برجسته‌ترین نوآوری‌های مرسدس بنز کلاس S از سال ۱۹۵۱ تاکنون

یک‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
مرسدس بنز S کلاس از سال ۱۹۵۱ در خط‌تولید خودروساز آلمانی حضور دارد و در این سال‌ها، از نوآوری‌های جدید و پیشرفته‌ی زمان خودرو بهره برده است. در این مقاله، برجسته‌ترین فناوری‌های هر نسل را معرفی خواهیم کرد.
تبلیغات

مرسدس بنز S کلاس همیشه به بهره‌گیری از نوآوری‌های جدید مشهور بوده است و مدل کاملا جدید W223 نیز از این قاعده مستثنی نیست. با عرضه‌ی مدل جدید مرسدس بنز کلاس S به بازار، بیایید نگاهی بیندازیم به آنچه هر مدل در تاریخ این سدان لوکس برای تغییر صنعت خودروسازی انجام داده است. با‌توجه‌به پیشرفت‌های فراوان ارائه‌شده با آمدن هر‌کدام از نسل‌های کلاس S، خودروهای موجود ذکرشده در فهرست وب‌سایت carscoops فقط تأثیرگذارترین مدل در هر بازه‌ی زمانی هستند.

نسل W187 (تولید بین سال ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۴)

نسل W187 خودرو مرسدس بنز کلاس اس / Mercedes-Benz S-Class

W187 درحقیقت اولین مرسدس بنز کلاس S برخوردار از پیشرانه‌ی پیشرفته‌ی ۶ سیلندر میل‌‌بادامک‌رو بود. علاوه‌بر‌این، W187 از قفل ایمنی پیش‌گامانه‌ی درِ مجهز به پین مخروطی بهره می‌برد که جایگزینی بسیار مطمئن‌تر و قوی‌تر برای قفل‌های در سنتی به‌شمار می‌رفت. این نوع قفل به‌دلیل مقاومت اضافی، بهتر می‌توانست از باز‌شدن درها در حادثه جلوگیری کند.

نسل‌های W105 و W180 و W128 (تولید بین سال‌های ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۹)

نسل W180 خودرو مرسدس بنز کلاس اس / Mercedes-Benz S-Class

از جمله پیشرفت‌های فناوری W105 و W180 و W128 می‌توان به بهره‌گیری از بدنه‌ای خودحفاظت‌شونده و کاسه‌های ترمزی اشاره کرد که از قابلیتی به نام «توربو کولینگ» استفاده می‌کردند. توربو کولینگ اساسا روی کاسه‌ی ترمز قرار داشت و باعث اتلاف گرما و خنک‌شدن آن‌ها می‌شد. همچنین، 220SE از سال ۱۹۵۸ به سیستم تزریق سوخت کنترل‌شده‌ی داخل منیفولد هوا مجهز بود.

نسل‌های W111 و W112 (تولید بین سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۵)

نسل W112 خودرو مرسدس بنز کلاس اس / Mercedes-Benz S-Class

مدل‌‌های W111 و W112 از قابلیت‌های فناوری جدید و پیشرفته‌تری از مدل قبلی خود بهره‌مند بودند که بیشترِ آن‌ها پیشرفت‌های بزرگی در زمینه‌ی ایمنی خودرو هستند. به‌عنوان مثال، این مدل به غربیلک فرمان مجهز و تمام اجزای فضای داخل کابین برای کاهش آسیب سرنشینان از مواد نرم ساخته شده بود. این خودرو از سلول ایمنی سرنشین به‌همراه مناطق مچاله‌شدنی در جلو و عقب برخوردار بود که اولین استفاده از این فناوری در مدلی تولیدی به‌شمار می‌رود. علاوه‌بر قابلیت‌های ایمنی، 300SE از سال ۱۹۶۱ تعداد زیادی از فناوری‌ها و سیستم‌های رفاهی و ایمنی مانند ترمزهای دیسکی و سیستم تعلیق بادی و درهای مجهز به قفل مرکزی را دریافت کرد.

نسل‌های W108 و W109 (تولید بین سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۲)

نسل W108 خودرو مرسدس بنز کلاس اس / Mercedes-Benz S-Class

نسل‌های W108 و W109 بیش‌ازآنکه انقلابی درمقایسه‌با مدل قبلی خود باشند، مدلی تکامل‌یافته بودند؛ اما این بدان‌معنا نبود که چیز جدیدی برای عرضه‌کردن نداشت. در تمام مدل‌ها، از فنرهای جبران‌کننده هیدروپنوماتیک در محور عقب استفاده می‌شد و پیشرفته‌ترین مدل با نام 300SEL 6.3 به پیشرانه‌ی خورجینی هشت سیلندر با قدرت ۲۴۷ اسب‌بخار برای عملکرد قدرتمندتر مجهز بود. همچنین، نسخه‌ای اصلاح‌شده از این مدل بعدا به خودرو مسابقه‌ای معروف به «خوک سرخ» تبدیل شد.

نسل W116 (تولید بین سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۰)

نسل W116 خودرو مرسدس بنز کلاس اس / Mercedes-Benz S-Class

مطمئنا W116 نقطه‌ی عطفی در تاریخ این مدل به‌شمار می‌رود؛ زیرا اولین نمونه‌ای بود که نام S-Class را رسما گرفت. برخی از پیشرفت‌های فنی موجود در این مدل عبارت بودند از: ترمز ABS (از سال ۱۹۷۸)، سیستم کروز‌کنترل (از سال ۱۹۷۵) به‌عنوان آپشن، چراغ‌های عقب و شیشه‌های جانبی مقاوم در‌برابر گردوخاک و مخزن سوخت در بالای محور عقب برای محافظت در‌صورت تصادف و برخورد. همچنین، W116 اولین خودرو تولیدی بود که با پیشرانه‌ی دیزلی توربوشارژ عرضه شد.

نسل W126 (تولید بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۱)

نسل W126 خودرو مرسدس بنز کلاس اس / Mercedes-Benz S-Class

دقیقا مانند W111 و W112، پیشرفت‌های فناوری W126 با تمرکز زیاد بر ایمنی همراه بود. این خودرو از سفت‌کن کمربند ایمنی و کیسه‌ی ‌هوا برای راننده از سال ۱۹۸۱ و کیسه‌های هوا برای سرنشینان جلو از سال ۱۹۸۸ و سیستم کنترل لغزش در شتاب‌گیری با نام ASR به‌عنوان آپشن برای مدل‌های V8 از سال ۱۹۸۵ بهره می‌برد. افزون‌براین، این مدل از ستون فرمان با قابلیت تنظیم الکتریکی به‌عنوان تجهیزات اختیاری از سال ۱۹۸۵ بهره می‌برد.

نسل W140 (تولید بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸)

نسل W140 خودرو مرسدس بنز کلاس اس / Mercedes-Benz S-Class

اگرچه ممکن است امروز تصور کنیم W140 ظاهری جعبه‌ای داشت، این خودرو در زمان عرضه ضریب درگ نسبتا کمی (فقط ۰/۳۱) داشت. همچنین، W140 اولین خودرو تولیدی مرسدس بنز با پیشرانه‌ی دوازده سیلندر بود که قدرتمندترین پیشرانه‌ی خودروساز آلمانی در آن زمان به‌شمار می‌رفت. پیشرفت‌های این نسل بر ارائه بیشتر امکانات رفاهی متمرکز  بود.

برخی از ویژگی‌های این نسل ازاین‌قرار بودند: پنجره‌های جانبی دو‌جداره، بسته‌شدن برقی درها (سیستم درهای آرام‌بند برقی) و صندوق عقب به‌عنوان آپشن، سیستم سیم‌کشی مالتی‌پلکس مبتنی‌بر CAN (شبکه کنترل‌کننده‌ی منطقه‌ای)، سیستم ناوبری اختیاری GPS معروف به سیستم اتوپایلوت (APS) عرضه‌شده به‌عنوان آپشن از سال ۱۹۹۵‌، چراغ‌های جلو زنون پویا به‌عنوان آپشن و سیستم کنترل صوتی LINGUATRONIC از سال ۱۹۹۶ و اولین سیستم تلفن خودرو فعال‌شونده با کنترل صوتی در مدل‌های تولیدی.

علاوه‌بر این امکانات، نسل W140 مرسدس بنز کلاس S از برخی قابلیت‌های دستیار راننده، مانند برنامه‌ی پایداری الکترونیکی (ESP) به‌صورت استاندارد یا آپشن بسته به مدل و سیستم دستیار پارک (PARKTRONIC) به‌صورت استاندارد یا آپشن بسته به مدل عرضه‌شده و سیستم دستیار ترمز ( BAS) به‌طوراستاندارد از سال ۱۹۹۶ برخوردار بود.

نسل W220 (تولید بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵)

نسل W220 خودرو مرسدس بنز کلاس اس / Mercedes-Benz S-Class

بی‌شک W220 اولین مرسدس بنز کلاس S در عصر مدرن است. این نسل از انواع فناوری‌های جدید یا در‌حال‌توسعه برای خودرو، مانند غیرفعال‌کردن خودکار سیلندر، جعبه‌دنده‌ی خودکار با کنترل الکترونیکی از سال ۲۰۰۴، دستیار فعال حفظ فاصله (DISTRONIC) به‌عنوان آپشن، سیستم آپشنال دسترسی بدون کلید KEYLESS GO و اجازه‌ی رانندگی، سیستم پیشگیرانه‌‌ی حفاظت از سرنشینان PRE-SAFE از سال ۲۰۰۲ بهره می‌برد. همچنین، W220 اولین نسل از مرسدس بنز S کلاس بود که به نسخه‌های AMG با نام S۵۵ و S۶۵ مجهز بود و اولین مدل S کلاس به‌شمار می‌رفت که با سیستم آپشنال چهار‌چرخ محرک 4MATIC عرضه شد.

نسل W221 (تولید بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳)

نسل W221 خودرو مرسدس بنز کلاس اس / Mercedes-Benz S-Class

پیشرفت‌های W221 بیشتر روی سیستم‌های دستیار راننده متمرکز شده است. این نسل از دستیار اختیاری فاصله‌ی فعال بهبودیافته‌ی DISTRONIC PLUS (با ترمز گرفتن تا حالت سکون)، ترمز PRE-SAFE با ترمز نیمه‌خودران از سال ۲۰۰۶، ترمز اضطراری خودکار آپشنال از سال ۲۰۰۹، دستیار دیددرشب فعال آپشنال و دستیار حفظ مسیر حرکت آپشنال از سال ۲۰۰۹ بهره‌مند بود. همچنین، نسل W221 اولین کلاس S به‌شمار می‌رود که از سال ۲۰۰۹ در قالب نسخه‌ی هیبریدی S400 Hybrid به بازار عرضه شد.

نسل W222 (تولید بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰)

نسل W222 خودرو مرسدس بنز کلاس اس / Mercedes-Benz S-Class

نسل W222 یکی از نسل‌های منحصربه‌فرد کلاس S به‌شمار می‌رود؛ اگرچه ممکن است بهترین آن‌ها نباشد. این نسل علاوه‌بر تمام فناوری‌هایش، پیشرفت‌های زیادی در‌زمینه‌ی مهندسی نیز کرده است. W221 از بدنه‌ی کاملا جدید آلومینیومی هیبریدی بهره می‌برد. همچنین، این نسل اولین خودرو کاملا بدون لامپ سنتی بود که درعوض، تقریبا ۵۰۰ لامپ LED در تمام جاهای خودرو داشت.

نسل W222 سیستم‌های پیشرفته‌ی دستیار راننده نیز داشت که مرسدس بنز به آن لقب Intelligent Drive را داد. ازجمله سیستم‌های برجسته می‌توان به قابلیت اسکن سطح جاده (ROAD SURFACE SCAN) اشاره کرد که می‌توانست در جاده چاله‌ها را قبل از رسیدن به آن‌ها شناسایی کند. علاوه‌بر‌این، سیستم کنترل جادویی بدنه (MAGIC BODY CONTROL) نیز وجود داشت که شاسی و سیستم تعلیق را متناسب با چاله‌ها و برآمدگی‌های جاده تطبیق می‌دهد.

نسل W223 (نسل حال حاضر)

نسل W223 خودرو مرسدس بنز کلاس اس / Mercedes-Benz S-Class

جدیدترین فناوری مرسدس بنز S-Class عمدتا روی بخش‌هایی متمرکز شده است که تجربه‌ی رانندگی را با کمک برخی امکانات بهبود می‌بخشد. از‌جمله‌ی این قابلیت‌ها می‌توان به تعداد زیادی صفحه‌نمایش (گاه از نوع OLED) و سیستم جدید سرگرمی و نورپردازی فعال محیطی اشاره کرد. سیستم نورپردازی می‌تواند هشدارها را به‌صورت بصری برای افراد مستقر در محیط اطراف نمایش دهد. علاوه‌بر‌این، بیش از ۵۰ قطعه از خودرو را می‌توان به‌صورت بی‌سیم به‌روزرسانی کرد. نسل W223 اولین‌بار در جهان (در میان مدل‌های تولیدی) از کیسه‌ی هوای صندلی عقب و سیستم فرمان محور عقب آپشنال برخوردار است که می‌تواند تا ۱۰ درجه چرخش کند.

شما کاربران زومیت به کدام‌یک از نسل‌های مرسدس بنز کلاس S علاقه دارید؟ دیدگاه‌های خود را با ما و دیگر کاربران زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات