فوتون تونلند جدید ایران خودرو؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت احتمالی

چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ایران‌خودرو به‌زودی مدل جدیدی از وانت پیکاپ فوتون تونلند را در ایران عرضه می‌کند. این محصول به پیشرانه بنزینی و دیزلی و سیستم دودیفرانسیل مجهز خواهد بود.
تبلیغات

فوتون تونلند بنزینی و دیزلی از سال ۱۳۹۳ به ایران وارد شد. اردیبهشت ۱۴۰۰، ایران‌خودرو این خودروها را پیش‌فروش کرد تا در ماه‌های آینده، با بدنه و امکانات جدید عرضه شوند. فوتون برند چینی زیرمجموعه گروه صنعتی گریت وال است و محصولاتش انواع خودرو شاسی‌بلند و وانت و ون را شامل می‌شود. هم‌اکنون در سبد این شرکت خودروسازی، دوازده محصول به‌چشم می‌خورد که پنج مدل آن وانت هستند.

در نمای بیرونی، تونلند جدید با ظاهری کاملا جدید و متفاوت از نسل قبلی روانه بازار خواهد شد. سبک طراحی این خودرو الهام‌گرفته از فورد رنجر و تویوتا هایلوکس به‌نظر می‌رسد؛ درحالی‌که مشابه وانت‌های فورد، نام شرکت سازنده روی جلوپنجره نصب شده است. درمجموع، ضمن نادیده‌گرفتن بعضی ناهنجاری‌ها در نمای پشت، به‌زحمت می‌توان ایراد خاصی به طراحی بدنه تونلند جدید وارد کرد؛ هرچند ظاهری شبیه به دیگر وانت‌های مدرن چینی، مثل جک T8 کرمان‌موتور دارد.

نمای پشت Foton Tunland فوتون تونلند جدید
نمای راست Foton Tunland فوتون تونلند جدید
نمای چپ Foton Tunland فوتون تونلند جدید
نمای جانبی Foton Tunland فوتون تونلند جدید
نمای پشت Foton Tunland فوتون تونلند جدید

مشابه سری قبلی، تونلند جدید هم با دو نوع پیشرانه بنزینی و دیزلی تولید خواهد شد؛ اما موتور گازوئیل‌سوز شرایط متفاوتی خواهد داشت. حالا پیشرانه توربودیزل دولیتری به‌جای نمونه تنفس‌طبیعی ۲٫۸ لیتری عرضه می‌شود و ضمن رعایت استاندارد آلایندگی یورو ۶، ۱۶۳ اسب‌بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. احتمالا سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت این محصول دوازده تا چهارده ثانیه خواهد بود.

دیگر مدل تونلند در ایران به پیشرانه دو لیتر توربوشارژ بنزینی با اینترکولر مجهز است. این محصول از قدرت ۲۰۰ اسب‌بخار و گشتاور ۳۰۰ نیو‌تن‌متر بهره می‌برد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر‌بر ساعت تونلند بنزینی، چهارده تا پانزده ثانیه و نهایت سرعتش ۱۵۰ کیلومتر‌بر‌ساعت با میانگین مصرف سوخت دَه لیتر بنزین در صد کیلومتر خواهد بود.

نمای داشبورد Foton Tunland فوتون تونلند جدید
نمای فرمان Foton Tunland فوتون تونلند جدید
نمای پنل Foton Tunland فوتون تونلند جدید
نمای تودری Foton Tunland فوتون تونلند جدید
نمای دسته دنده  Foton Tunland فوتون تونلند جدید

در بازار روسیه، نسل جدید فوتون تونلند فقط با جعبه‌دنده پنج‌سرعته دستی ساخت برند ژاپنی ایسین عرضه می‌شود. با این اوصاف، فروش تونلند مدل ۱۴۰۰ با جعبه‌دنده خودکار بعید خواهد بود. تهویه دستی، حسگر پارک عقب، ترمز ABS و EBD، دوربین پارک، نمایشگر چندرسانه‌ای لمسی به‌همراه رابط بلوتوث و درگاه‌های USB و AUX بخشی از تجهیزات استاندارد فوتون تونلند جدید در تمامی تیپ‌ها هستند.

نسل جدید فوتون تونلند در خارج چین با قیمتی درحدود ۱۶ تا ۲۲ هزار دلار عرضه خواهد شد که با توجه به نرخ فعلی دلار (۲۳ هزار تومان)، قیمت احتمالی‌اش در بازار ایران ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات