است. از همه مهم‌تر، بی‌ام‌و عملکرد برخی قسمت‌ها را بهبود می‌بخشد و نحوه کار رابط کاربری را تغییر می‌دهد و آن را بصری‌تر می‌کند. ویژگی‌های جالب دیگری نیز وجود دارد؛ از جمله اینکه کاربر می‌تواند کل سیستم کنترل آب‌وهوا را در صفحه‌نمایش داشته باشد یا از نسخه‌های دیجیتال دکمه‌های از پیش تعیین‌شده‌ی بی‌ام‌و در بالای صفحه استفاده کند.

بی‌ام‌و iDrive 8 جدید با تمرکز بر تعامل مبتنی بر گفتگو با استفاده از زبان طبیعی و عملکرد لمسی طراحی شده است. همچنین ویژگی‌‌های جدیدی وجود دارد که قابلیت‌های دستیار شخصی هوشمند بی‌ام‌و را گسترش می‌‌دهد و از گرافیک جدیدی برای برقراری ارتباط با سرنشینان خودرو استفاده می‌کند.

۳. سان‌روف الکتروکرومیک

سقف الکتروکرومیک بی ام و آی ایکس / BMW iX

سقف شیشه‌ای یکپارچه و شفاف بی‌ام‌و iX، کل فضای داخل کابین را پوشش می‌دهد و بزرگ‌ترین نمونه‌ای به شمار می‌رود که در خودروهای بی‌ام‌و نصب شده است. این سقف از فناوری شیشه‌ هوشمند کریستال مایع (PDLC) برای سایه‌اندازی فضای داخل کابین بهره می‌برد. با اعمال ولتاژ به لایه میانی این شیشه‌ها، شفافیت سقف شیشه‌ای پانوراما تغییر می‌کند.

سانروف بی ام و آی ایکس / BMW iX

کمتر از یک ثانیه طول می‌‌کشد تا کریستال‌ها به‌صورت بی‌نظم توزیع شوند و اثر سایه ایجاد کنند. این سایه‌بان الکتروکرومیک را می‌توان با استفاده از دکمه‌ای در مرکز عملکرد سقف فعال و غیر فعال کرد. پس از پارک شدن بی‌ام‌و iX، حالت سایه‌اندازی به‌طور خودکار فعال می‌شود.

۲. رقص نور بیرونی و داخلی

کلید دیجیتال و ویژگی رقص نور بی ام و آی ایکس / BMW iX

وقتی مالک به سمت خودرو می‌رود، بی‌ام‌و iX حالت «لحظات عالی ورود» (Great Entrance Moments) را اجرا می‌کند. با استفاده از فناوری رادیویی باند فوق پهن (UWB)، بی‌ام‌و iX می‌داند چه زمانی راننده به آن نزدیک می‌شود و دقیقاً می‌‌داند راننده کجا است یا چند سانتی‌متر با خودرو فاصله دارد. هنگامی که راننده در سه متری خودرو قرار گرفت، iX از او استقبال می‌‌کند؛ به این صورت که با رقص نور بیرونی و داخلی، قفل خودرو را باز، فرش نوری در کنار در ورودی خودرو ایجاد و فضای داخل کابین را برای ورود راننده یا سرنشینان آماده می‌کند. درحالی‌که همه این اتفاقات می‌افتد، اگر بیرون هوا سرد باشد، سیستم iDrive در حال آماده شدن است و تمام سطوح نشیمن داخلی خودرو گرم می‌شوند.

ویژگی رقص نور در اواخر سال ۲۰۲۱ در دسترس خواهد بود و به‌تازگی توسط اپل نیز اعلام شد. اپل و گروه بی‌ام‌و همکاری نزدیکی با کنسرسیوم اتصال خودرو (CCC) به منظور توسعه مشخصات Digital Key Release 3.0 برای UWB دارند که به‌عنوان استاندارد جهانی برای صنعت خودرو و تولیدکنندگان گوشی‌ هوشمند عمل خواهد کرد.

۱. ضبط‌کننده سرقت از راه دور بی‌ام‌و

ضبط کننده سرقت خودرو بی ام و آی ایکس / BMW iX

ویژگی ضبط‌کننده سرقت از راه دور بی‌ام‌و همراه با دوربین داخلی بالاسری کار می‌کند که با خاموش شدن سیستم هشدار فعال می‌شود. سپس مالک بی‌ام‌و iX از طریق گوشی هوشمند خود مطلع می‌شود و می‌تواند به تصاویر موجود در دوربین داخلی و دوربین‌های جلو و عقب خودرو و آینه‌های خارجی آن دسترسی داشته باشد و آن‌ها را ذخیره کند. همچنین می‌توان تصاویر را با هم ترکیب و نمای پانورامای ۳۶۰ درجه ایجاد کرد.

منظور از ضبط‌کننده سرقت از راه دور بی‌ام‌و، قابلیت ایمنی آن است؛ اما می‌توان از دوربین بالاسری به طرز سرگرم‌کننده‌ای استفاده کرد. راننده و مسافران می‌توانند در طول سفر جاده‌ای عکس‌ فوری بگیرند که به آن‌ها اجازه می‌دهد لحظات خاصی را ثبت کنند و آن‌ها را با دوستان و خانواده خود به اشتراک بگذارند. تصاویر را می‌توان با فرمان صوتی، اشاره یا کنترل لمسی تهیه کرد و گزینه تایمر خودکار (تأخیر سه ثانیه) نیز وجود دارد.

حتی اگر حداقل یکی از سرنشینان لبخند بزند، می‌توان سیستم دوربین را طوری تنظیم کرد که عکس بگیرد. دوربین در حالت HDR کار می‌کند؛ اما در شب یا در شرایط کم‌نور، تصاویر سیاه‌وسفید واضحی می‌گیرد. تصاویر را می‌توان با اسکن ساده کد QR در صفحه کنترل با هر تلفن هوشمندی که از طریق WiFi به خودرو متصل است، به اشتراک گذاشت.

ویژگی جذاب لوگوی بی‌ام‌و

محل ریختن آب شیشه شوی بی ام و آی ایکس / BMW iX

لوگوی دایره‌ای بی‌ام‌و روی کاپوت، قطعه‌ای کاربردی است که اکنون به‌عنوان محل پر کردن مایع شستشوی شیشه جلو و برف‌پاک‌کن‌های شیشه عقب عمل می‌کند. با یک‌ بار فشار دادن لوگو، دریچه باز می‌شود و می‌توان آن را از مایع پر کرد و با فشار کمی بست. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات