هر آنچه از خودرو برقی مپنا یا وانت کاوی Kawei می‌دانیم

چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
گروه مپنا در تلاش است با همکاری کرمان موتور، وانت پیکاپ تمام‌برقی در ایران عرضه کند. این خودرو احتمالا از پلتفرم و بدنه وانت پیکاپ الکتریکی ساخت چین با نام Kawei استفاده خواهد کرد.
تبلیغات

مپنا با نام کامل مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران شناخته می‌شود. این مجموعه عظیم شامل چند شرکت و زیرمجموعه مهندسی سال ۱۳۷۱ تأسیس شد و تاکنون، حدود ۸۵ درصد کل ظرفیت نیروگاه‌های ایران را با قراردادهایی با ارزش تجاری ۳۰ میلیارد یورو احداث کرده است. امروزه، مپنا علاوه‌بر پروژه‌های مرتبط با صنعت برق، در نفت، گاز، معدن و ساخت لوکوموتیو برای ترابری ریلی نیز فعال است.

بیش از یک سال پیش و در ۱۷ بهمن ۱۳۹۸، تفاهم‌نامه همکاری «توسعه و تولید خودرو الکتریکی» با هدف طراحی، توسعه، تأمین قطعات و تولید خودرو الکتریکی به امضای عباس علی‌آبادی و سیدجواد سلیمانی، مدیران عامل گروه مپنا و گروه خودروسازی، سایپا رسید. براساس مفاد تفاهم‌نامه، قرار بود شرکت‌های سایپا و مپنا در زمینه طراحی، نمونه‌سازی، آزمایش، تجاری‌سازی و تولید خودروهای جدید با پلتفرم الکتریکی همکاری کنند.

مکو، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه مپنا، تلاش می‌کند با همکاری کرمان موتور در کشورمان ‌خودرو برقی تولید کند. جدیدترین اطلاعات دریافتی از این پروژه از ساخت وانت پیکاپ الکتریکی براساس خودرویی ساخت چین به نام Kawei خبر می‌دهد. طبق مفاد قرارداد، شرکت مکو ۳۷ هزار دستگاه باتری پک و تجهیزات پیشرانه شامل موتور، جعبه‌دنده، درایو و سیستم شارژ را در مدت پنج سال برای تولید خودروهای برقی به شرکت کرمان موتور ارائه می‌کند. گفتنی است در این مطلب، فقط از تصاویر خودرو اصلی ساخت چین استفاده شده است.

نمای پشت Kawei EV7 وانت برقی مپنا کاوی
Kawei EV7 وانت برقی مپنا کاوی
نمای جانبی Kawei EV7 وانت برقی مپنا کاوی
نمای روبرو Kawei EV7 وانت برقی مپنا کاوی
نمای پشت Kawei EV7 وانت برقی مپنا کاوی

شرکت کاوی (Kawei) از خودروسازان کوچک و کم‌نام‌ونشان چین محسوب می‌شود که سابقه فعالیتش به سال ۱۹۹۲ بازمی‌گردد. عمده محصولات این برند شاسی‌بلند و وانت هستند. براساس اطلاعات موجود، مدل بنزینی و دیزلی Kawei K1 به خارج چین صادر می‌شود؛ اما نسخه برقی مخصوص بازار داخلی است. وانت کاوی در دو نسخه احتراقی و الکتریکی با کد مدل‌های K1 و EV7 در چین تولید می‌شود.

نمای ظاهری Kawei EV7 شباهتی انکارناپذیر به وانت‌های فورد دارد. این شباهت البته در دیگر وانت چینی مونتاژ ایران، آمیکو آسنا هم وجود دارد. پیکاپ دیزلی جک T7 نیز با ظاهری مشابه تویوتا هایلوکس تولید می‌شود.

در بازار چین، کاوی EV7 به موتور برقی با قدرت‌ ۴۵ و ۱۰۵ کیلووات معادل ۶۰ و ۱۴۰ اسب‌بخار مجهز است. این خودروها با گشتاور ۱۱۰ و ۲۵۰ نیوتن‌متر، همراه باتری ۶۷ کیلووات‌ساعتی، شعاع حرکتی ۳۵۰ کیلومتر دارند.

نمای داخلی Kawei EV7 وانت برقی مپنا کاوی
نمای صندلی Kawei EV7 وانت برقی مپنا کاوی
نمای فرمان Kawei EV7 وانت برقی مپنا کاوی
نمای مانیتور Kawei EV7 وانت برقی مپنا کاوی
نمای پشت فرمان  Kawei EV7 وانت برقی مپنا کاوی
نمای کلیدها Kawei EV7 وانت برقی مپنا کاوی
نمای تودری Kawei EV7 وانت برقی مپنا کاوی
نمای روی فرمان Kawei EV7 وانت برقی مپنا کاوی
نمای دنده Kawei EV7 وانت برقی مپنا کاوی

براساس اطلاعات شرکت مکو، محصول نهایی تولید ایران از قدرت ۷۰/۱۲۰ کیلووات معادل ۹۴/۱۶۰ اسب‌بخار با گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متر برخوردار خواهد بود که البته برای یک وانت اندازه‌متوسط کافی به‌نظر می‌رسد. این خودرو به باتری ۴۸/۶ کیلووات‌ساعتی مجهز و شعاع حرکتی‌اش ۳۰۰ کیلومتر خواهد بود. همچنین، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتربرساعت آن ۱۱/۵ ثانیه طول خواهد کشید و نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتربرساعت خواهد داشت.

شارژ پیکاپ الکتریکی مپنا با برق شهری حدود ۸ ساعت زمان می‌برد؛ اما شارژهای مخصوص که در آینده عرضه می‌شوند، ۸۰ درصد ظرفیت باتری‌ها را در ۳۰ دقیقه شارژ خواهند کرد. وزن باتری‌ها به‌تنهایی حدود ۴۰۰ کیلوگرم و وزن خالص کل خودرو ۲،۲۳۰ کیلوگرم است. مپنا ادعا می‌کند محصول نهایی توان حمل بار ۱،۰۰۰ کیلوگرم خواهد داشت.

در بازار چین، Kawei EV7 با قیمت ۲۶۰ هزار یوآن (معادل ۴۰ هزار دلار) عرضه می‌شود که در کشورمان، این قیمت حتی بدون احتساب مالیات و هزینه‌های اضافی مربوط به خودروهای خارجی، به یک‌میلیاد تومان می‌رسد. البته مدیران مکو امیدوار هستند با استفاده از مشوق‌های دولتی و داخلی‌سازی قطعات اصلی خودرو، قیمت نهایی اولین پیکاپ برقی ایران را به ۵۰۰ میلیون تومان برسانند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات