بهمن خودرو جتور فیدلیتی X70S؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت احتمالی

شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
براساس اخبار منتشرشده، بهمن خودرو به‌زودی پیش‌فروش شاسی‌بلند چینی جدیدی با نام فیدلیتی X70S را آغاز می‌کند. این محصول ساخت برند جتور، زیرمجموعه چری است و پیشرانه ۱/۵ لیتری توربوشارژ دارد.
تبلیغات

دو عامل بسیار مهم، یعنی «افزایش ارزش ارزهای خارجی در‌مقابل پول ملی ایران» و «ممنوعیت واردات خودرو»، تنوع محصولات در بازار وسایل نقلیه ایران را کاهش داده است. حالا برای خریدار مدل صفر‌کیلومتر در بازار داخلی گزینه‌های کم‌تعدادی وجود دارد. در آخرین ماه‌های سال ۱۳۹۹، شرکت‌های فعال در عرصه مونتاژ خودرو به‌دنبال مدل‌های چینی با قیمت مناسب و ظاهر جذاب هستند تا بتوانند محصولی در کلاس قیمت پانصدمیلیون تا یک‌میلیارد تومان عرضه کنند.

شاسی‌بلندهای لوکس چینی ساخت برندهای مشهور، مثل چری تیگو، جیلی ام‌گرند، بی‌وای‌‌دی و هاوال، حتی در‌صورت واردات قطعات و مونتاژ هم بیش از یک‌میلیاد تومان قیمت خواهند داشت که طبیعتا مشتری چندانی ندارد.

بهمن خودرو که مدت‌ها با مونتاژ مزدا ۳ در بازار ایران شهرت داشت، امسال با کاهش تنوع محصول مواجه شد و ماه‌های اخیر را با عرضه وانت کارا پشت‌سر گذاشت. چند هفته قبل، شایعات متعددی درباره تلاش بهمن خودرو برای مونتاژ شاسی‌بلند اسپرت چینی با نام دیگنیتی منتشر شد و حالا محصولی در کلاس کراس‌اورهای لوکس به نام جتور X70S احتمالا در برنامه مونتاژ این گروه صنعتی قرار دارد.

غول‌های خودروسازی چین، مثل چری برندهای متعددی در زیرمجموعه‌هایشان دارند. برای مثال، تیگو یکی از برندهای چری برای شاسی‌بلندهای لوکس و آریزو یکی از برندهای مخصوص سدان‌های لوکس این شرکت محسوب می‌شود. مالکیت برندهای مختلف به سازنده امکان می‌دهد برای مخاطب تفاوت کیفیت محصولات متنوع را توضیح دهد تا نوعی دسته‌بندی از‌نظر قیمت و امکانات فراهم شود.

jetour x70  چری جتور ایکس70 بهمن خودرو نمای چراغ و جلوپنجره

در منابع مختلف، اطلاعات چندانی درباره برند جتور (Jetour) و تفاوت آن با تیگو یا دیگر زیرمجموعه‌های چری دیده نمی‌شود. محصولات جتور شامل دو شاسی‌بلند X70 و X90 در بازارهای خارج چین مثل روسیه و عربستان فروخته شده‌اند؛ درحالی‌که نمونه‌های متنوع کوپه و استاندارد و الکتریکی نیز دارد. با‌این‌حال، می‌توان مطمئن بود خودروهای جتور سطح کیفیت نسبی محصولات صادراتی چری را فراهم کنند. البته دلیل بهمن خودرو برای گذاشتن نام فیدلیتی (FIDELITY) روی جتور X70 نامشخص است و احتمالا با هدف رهایی از خطر تحریم محصولات چری انجام می‌‌شود.

جتور X70 از سال ۲۰۱۸ در چین تولید می‌شود و به‌تازگی نیز با چهره جدید و نام X70 پلاس به خط‌تولید جتور اضافه شده است که البته هنوز در برنامه مونتاژ بهمن خودرو وجود ندارد. مدل اصلی X70 برای ورود به ایران امکانات سطح S را خواهد داشت و فیدلیتی X70S نام‌گذاری خواهد شد.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی

ترکیب چراغ‌های اصلی و جلوپنجره برای جتور X70 نمونه‌ای بسیار متداول و تکراری خودروسازان چینی است که البته چشم‌نواز و عامه‌پسند به‌نظر می‌رسد. این مجموعه با کمی تفاوت در کراس‌اورهای اندازه‌متوسط هاوال و هایما و جانگان نیز وجود دارد.

ادوات کروم با خطوط افقی حالتی لوکس به جتور X70 می‌دهد که با چراغ‌های اسپرت و نسبتا بزرگ در نمای رو‌به‌رو هماهنگ است. حفره‌های طرفین سپر و فضای زیرجلوپنجره نزدیک به زمین هم به قطعات براق کروم مزین هستند. حجم‌دهی گِل‌گیرها و درپوش موتور و سپر ترکیبی ماسب برای جتور X70 فراهم می‌کند که فراتر از مدل‌های اقتصادی ساخت چین و نزدیک به استانداردهای جهانی است.

jetour x70  چری جتور ایکس70 بهمن خودرو نمای پشت
jetour x70  چری جتور ایکس70 بهمن خودرو نمای روبرو
jetour x70  چری جتور ایکس70 بهمن خودرو نمای جلو
jetour x70  چری جتور ایکس70 بهمن خودرو نمای پشت
jetour x70  چری جتور ایکس70 بهمن خودرو نمای جانبی
jetour x70  چری جتور ایکس70 بهمن خودرو نمای سه رخ
jetour x70  چری جتور ایکس70 بهمن خودرو نمای سه ردیف بالا
jetour x70  چری جتور ایکس70 بهمن خودرو نمای چراغ و جلوپنجره
jetour x70  چری جتور ایکس70 بهمن خودرو

در نمای جانبی و پشت نیز می‌توان از طراحی جتور X70 رضایت داشت. خط سنتی در امتداد دستگیر‌ه‌ها از چراغ عقب تا گِل‌گیر جلو حس خودرویی مدرن را به بیننده القا می‌کند. نزدیک رکاب نیز حجم‌دهی بسیار خوبی وجود دارد و حالت سقف با شیب ملایم و همراه ریل باربند و بال عقب مشخصه‌های اسپرت جتور X70 را تقویت می‌کنند. فرم درپوش صندوق و چراغ‌های عقب و سپر نیز هماهنگ به‌نظر می‌رسند. معدود نکات منفی در طراحی بدنه این کراس‌اور کشیدگی درپوش صندوق تا لبه سپر عقب و حجم نسبتا زیاد پلاستیک در پشت خودرو هستند.

طول و عرض و ارتفاع و فاصله‌ی بین محورهای X70 به‌ترتیب ۴،۷۲۰، ۱،۹۰۰، ۱،۶۹۵ و ۲،۷۴۵ میلی‌متر است. با این وضعیت، محصول آینده بهمن خودرو هم‌اندازه هیوندای سانتافه محسوب می‌شود و حتی سه سانتی‌متر طولش بیشتر است.

طراحی داخلی و کابین

مشابه نمای بیرونی، طراحی داشبورد و چیدمان کلیدها نیز هماهنگی بسیار خوبی دارند. جتور X70 از سبک بی‌ام‌و برای داشبورد استفاده کرده است که درمقایسه‌با قالب کراس‌اورهای چینی موجود در بازار ایران، جذاب‌تر است. نمایشگر ایستاده و پنل دیجیتال برای تنظیمات تهویه مطبوع و کلیدهای گروه‌بندی شده، X70 را مشابه کراس‌اورهای پرفروش بازار جهانی نشان می‌دهند. در تصاویر منتشرشده از مدل فول‌آپشن این خودرو، پنل تمام‌رنگی پشت فرمان نیز دیده می‌شود که فراتر از سطح امکانات کراس‌اورهای معمول در صنعت خودروسازی چین است.

jetour x70  چری جتور ایکس70 بهمن خودرو  نمای داخلی
jetour x70  چری جتور ایکس70 بهمن خودرو نمای داشبورد
jetour x70  چری جتور ایکس 70 بهمن خودرو نمای فرمان
jetour x70  چری جتور ایکس70 بهمن خودرو پنل پشت فرمان
jetour x70  چری جتور ایکس70 بهمن خودرو مانیتور
jetour x70  چری جتور ایکس70 بهمن خودرو خروجی هوا
jetour x70  چری جتور ایکس70 بهمن خودرو تودری و دستگیره
jetour x70  چری جتور ایکس70 بهمن خودرو سانروف پانورامیک
jetour x70  چری جتور ایکس70 بهمن خودرو صندوق عقب
jetour x70  چری جتور ایکس70 بهمن خودرو صندلی جلو
jetour x70  چری جتور ایکس70 بهمن خودرو صندلی عقب
jetour x70  چری جتور ایکس70 بهمن خودرو  نمای داخلی
jetour x70  چری جتور ایکس70 بهمن خودرو نمای سه ردیف بالا

صندلی‌های چرم و تودری‌های پارچه‌ای با پوشش نرم و ادوات براق با طرح مشابه آلومینیوم، دیگر نکات مثبت طراحی داخلی جتور X70 هستند. استارت دکمه‌ای و ترمز‌دستی برقی نیز امکانات استاندارد این خودرو هستند که زیبایی کابین را افزایش می‌دهند. این محصول برای چهار سرنشین بالغ و بلندقد مناسب به‌نظر می‌رسید و فضای صندوقش ۱،۶۸۰ لیتر است.

پیشرانه و تجهیزات فنی

در منابع خبری کشورهای مختلف، فقط یک پیشرانه بنزینی برای جتور X70 دیده می‌شود. موتور ۱/۵ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۵۰ اسب‌بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر محرک این کراس‌اور ۱،۵۵۰ کیلوگرمی خواهد بود. اطلاعات دقیقی از عملکرد فنی X70 موجود نیست؛ اما می‌توان احتمال داد سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر‌برساعت آن حدود ۱۰ ثانیه و میانگین مصرف سوختش در صد کیلومتر ۷/۵ تا ۸/۵ لیتر باشد. این خودرو با سیستم دیفرانسیل‌جلو و جعبه‌دنده خودکار شش‌سرعته مجهز به دبل‌کلاچ تولید می‌شود.

مدل الکتریکی جتور X70 در نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۹ رونمایی شد که البته طبق معمول، بخت زیادی برای ورود به ایران ندارد. این محصول با قدرت ۱۶۷ اسب‌بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر دو نوع باتری ارائه می‌دهد: یکی با شعاع حرکتی ۴۰۰ کیلومتر و دیگری با شعاع حرکتی ۴۵۰ کیلومتر. جتور X70S EV در نمای ظاهری هم تفاوت‌هایی با مدل بنزینی دارد و حدود دَه‌هزار دلار گران‌تر است.

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی

هنوز فهرست دقیقی از امکانات جتور X70 برای عرضه در ایران موجود نیست. مدل‌های مختلف در بازار روسیه به تهویه مطبوع دوگانه، قفل مرکزی، ایموبلایزر، استارت دکمه‌ای، کروز کنترل، صندوق برقی، روشنایی روز، نورسنج چراغ، صندلی برقی، گرم‌کن داخل صندلی، سانروف، آینه‌بغل برقی و حسگر باران مجهز هستند. در بحث ایمنی، جتور X70S به دوربین و حسگر عقب، کیسه هوا برای سرنشینان جلو، ترمز ضدقفل با سیستم کمکی (EBD)، کنترل کشش (TCS)، مدیریت تعادل (ESP) و سیستم حفظ خودرو در شیب (HCA) مجهز است.

jetour x70  چری جتور ایکس70 بهمن خودرو
jetour x70  چری جتور ایکس70 بهمن خودرو نمای جانبی و پشت
jetour x70  چری جتور ایکس70 بهمن خودرو نمای  کنار
jetour x70  چری جتور ایکس70 بهمن خودرو نمای مستقیم
jetour x70  چری جتور ایکس70 بهمن خودرو نمای عقب

قیمت احتمالی

در بازارهای خارج چین، نمونه‌های متنوعی از جتور X70S وجود دارد. مدل‌ مجهز به جعبه‌دنده دستی به قیمت دوازده‌هزار دلار و نسخه‌های کامل‌تر به قیمت بیست‌هزار دلار فروخته می‌شود. اگر نمونه وارداتی با امکانات معمول در بازار ایران، مثل جعبه‌دنده خودکار و سانروف و نمایشگر روی داشبورد عرضه شود، احتمالا حدود هشتصدمیلیون تومان قیمت خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات