خودروهای مفهومی پورشه که نمایش داده نشدند

خودروهای مفهومی پورشه که نمایش داده نشدند

پورشه به‌تازگی چند مدل مفهومی معرفی کرده است که سال‌ها پیش ساخته شدند؛ اما از رسانه‌‌ها مخفی ماندند. تنها یک دستگاه از این خودروها وجود دارد.

باتوجه‌به نوع محصولات و فلسفه تأسیس پورشه، نگاه ویژه به مدل‌های مسابقه‌ای در طرح‌های مفهومی و پروتوتایپ این شرکت از گذشته وجود داشته است. امروزه، پورشه با مدل 911 در جهان شناخته می‌شود و محبوب‌ترین خودروهای اسپرت جهان را تولید می‌کند و هم‌زمان مدعی قهرمانی در مسابقات لمان ۲۴ ساعته است. به‌همین‌دلیل، شرکت پورشه از معدود برندهای خودروساز دنیا محسوب می‌شود که فقط در کلاس اسپرت و اسپرت لوکس فعالیت می‌کند.

از نگاه عامه مردم، خودروهای مفهومی با هدف جلب توجه و تبلیغات برای شرکت‌های سازنده عرضه می‌شوند. این موضوع برای بعضی برندها مثل خودروسازان فرانسوی واقعیت دارد؛ اما بسیاری دیگر مثل پورشه تلاش می‌کنند تا قبل از تولید انبوه یک مدل یا عرضه‌ی خودرو برای رقابت در مسابقات، نمونه‌ای اولیه برای بررسی تجاری یا آزمایش‌های فنی بسازند.

ساخت طرح‌های مفهومی در اندازه‌ی واقعی میلیون‌ها دلار هزینه دارد؛ اما راهکاری است تا از شکست تجاری یا ناکامی در مسابقات و درنتیجه، کاهش محبوبیت برند مشهور با ارزش میلیارد‌دلاری جلوگیری شود. درمقابل، خودروسازان بزرگ مثل پورشه به‌دلایل مختلف بعضی مدل‌های مفهومی و طرح‌های پیش‌تولید خود را برای عموم به‌نمایش نمی‌گذارند. مدل‌های آزمایشی ممکن است نقشه‌های محرمانه برای تولیدات آینده یا مسابقات سال‌های بعد باشند.

همچنین علاوه‌بر نقدهای منفی احتمالی کارشناسان، امکان تأثیر خودروهای مفهومی بر سلیقه‌ی بازار و افزایش توقعات مردم از سازنده وجود دارد. این عوامل موقعیت تجاری و محبوبیت شرکت‌های بزرگ مثل پورشه را به‌خطر می‌اندازند. در این مقاله، تعدادی از خودروهای مفهومی پورشه را بررسی خواهیم کرد که سال‌ها پیش ساخته و به‌تازگی برای عموم نمایش داده شده‌اند.

960؛ یکی از پیش‌طرح‌های تایکان

پروژه‌ی ساخت اولین خودرو تمام‌برقی پورشه که امروز با نام تایکان به تولید انبوه رسیده است، از ابتدا قرار بود مدلی چهاردر مشابه پانامرا باشد. مدیران پورشه به‌دلایل مختلف نمی‌خواستند این خودرو برقی از چراغ‌های دایره‌ای الهام‌گرفته از 911 استفاده کند؛ پس سراغ یکی دیگر از طرح‌‌های بسیار موفق خود رفتند.

Porsche 960 Vision Turismo  پورشه 960 مفهومی

پورشه 918 اسپایدر سال ۲۰۱۳ ساخته شد و به‌دلیل نوع خاص بدنه، پیشرانه‌ی پلاگین هیبرید، توانایی فنی رؤیایی و طراحی مدرن الهام‌گرفته از اصالت خودروهای پورشه، به‌شدت تحسین شد. این شرایط توجه به 918 برای تولید تایکان را توجیه کرد و مدل مفهومی با کد 960 هم اهمیت پیدا کرد.

در نمای رو‌به‌رو، سبک طراحی 918 با چراغ‌های بزرگ‌تر وجود داشت و در عقب پورشه 960، پانامرا تداعی می‌شد. این مدل با نام ویژن گرن‌ توریسمو در ابتدا مخصوص خودرو برقی، طراحی نشده و صرفا طرحی مستقل روی کاغذ بود؛ اما مدیران پورشه از آن برای یکی از پیش‌طرح‌های تایکان استفاده کردند.

ویژن اسپایدر 551؛ یادآور پورشه 550 کلاسیک

سال‌ها قبل از تولید انبوه 911، پورشه با ساخت خودروهای اسپرت سبک‌وزن به شهرت جهانی رسید. مدل 550 اسپایدر ۱۰ سال پیش از اولین 911 معرفی شد و فقط ۵۵۰ کیلوگرم وزن داشت. این خودرو سقف نداشت و همراه پیشرانه‌ی ۱۱۰ اسب‌بخار در کانون توجه علاقه‌مندان خودروهای اسپرت در سال ۱۹۵۳ قرار گرفت. جیمز دین، سوپراستار جوان هالیوود، نیز پشت فرمان 550 اسپایدر تصادف کرد و کشته شد.

porsche 551 concept پورشه 551 مفهومی

مدل مفهومی پورشه ویژن اسپایدر 551 با الهام از 550 ساخته شد و ترکیبی از خودرویی بدون سقف کلاسیک با طراحی مدرن ارائه داد. بدنه و شاسی‌ سبک‌وزن، موتور نصب‌شده در عقب و برآمدگی خاص گِل‌گیرها، 551 را بسیار خاص و متفاوت نشان داد. روی خودرو کد ۱۳۱ نوشته شد؛ چراکه خودرو استفاده‌شده در تصادف جیمز دین، شماره‌ی ۱۳۰ روی بدنه داشت.

919 استریت؛ ابرخودرویی که ساخته نشد

براساس باور قدیمی علاقه‌مندان خودروهای اسپرت، برندهای خاص مثل پورشه و فراری هر ۱۰ سال یک‌ بار محصولی استثنایی تولید می‌کنند. پورشه در سال ۲۰۰۳ کاررا GT و سال ۲۰۱۳ نیز، 918 اسپایدر را رونمایی کرد. با این حساب، سال ۲۰۲۳ باید منتظر محصولی جدید از پورشه باشیم که دونفره و پرسرعت و مناسب تردد در جاده‌ها باشد.

در دنیای مسابقات سرعت، پورشه با قهرمانی در لمان ۲۴ ساعته، خصوصا ادوار ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ شناخته می‌شود. امروزه، مدل پروتوتایپ 919 با پیشرانه‌ی هیبرید در لمان ۲۴ ساعته و دیگر مسابقات استقامت (Endurance) شرکت می‌کند. پس ساخت مدل استاندارد جاده از 919، می‌تواند راهکاری جالب برای سوپراسپرت بعدی پورشه باشد.

Porsche 919 Street پورشه 919 استریت مفهومی

در طرح مفهومی 919 استریت، تغییراتی اندک برای چراغ‌های جلو اعمال شد و بال عظیم عمودی که سقف 919 مسابقه‌ای را به انتهای بدنه می‌رساند، به‌شکلی معتدل‌تر درآمد. رعایت استانداردهای ایمنی و کسب امتیاز از آزمایش تصادف، مشکلات مهمی بودند که مدیران پورشه را از تولید خودرو براساس طرح مفهومی 919 استریت منصرف کردند.

رندینست؛ سرویس مسابقه

در زبان آلمانی، رندینست (Renndienst) به‌معنی سرویس مسابقه است. این مدل مفهومی برای جابه‌جایی رانندگان پورشه در محوطه‌ی پیست مسابقه طراحی شد.

Porsche Vision Renndienst پورشه رندینست مفهومی سرویس مسابقه

ساختار کابین رندینست یک صندلی برای راننده در وسط با دو سرنشین در عقب داشت. حالت خاص چراغ‌ها بدون جلوپنجره، ون کوچک الکتریکی با طراحی آینده‌نگر را نشان می‌داد. تولید این خودرو حتی به‌صورت غیرتجاری، در تضاد با خط‌مشی پورشه بود و هرگز انجام نشد.

918RS؛ پلاگین هیبرید مخصوص پیست

پورشه 918 محصولی تاریخ‌ساز بود که با وجود رکوردشکنی در نوربرگ‌رینگ؛ موفقیتی چشمگیر در مسابقات سرعت کسب نکرد.

porsche vision 918RS پورشه 918 ویژن

مدل مفهومی با کد 918RS، سال ۲۰۱۹ در ابعاد واقعی ساخته شد تا ضمن استفاده از فناوری‌های مدرن برای شاسی و بدنه، محصولی با آیرودینامیک بهتر از 918 اصلی باشد. طبیعتا با وجود پورشه 919 هیبرید در مسابقات جهانی کلاس LMP1، نیازی به ساخت 918RS احساس نشد‌.

911 ویژن سافاری؛ نسخه‌ی آفرود از 911

مدل دودیفرانسیل از پورشه 911 با فنرهای مرتفع، بارها ساخته شده است. در سال ۱۹۷۴، تیم پورشه با نسخه‌ای بهینه‌سازی‌شده از 911 توانست به مقام هفتم تیمی در مسابقات رالی جهانی (WRC) برسد. در مرحله‌ی دوم رقابت‌های رالی ۱۹۷۴ که با نام سافاری رالی (Safari Rally) شناخته می‌شد، پورشه 911 به قهرمانی رسید.

Porsche 911 Vision Safari  پورشه 911 ویژن سافاری

مدل مفهومی 911 ویژن سافاری یادبودی از موفقیت پورشه در سافاری رالی ۱۹۷۴ است. این خودرو نه‌تنها در ابعاد واقعی ساخته شد؛ بلکه همراه پیشرانه‌ی ۶ سیلندر و تجهیزات دودیفرانسیل به مرحله‌ی آزمایش در شرایط واقعی و پیش‌تولید (پروتوتایپ) رسید. این پروژه سال ۲۰۱۲ خاتمه یافت؛ اما ساخت مدل آفرود از 911 در آینده، بعید نیست.

904 لیوینگ لجند؛ سوپراسپرت کوچک

در سال ۲۰۱۳ و پس از موفقیت چشمگیر 918 اسپایدر، ساخت نمونه‌ای کوچک از سوپراسپرت پورشه جالب به‌نظر می‌رسید. قیمت 918 اسپایدر بیش از ۸۰۰ هزار دلار بود و طبیعتا با تیراژ تولید محدود به 918 دستگاه، نمی‌توانست برای بسیاری از علاقه‌مندان پورشه قابل‌خرید باشد. به‌همین‌دلیل، خودرو مفهومی 904 لیوینگ لجند (افسانه‌ی زنده) مطرح شد.

Porsche 904 Living Legend  پورشه 904 مفهومی

در سال ۱۹۷۴، پورشه سوپراسپرتی ویژه با کد 904 ساخت که بعدها، کاررا GTS نام گرفت. بسیاری از اِلِمان‌های طراحی این خودرو کلاسیک، در 904 لیوینگ لجند دیده می‌شود؛ مثلا درهای ورودی به کابین که بخشی از سقف را پوشش می‌دهند تا ورود و خروج سرنشین به این خودرو کم‌ارتفاع راحت‌تر شود. در سال ۲۰۱۳، مهندسان پورشه تصمیم گرفتند از پیشرانه‌ی موتورسیکلت دوکاتی (زیرمجموعه فولکس‌واگن) برای 904 مدرن استفاده کنند.

906 لیوینگ لجند؛ طرحی رؤیایی در سال ۲۰۰۵

پورشه 906 مدل مسابقه‌ای ساخت ۱۹۶۶ بود که تنها به تعداد ۵۰ دستگاه ساخته شد. این محصول با وزن خالص ۵۸۰ کیلوگرم و پیشرانه‌ی دو لیتر، آیرودینامیک فراتر از زمان خود داشت و می‌توانست به نهایت سرعت ۲۸۰ کیلومتربرساعت برسد. پورشه 906 جایگزین 904 در کلاس پروتوتایپ و مسابقات لمان بود.

Porsche 906 Living Legend  پورشه 906  مفهومی

مدل مفهومی 906 لیوینگ لجند ترکیب رنگ قرمز و سفید مشابه نسخه کلاسیک دارد که سال ۱۹۶۶ به مقام نخست لمان ۲۴ ساعته رسید. حالت رو‌به‌پایین چراغ‌ها، برجستگی گِل‌گیرهای جلو و سبک حبابی کابین، مشابه 906 قدیمی طراحی شده است. بنابر اظهارات مدیران پورشه، طرح چراغ‌های تایکان از این خودرو مفهومی الهام گرفته شد و نمای جانبی نیز، هنگام طراحی پورشه 918 مدنظر قرار گرفت.

ماکان ویژن سافاری

قبل از آنکه پورشه ماکان در سال ۲۰۱۳ معرفی شود، نسخه‌ی دودر از این کراس‌اور ساخته شد. مدل مفهومی با نام ماکان ویژن سافاری در‌مقایسه‌با نمونه تجاری ماکان، فاصله‌ی محورهای کوتاه‌تری داشت و احتمالا بهتر می‌توانست در مسیرها خارج جاده تردد کند.

Porsche Macan Vision Safari  پورشه ماکان دو در مفهومی

برای ماکان سافاری مفهومی، شاسی ویژه و جعبه‌دنده‌ی خودکار و سیستم تعلیق با ارتفاع قابل‌تنظیم استفاده شد؛ اما هرگز به مرحله‌ی تولید تجاری نرسید.

ویژن 916؛ سوپراسپرت تمام برقی

براساس اظهارات اخیر مدیران پورشه، این شرکت برنامه‌ای برای تولید نمونه‌ی تمام‌برقی از 911 ندارد و موتور ۶ سیلندر را از مشهورترین محصولش حذف نخواهد کرد. این طرزتفکر احتمالا در سال ۲۰۱۶ و پس از موفقیت 918 پلاگین هیبرید متفاوت بوده است.

Porsche Vision 916 پورشه ویژن 916 مفهومی

ویژن 916 با چهار موتور برقی مستقل روی هر چرخ سال ۲۰۱۶ ساخته شد؛ درحالی‌که طرح اولیه سال ۲۰۱۰ روی کاغذ آمده بود. استفاده از موتورهای جداگانه به طراحان آزادی‌عمل داد تا ارتفاع کاپوت جلو و عقب را به‌حداقل برسانند و آیرودینامیک رؤیایی برای ویژن 916 فراهم کنند.


منبع Porsche

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید