دانگ فنگ X5 یا فردا SX5؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت احتمالی

دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۰
مطالعه 7 دقیقه
جدیدترین محصول چینی بازار ایران، شاسی‌بلند دانگ فنگ X5 است. خودروسازی فردا این کراس‌اور را با نام SX5 و قیمت ۵۸۹ میلیون تومان پیش‌فروش می‌کند.
تبلیغات

پیش از آغاز موج جدید تحریم‌ها در سال ۱۳۹۷، تعداد شرکت‌های ایرانی مونتاژکننده خودروهای چینی با سرعت افزایش یافت. طبیعتا با محدویت‌های ایجادشده و افزایش نرخ دلار، ادامه فعالیت این شرکت‌ها با مشکلات متعدد روبه‌رو شد و درنهایت، بسیاری از مجموعه‌های مشابه تعطیل شدند.

روی کاغذ، واردات قطعات از چین و مونتاژ آن‌ها به‌کمک چند کارشناس فنی تعلیم‌دیده آسان به‌نظر می‌رسد و سود عالی در کوتاه‌مدت فراهم می‌کند. بخش اصلی سرمایه موردنیاز هم می‌تواند ازطریق پیش‌فروش خودرو به مردم تأمین می‌کرد. در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷، چنین برنامه‌هایی به زیان پیش‌خریدکنندگان منجر شد؛ چراکه نرخ ارز افزایش یافت و فروشنده نتوانست به تعهداتش عمل کند.

خودروسازی فردا از معدود شرکت‌های مونتاژکار محصولات چینی است که با وجود مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، وارد مرحله جدیدی از فعالیت تجاری شده است. هنوز هیچ‌یک از تولیدات این شرکت به تعداد زیاد در خیابان‌ها دیده نمی‌شود؛ اما پیش‌فروش برای تحویل شصت‌روزه‌ شاسی‌بلند دانگ فنگ SX5 آغاز شده است.

ازنظر فنی و قدرت تجاری، نمی‌توان دانگ فنگ را در سطح اول خودروسازان چینی طبقه‌بندی کرد. بی‌وای‌دی، چری، جیلی (امگرند)، هاوال و چند برند زیرمجموعه سایک موتورز مهم‌ترین صادرکنندگان خودروهای چینی به بازار جهانی هستند که در فروش داخلی نیز، سهم بزرگی دارند. طبیعتا شرکت‌های کوچک‌تر مثل دانگ فنگ، چانگان، لیفان و جک تلاش می‌کنند تا با تولید محصولات ارزان‌‌تر و امکانات جالب، به فعالیت و رشد ادامه دهند.

در بازار ایران، برند دانگ فنگ با هاچ‌بک H30 کراس شناخته می‌شود که پیش‌تر ایران‌خودرو عرضه می‌کرد. این محصول زمانی‌که ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان قیمت داشت، در کانون توجه مردم قرار گرفت و از‌نظر استهلاک و هزینه نگه‌داری، عملکردی نسبتا رضایت‌بخش داشت. به‌تازگی، گروه خودروسازی بهمن نیز به مشتریان دانگ فنگ اضافه شده است و کراس‌اوری اسپرت با نام دیگنیتی را برای فروش در ایران آماده می‌کند.

طراحی بدنه و نمای بیرونی

به‌سختی می‌توان از ظاهر دانگ فنگ SX5 ایراد گرفت. این محصول رونوشتی استادانه از ترکیب سبک طراحی معمول در شاسی‌بلندهای کره‌ای و اروپایی ارائه می‌کند که مسلما برای عامه مردم،جذاب و چشم‌نواز است. طرح کلی چراغ‌های اصلی و جلوپنجره تحت‌تأثیر فولکس واگن توارگ به‌نظر می‌رسد. ادوات کروم حالتی لوکس به دانگ فنگ SX5 می‌دهد و چراغ‌های بزرگ با دیگر اجزا متناسب هستند. حجم‌دهی سپر و کاپوت جلو و گِل‌گیرها نیز هماهنگ و اسپرت دیده می‌شود. ادوات پلاستیکی سپر چندان تو ذوق نمی‌زند و جایگاه مه‌شکن‌ها نیز حس تهاجمی دانگ فنگ SX5 را تقویت می‌کند.

dongfeng X5 دانگ فنگ فردا SX5  نمای روبرو
dongfeng X5 دانگ فنگ فردا SX5
dongfeng X5 دانگ فنگ فردا SX5
dongfeng X5 دانگ فنگ فردا SX5
dongfeng X5 دانگ فنگ فردا SX5 نمای داخلی

در نمای جانبی، حالتی مشابه دیگر شاسی‌بلندهای لوکس چینی برای SX5 طراحی شده است. خطی با برجستگی واضح چراغ‌های عقب را به دستگیرهای ورودی متصل می‌کند و در پایین هم، خمیدگی جزئی وجود دارد. سراسر نمای جانبی از سپرهای طرفین تا قاب گِل‌گیرها و رکاب پلاستیک سیاه‌رنگی دارد که مشخصه‌ی لوکس خودرو را کاهش می‌دهد.

پشت خودرو ایراد مهمی ندارد؛ اما با کمی بدسلیقگی و سهل‌انگاری در طراحی همراه است. حالت چهارضلعی چراغ‌های عقب چندان زیبا نیست و برجستگی بدنه در نزدیکی سپر با درپوش صندوق نامتناسب به‌نظر می‌رسد. مشابه بسیاری دیگر از کراس‌اورهای ساخت چین مثل چری X33 (تیگو۳)، دانگ فنگ SX5 هم دو حفره‌ی چهارگوش با قاب براق در طرفین سپر دارد که البته با اگزوز ارتباطی ندارند و کاملا ظاهری هستند. لوله خروجی گازهای احتراقی پیشرانه زیر سپر و خارج از بدنه است.

درمجموع، می‌توان به طراحی دانگ فنگ SX5 نمره قبولی داد و حتی نمای رو‌به‌رو را با نادیده‌گرفتن کپی‌کاری از محصولات خارجی تحسین کرد. نسخه‌های متنوعی از این خودرو در چین وجود دارد که از ادوات کروم در جلو‌پنجره و سپر بی‌بهره هستند. تصاویر موجود در وب‌سایت خودروسازی فردا نمونه گران‌تر با امکانات لوکس را نشان می‌دهد.

براساس کاتالوگ منتشر‌شده شرکت فردا، کراس‌اور دانگ فنگ X5 با طول ۴،۵۱۵ میلی‌متر، عرض ۱،۸۱۲ میلی‌متر، ارتفاع سقف ۱،۷۲۵ میلی‌متر و فاصله بین محورهای ۲،۷۲۰ میلی‌متر تولید می‌شود. از‌نظر ابعاد، این خودرو کمی بزرگ‌تر از هیوندای توسان و کوچک‌تر از سانتافه است.

طراحی داخلی و کابین

داشبورد و جزئیات SX5 با الهام از سبک طراحی بی‌ام‌و ساخته شده است که البته برای خودروسازان چینی بسیار معمول و پیش‌بینی‌شدنی است. نمایشگر ایستاده روی داشبورد و خروجی هوای افقی و ساختار بیضی‌شکل برای دو گروه کلیدهای مربوط به تهویه مطبوع و سیستم سرگرمی ساده و عامه‌پسند هستند؛ هرچند با نگاه اول می‌توان نوعی نبود تناسب بین اندازه آن‌ها را تشخیص داد و کشور سازنده را شناسایی کرد.

dongfeng X5 دانگ فنگ فردا SX5 نمای داخلی

از نکات جالب در فضای داخلی دانگ فنگ X5 می‌توان به نوعی پلاستیک سیاه‌رنگ در داشبورد و تودری‌ها اشاره کرد که به ادوات فیبرکربن در خودروهای لوکس اروپایی شباهت دارد. چرم مصنوعی و دوخت صندلی‌ها نیز باکیفیت به‌نظر می‌رسند؛ اما از تصاویر منتشر‌شده می‌توان پلاستیک خشک و احتمالا نامرغوب روی داشبورد و فرمان را تشخیص داد. دانگ فنگ X5 ترمز دستی اهرمی و دسته‌دنده نسبتا بزرگی دارد که درمقایسه‌با خودروهای مدرن، نکات منفی محسوب می‌شوند.

پیشرانه و قوای فنی

دانگ فنگ X5 باتوجه‌به جثه و ظاهر، یکی از پیشرانه‌های عجیب‌ را برای خریدار ایرانی در نظر گرفته است. در کمال ناباوری، شرکت خودروسازی فردا این خودرو را با موتور ۱۶۰۰ سی‌سی تنفس‌طبیعی عرضه خواهد کرد که فقط ۱۲۳ اسب‌بخار قدرت دارد. در کاتالوگ رسمی فروشنده ایرانی، وزن خالص خودرو ۱،۳۵۰ کیلوگرم ذکر شده که برای کراس‌اوری با این ابعاد به‌شدت شک‌برانگیز است. نگارنده با جست‌وجو در منابع غیرفارسی به عدد ۱،۵۹۲ کیلوگرم برای وزن دانگ فنگ X5 رسیده است که منطقی‌تر به‌نظر می‌رسد.

از آمار و اطلاعات موجود، می‌توان انتظار داشت شاسی‌بلند فردا SX5 حدود هفده ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتربرساعت برسد و میانگین مصرف سوختش هفت لیتر در صد کیلومتر باشد. این خودرو با پیشرانه ۴A۹۲ ساخت میتسوبیشی چینی عرضه می‌شود که در برلیانس و آریو سایپا (زوتی Z300) نیز وجود دارد. افزون‌براین، کراس‌اور فردا به جعبه‌دنده خودکار CVT تیپ ترونیک (دارای قابلیت تعویض دستی) مجهز است. نسخه‌های دیگری از دانگ فنگ X5 با پیشرانه ۱/۵ لیتر توربوشارژ و ۲ لیتر تنفس‌طبیعی نیز وجود دارند که درحدود ۱۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۰ و ۲۰۰ نیوتن‌متر گشتاور (برای مدل دو لیتری) تولید می‌کنند.

امکانات ایمنی و تجهیزات رفاهی

نمایشگر هشت اینچ لمسی، درگاه USB، دوربین پارک با خطوط راهنما، فرمان برقی، آینه‌های برقی تاشو، روشنایی خودکار (اتولایت) و روشنایی روز، کامپیوتر سفر، نشان‌دهنده فشار باد تایرها، رینگ‌های اسپرت ۱۷ اینچ با لاستیک‌های ۲۱۵ میلی‌متر و سان‌روف امکانات رفاهی مهم دانگ فنگ X5 هستند. در بحث ایمنی، دو کیسه هوا برای ردیف جلو، کنترل پایداری ESP، ترمز کمکی با سیستم توزیع هوشمند EBD، حفظ خودرو در شیب و حسگر عقب برای شاسی‌بلند فردا SX5 استفاده خواهد شد.

قیمت نهایی و مقایسه با رقبا

شرکت واردکننده قیمت دانگ فنگ X5 را ۶۲۹ میلیون تومان اعلام کرده؛ اما برای مشتریان اولین سری، تخفیف ۴۰ میلیون تومانی در نظر گرفته است که قیمت نهایی را به ۵۸۹ میلیون تومان می‌رساند. زمان تحویل خودرو نیز ۹۰روز پس از پرداخت مبلغ ۲۹۴،۵۰۰،۰۰۰ تومان خواهد بود.

dongfeng X5 دانگ فنگ فردا SX5 نمای پشت

پیش‌تر، اشاره کردیم مهم‌ترین نکته منفی کراس‌اور فردا SX5 قوای محرک آن است. پرفروش‌ترین کراس‌اور چینی بازار ایران ایکس 33 مدیران خودرو است که وزن خالص ۱،۴۲۰ کیلوگرم با پیشرانه دو لیتر ۱۳۵ اسب‌بخار دارد؛ درحالی‌که وزن دانگ فنگ X5 حدود ۱،۶۰۰ کیلوگرم و پیشرانه‌ا‌ش ۱۲۳ اسب‌بخاری است. درمقابل، اولین محصول خودروسازی فردا پهن‌پیکر و جادار به‌نظر می‌رسد که احتمالا برای علاقه‌مندان کراس‌اورهای ساخت چین جالب و جذاب خواهد بود. روی کاغذ، فراتر از پیشرانه ضعیف و قیمت ۶۰۰ میلیون تومانی، نام ناشناخته شرکتی تازه‌تأسیس به‌عنوان واردکننده، مهم‌ترین مانع فروش SX5 محسوب می‌شود.

سوالات متداول زومیت

  • قیمت شاسی‌بلند جدید دانگ فنگ فردا SX5 چقدر است؟

    قیمت نهایی این خودرو ۶۲۹ میلیون تومان خواهد بود. این محصول قرار است با پیش‌پرداخت ۲۹۴ میلیون تومان برای تحویل اسفند ۱۳۹۹ ثبت‌نام می‌شود.

  • موتور دانگ فنگ X5 چیست و چه مشخصاتی دارد؟

    فردا SX5 با پیشرانه ۱۶۰۰ سی‌سی تنفس‌طبیعی عرضه خواهد شد و ۱۲۳ اسب‌بخار قدرت دارد.

  • تفاوت فردا SX5 با ایکس 33 و تیگو 7 چیست؟

    محصول جدید دانگ فنگ در ایران ابعادی نزدیک به هیوندای سانتافه دارد و از محصولات مدیران خودرو بزرگ‌تر است. پیشرانه دانگ فنگ با قدرت ۱۲۳ اسب‌بخار ضعیف‌تر از ام‌وی‌ام X33 و تیگو 7 است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات