اچ سی کراس؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه باید بدانید

شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
مطالعه 12 دقیقه
دانگ‌فنگ H30 کراس، کراس‌اور کامپکت جدید شرکت ایران‌خودرو است که به‌تازگی وارد بازار کشور شده و با قیمت کمتر از ۵۰ میلیون تومان در نوع خود منحصربه‌فرد است.
تبلیغات

دانگ فنگ H30 Cross، در فروردین سال ۱۳۹۵ توسط ایران‌خودرو برای ورود به بازار ایران معرفی شد. این خودرو در کلاس کراس‌اور‌های کامپکت رقابت می‌کند و در بازه‌ی قیمتی زیر ۵۰ میلیون تومان قرار دارد. شاید نتوان این محصول را یک خودروی به‌روز نامید، اما در مقایسه با سایر محصولات ایران‌خودرو و در این بازه‌ی قیمتی، برخی ویژگی‌های ایمنی و تجهیزات رفاهی باعث به‌روزتر‌ بودن این محصول نسبت به سایر تولیدات این شرکت می‌شود.

اچ 30 کراس / H30 CROSS

اچ‌سی کراس در ایران یک کراس‌اور شناخته می‌شود، اما باید به این نکته اشاره کرد که این خودرو در ابعاد بدنه با کراس‌اور‌ها فاصله دارد و پسوند کراس در این خودرو فقط به علت داشتن چند فلاپ بدنه و باربند، در انتهای نام آن گنجانده شده است. این خودرو با همکاری شرکت PSA فرانسه و دانگ فنگ که یکی از ۴ خودروساز بزرگ چین به شمار می‌رود، توسعه یافته و از پلتفرم پژو ۳۰۸ استفاده شده است.

مشخصات فنی

دانگ فنگ H30 کراس به پیشرانه‌ی نام‌آشنای TU5 مجهز است. حجم این پیشرانه ۱.۶ لیتر و توان خروجی آن ۱۰۵ اسب‌ بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور تولیدی آن برابر با ۱۴۲ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است. تمامی قدرت تولیدی توسط جعبه‌دنده‌ی خودکار به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. جعبه‌دنده‌ی نسخه‌ی خودکار از نوع ۴ سرعته به نام استپ گیت و ساخت کمپانی AISIN ژاپن است. این جعبه‌دنده ۳ حالت رانندگی دارد که شامل اسپرت، برفی و حالت O/D یا نگه‌دارنده‌ی دنده است. در بعضی کشورها این جعبه‌دنده حالت تیپ ترونیک نیز دارد که در این نسخه‌ها حالت رانندگی O/D حذف و حالت تیپ ترونیک جایگزین آن شده است.

اچ 30 کراس / H30 CROSS

بنا بر اعلام ایران‌خودرو، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو در نسخه‌ی خودکار ۱۲.۵ ثانیه و در نسخه‌ی دستی ۱۱ ثانیه است. همچنین مصرف سوخت ترکیبی هر دو نسخه‌ی خودکار و دستی به ترتیب برابر با ۷.۰۴ و ۶.۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است. استاندارد آلایندگی این پیشرانه یورو ۴ است.

دانگ فنگ H30 کراس خودکار

دانگ فنگ H30 کراس دستی

تعداد سیلندر

۴- خطی

۴- خطی

حجم موتور (لیتر)

۱۵۸۷

۱۵۸۷

حداکثر توان (اسب‌بخار)

۱۰۵

۱۰۵

حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر)

۱۴۲

۱۴۲

استاندارد آلایندگی

یورو ۴

یورو ۴

حجم باک (لیتر)

۵۰

۵۰

مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km)

۷.۰۴

۶.۷

جعبه‌دنده

۴ سرعته خودکار

۵ سرعته دستی

حداکثر سرعت (Km/h)

۱۸۳

۱۸۳

زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ Km/h

۱۲.۵

۱۱

حجم صندوق بار (لیتر)

۴۱۷ - با صندلی عقب تاشده ۱۱۳۷

۴۱۷ - با صندلی عقب تاشده ۱۱۳۷

وزن (کیلوگرم)

۱۲۳۰

۱۲۳۰

قیمت (میلیون تومان)

۴۵.۳

-

طراحی بدنه و کابین

وقتی نگاهی به دور تا دور این خودرو می‌اندازیم، با تعداد زیادی فلاپ روبه‌رو می‌شویم که روی گلگیرها و بخش پایینی هر ۴ در نصب شده و تا سپرهای جلو و عقب ادامه یافته است. طراحی بخش جلویی به دور از هرگونه هیجان است؛ اما کاپوت کشیده و بزرگ این خودروی کراس‌اور در کنار چراغ‌های حجیم که به‌وسیله‌ی جلوپنجره به همدیگر متصل شده‌اند، باعث می‌شود خودرو بزرگ‌تر از آن چیزی که هست به نظر برسد. این طراحی آن‌چنان بی‌ثمر نبوده و تأثیر بسزایی در اندازه‌ی خودرو داشته است، به‌طوری‌ که شاهد فضای پای به‌مراتب بهتری نسبت به رقبا در صندلی‌های عقب خودرو هستیم.

اچ 30 کراس / H30 CROSS

در بخش کناری خودرو با طراحی ساده و هماهنگی روبه‌رو هستیم. ارتفاع خودرو نسبت به رقبا کمی بیشتر است که یکی از علت‌های کراس‌اور نامیدن نیز می‌تواند باشد. یک خط نیز از گلگیر جلو شروع و با گذر از دستگیره‌‌ی درهای خودرو تا چراغ‌های عقب کشیده شده است، همچنین وجود باربر به‌صورت فابریک، یک مزیت محسوب می‌شود و در عین حال باعث می‌شود یکنواختی و سادگی طراحی جانبی تا حد زیادی کاهش پیدا کند؛ اما اگر به طرز سخت‌گیرانه‌ای به این بخش نگاه کنیم، یکی از معایبی که می‌توان در این بخش به آن اشاره کرد، سایز رینگ‌های این خودرو است که می‌توانست حداقل یک سایز بزرگ‌تر باشد و جذابیت بیشتری به این بخش دهد. همچنین می‌توان به فاصله‌ی بین دو محور این خودرو اشاره کرد که با اندازه‌ی ۲۶۱۰ میلی‌متر، به میزان قابل توجهی بزرگ‌تر از هاچبک‌هایی اعم از پژو ۲۰۶ با فاصله‌ی ۲۴۴۵ میلی‌متر بین دو محور است.

اچ 30 کراس / H30 CROSS

نمای عقب خودرو را می‌توان جذاب‌ترین بخش این خودرو دانست، به‌طوری که چراغ‌های کشیده در دو سمت خودرو، شیشه‌ی عقب خودرو را در بر گرفته است. چراغ‌های ترمز، هم از نوع LED و هم از نوع هالوژنی هستند که قسمت LED آن‌ها به شیشه‌ی عقب خودرو چسبیده است. سپر عقب خودرو دارای بخشی به رنگ نقره‌ای است که تداعی‌‌گر دیفیوزر است و چهره‌ی اسپرت‌تری به طراحی کلی بخش عقب خودرو داده است. به‌طور کلی می‌توان طراحی این خودرو را قابل قبول دانست؛ اما برخلاف ایران‌خودرو که این خودرو را اسپرت و جوان‌پسند نامیده است، نمی‌توان این صفات را حتی با ارفاق به این خودرو نسبت داد.

طراحی داخل کابین کمی متفاوت از بیرون است و به نظر می‌رسد طراحان این بخش تلاش بیشتری نسبت به بخش بیرونی به خرج داده‌اند. طراحی کیلومترشمار و آمپرها نشان‌دهنده‌ی وضعیت اسپرت‌تر از رقبا است و شاید در این مورد بتوان از کلمه‌ی جوان‌پسند استفاده کرد. البته وقتی صحبت از خودروی کراس‌اور می‌شود، همواره طراحی مهیج و اسپرت حرف اول را می‌زند که متأسفانه تابه اینجای کار آن‌چنان که باید، شاهد این دو مقوله نبودیم.

اچ 30 کراس / H30 CROSS

یک نمایشگر کوچک تحت عنوان کامپیوتر سفری در بالای کنسول میانی وجود دارد که اطلاعات سفر را نشان می‌دهد و کاملا کارا است. یکی از ایراداتی که در این بخش به‌وضوح به چشم می‌خورد، جایگیری ادوات و دکمه‌های کنترلی است؛ به‌عنوان مثال دکمه‌ی فلاشر در پایین‌ترین بخش کنسول میانی قرار دارد که با توجه به محل قرارگیری دسته‌‌دنده، دسترسی به این دکمه در شرایط اضطراری دشوار است. همچنین برای تنظیم سیستم تهویه مطبوع خودکار این خودرو باید قید توجه به جاده را بزنید و تا حد زیادی خم شوید که اطلاعات مربوط به این سیستم را مشاهده کنید. کیفیت مواد استفاده‌شده در کابین نیز در حد متوسطی قرار دارد و با توجه به قیمت خودرو راضی‌کننده است؛ هر چند برای بیان بهتر کیفیت باید شاهد عملکرد این خودرو در درازمدت باشیم.

امکانات رفاهی

اچ 30 کراس / H30 CROSS

یکی از نقاط قوت H30 کراس امکانات رفاهی نصب‌شده روی آن است؛ تجهیزاتی از قبیل سیستم تهویه مطبوع خودکار، آینه‌های جانبی دارای راهنما و سیستم گرمایشی، شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب، روکش چرمی غربیلک فرمان، کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث هندزفری، صفحه نمایش لمسی ۶.۵ اینچی با قابلیت پخش فایل‌های صوتی و تصویری و سیستم رهیاب، جاعینک، صندلی‌های عقب تاشو، حسگر پارک، دوربین دید عقب، صندلی راننده با قابلیت تنظیم دستی در ۶ جهت و سانروف برقی. یکی از امکاناتی که در سایر رقبا کمتر شاهد آن هستیم، قابلیت تنظیم تلسکوپی فرمان است که این امکان را به راننده می‌دهد تا غربیلک فرمان را در ۴ جهت دلخواه تنظیم کند.

ایمنی

اچ 30 کراس / H30 CROSS

در بخش ایمنی دو شرکت سازنده‌ی این خودرو از ترمزهای ABS ضد قفل با سیستم توزیع الکترونیکی نیرو تحت عنوان EBD استفاده کرده‌اند. تعداد کیسه‌های هوای این خودرو ۴ عدد است؛ این کیسه‌های هوا در مقابل راننده، سرنشین جلو و بخش جانبی خودرو نصب‌ شده‌اند. یکی از نقاط ضعف مهم این خودرو کسب تنها ۳ ستاره ایمنی از مؤسسه‌ی CNCAP است. با توجه به تیراژ انبوه این خودرو در سال‌های آینده و توسعه‌ی این خودرو در روزگاری که حتی بسیاری از خودروهای چینی نیز ۵ ستاره‌ی ایمنی از مؤسسه‌ی CNCAP دارند، کمی نا‌امیدکننده به نظر می‌رسد.

تجربه‌ی رانندگی

در حین رانندگی اولین نکته‌ای که جلب توجه می‌کند هندلینگ خوب اچ سی کراس نسبت به ارتفاع آن است؛ به‌طوری که حتی در پیچ‌های تند می‌توان با اعتماد به نفس، پیچ را طی کرد؛ البته جای خالی سیستم کنترل ترکشن TCS و سیستم کنترل پایداری ESP در این خودرو به چشم می‌آید. نبود این سیستم‌ها در حین ترمزگیری بیشتر مشهود است و ترمزگیری در پیچ‌ها کمی حس اعتماد به نفس را کاهش می‌دهد؛ اما این موضوع زیاد نگران‌کننده نیست و در صورتی که سرعت ورود به پیچ مطمئن و معقول باشد، هرگز شاهد اتفاقی مانند کنترل‌ نشدن انتهای خودرو نخواهید بود.

اچ 30 کراس / H30 CROSS

عملکرد جعبه‌دنده بسیار خوب است و تعویض دنده‌ها به‌خوبی انجام می‌شود؛ اما با افزایش سرعت خودرو، نبود دنده‌های بیشتر کمی آزاردهنده است. جعبه‌دنده‌ی مجهز به دنده‌های بیشتر می‌توانست مزیت خوبی در سرعت‌های بالا باشد؛ دلیل آن نیز کاهش مصرف سوخت و کاهش صدای ورودی پیشرانه به کابین است. سیستم تعلیق خودرو با توجه به ارتفاع بیشتر از سایر کراس‌اورهای کامپکت، عملکرد نرمی دارد و در مواجهه با پستی‌و‌بلندی‌ها ضربات زیادی به کابین منتقل نمی‌کند و باعث حفظ آرامش و راحتی سرنشینان در کابین می‌شود.

کیفیت ساخت و خدمات پس از فروش

کیفیت ساخت H30 کراس در مقایسه با رقبای آن قابل قبول است و از مواد پلاستیکی با کیفیت مطلوب در آن استفاده شده است. تزئیناتی مشابه فیبرکربن در داخل کابین و اجزای کرومی در بیرون خودرو استفاده شده است تا از حس ارزان‌ بودن کاسته شود؛ اما می‌توان این خودرو را ارزنده‌ترین خودروی ارزان نامید. می‌‌توان گفت که کیفیت قطعات داخل کابین هم رده‌ی دنا است و کمی پایین‌تر از پژو ۲۰۶ قرار دارد.

اچ 30 کراس / H30 CROSS

به لطف همکاری گسترده‌ی ایران‌خودرو با PSA فرانسه و دانگ‌فنگ چین و همچنین گسترده‌ترین سامانه‌ی خدمات پس از فروش خودرو در کشور که متعلق به ایران‌خودرو است، نباید جای نگرانی درباره‌‎ی خدمات پس از فروش این خودرو داشت. نمایندگی‌های مجاز در سراسر کشور، یکسان‌ بودن بسیاری از قطعات فنی با سایر خودروهای تولید داخلی و دسترسی آسان به انبوه قطعات در شهرهای مختلف، از مزایای این خودرو محسوب می‌شوند.

قیمت اچ سی کراس

به‌روزرسانی اردیبهشت ۱۴۰۰

قیمت این خودرو در چین برابر با ۸۶,۸۰۰ یوان برای نسخه‌ی دستی و ۹۷,۸۰۰ یوان برای نسخه‌ی خودکار است. در حال حاضر قیمت H30 کراس دسته دوم مونتاژ ایران‌خودرو ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تعیین شده است و در بازار آزاد شاهد قیمت‌گذاری تا ۵۵ میلیون نیز هستیم. این قیمت‌گذاری ماحصل استقبال مردم از این کراس‌اور کامپکت است.

رقبا اچ سی کراس

H30 کراس رقبای مهمی در داخل کشور دارد که اغلب آن‌ها هموطن این خودرو محسوب می‌شوند. از مهم‌ترین رقبای این خودرو می‌توان به رنو ساندرو، ساندرو استپ وی، لیفان X50، چانگان CS35 و پژو ۲۰۶ اشاره کرد.

این رده‌ی قیمتی بیشتر از سایر رده‌ها برای عموم مردم در دسترس است. از این رو بسیاری از خودروسازان و مونتاژ کنندگان، تلاش می‌کنند این رده‌ی مهم را همچنان در چنگ خود داشته باشند. فضای سرنشینان مناسب، امکانات رفاهی ضروری و کاربردی، نرمی، کابین کم‌صدا و راحت از مزیت‌های H30 کراس محسوب می‌شوند و این کراس‌اور کامپکت را به گزینه‌ی مناسبی برای مصرف‌کنندگان تبدیل می‌کنند.

اچ 30 کراس / H30 CROSS

در ادامه می‌توانید جدول مقایسه دانگ فنگ H30 کراس با اصلی‌ترین رقبای آن را مشاهده کنید.

دانگ فنگ H30 کراس

چانگان CS35

رنو ساندرو استپ وی

لیفان X50

رنو ساندرو دستی

تعداد سیلندر

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

۴- خطی

حجم موتور (لیتر)

۱۵۸۷

۱۵۹۸

۱۵۹۸

۱۴۹۸

۱۵۹۸

حداکثر توان (اسب‌بخار)

۱۰۵

۱۲۳

۱۰۵

۱۰۲

۱۰۵

حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر)

۱۴۲

۱۶۰

۱۷۵

۱۳۳

۱۷۵

استاندارد آلایندگی

یورو ۴

یورو ۴

یورو ۴

یورو ۵

یورو ۴

حجم باک (لیتر)

۵۱

۵۲

۵۰

۴۲

۵۰

مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km)

۷.۰۴

۷.۲

۸.۳

۶.۵

۶.۷

جعبه‌دنده

۴ سرعته خودکار

۴ سرعته خودکار

۴ سرعته خودکار

CVT یا دستی

۵ سرعته دستی

حداکثر سرعت (Km/h)

‍۱۸۳

۱۸۰

۱۷۰

۱۶۰

۱۷۵

زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ Km/h

۱۲.۵

۱۵

۱۱.۵

نامشخص

۱۰.۵

حجم صندوق بار (لیتر)

۴۱۷ - با صندلی عقب تاشده ۱۱۳۷

نامشخص

۳۲۰ - با صندلی عقب تا شده ۱۲۰۰

نامشخص

۳۲۰ - با صندلی عقب تاشده ۱۲۰۰

وزن (کیلوگرم)

۱۲۳۰

۱۲۹۰

۱۱۴۶

۱۱۷۵

۱۱۰۵

گالری تصاویر

اچ 30 کراس / H30 CROSS
اچ 30 کراس / H30 CROSS
اچ 30 کراس / H30 CROSS
اچ 30 کراس / H30 CROSS
اچ 30 کراس / H30 CROSS
اچ 30 کراس / H30 CROSS
اچ 30 کراس / H30 CROSS
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات