پشتیبانی از تصاویر با فرمت RAW DNG در لومیا 1520 و لومیا 1020 به چه معنا است؟

پنج‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۱
مطالعه 2 دقیقه
در طول مراسم معرفی محصولات نوکیا که هفته‌ی پیش در ابوظبی برگزار شد، نوکیا به این موضوع اشاره کرد که لومیا 1520 و لومیا 1020 قابلیت ذخیره‌ی تصاویر با فرمت RAW DNG را دارند. نوکیا این ویژگی را اختصاصا برای علاقمندان حرفه‌ای عکاسی معرفی کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی به این فناوری جدید داشته باشیم.
تبلیغات

اما چرا نوکیا علاقمندان عکاسی را هدف قرار داده و این ویژگی را برای استفاده‌ی عموم معرفی نکرده است؟ نوکیا در مطلبی در مقام پاسخ به این سوال برآمده و مزایای پشتیباتی از فرمت RAW را در گوشی‌های لومیا برشمرده است.

RAW DNG ‌چیست؟

شاید بهترین توصیف برای تعریف RAW DNG بازگشت به گذشته و نگاهی به نحوه‌ی عکاسی قبل از پاگرفتن عکاسی دیجیتال باشد. مطمئنا تا حال نام اتاقی موسوم به تاریک‌خانه و نگاتیوهای 35 میلی‌متری به گوشتان خورده است. عکاس‌‌ها با ثبت تصاویر روی این فیلم‌ها، آن‌ها را در اتاق‌هایی موسوم به تاریک‌خانه ظاهر می‌کردند، عکاسی با استفاده از RAW DNG‌ نیز نسخه‌ی دیجیتال عکاسی با استفاده از نگاتیو است. در نسخه‌ی قدیمی، پس از ثبت تصاویر، نگاتیو در تاریک‌خانه در قالب تصاویر مرسوم ظاهر می‌شد، در نسخه‌ی دیجیتال یا همان RAW DNG وظیفه‌ی ویرایش و توسعه تصاویر بر عهده‌ی کامپیوتر است.

در عکاسی با استفاده از دوربین‌های دیجیتال معمول و همچنین دوربین گوشی‌های همراه، تصاویر پس از ثبت شدن در قالب JPEG ذخیره می‌شوند و پردازش مورد نیاز روی تصاویر در حین ذخیره‌سازی انجام می‌شود که شامل کاهش نویز تصویر، افزایش شارپنس، بهبود رنگ‌ها است و بصورت پیش‌فرض توسط اپلیکیشن عکاسی یا سیستم‌عامل گوشی شما انجام می‌شود.

اما با استفاده از فناوری RAW، می‌توان تمامی این تنظیمات را بصورت دستی انجام داد و این کار قدرت بهینه‌سازی و تنظیم بیشتری را در اختیار کاربران حرفه‌ای قرار می‌دهد و این قدرت نگاتیو دیجیتال است. می‌توان به‌راحتی پس از ثبت تصویر و ذخیره‌‌ی آن تغییرات دلخواه را برای هر عکس به‌طور جداگانه و از طریق نرم افزارهای مختلف کامپیوتری انجام داد. حتی می‌توان تصویر ثبت شده در طبیعی‌ترین حالت ممکن که دقیقا متجلی صحنه‌ی واقعی باشد را تغییر داده و ذخیره کرد. استفاده از فرمت تصویری RAW مزایای دیگری نیز دارد. می‌توان از نرم‌افزار کامپیوتری و همچنین الگوهای تصویری آن در مواقع لزوم استفاده کرد. در صورتی که با استفاده از این روش عکاسی کنید، می‌توانید از الگوهای پیشرفته‌ی آن که همیشه در حال توسعه هستند، استفاده کنید.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا تغییرات اعمال شده در نوکیا و همچنین فناوری‌های ارائه شده توسط این کمپانی فروغ گذشته‌ی آن را زیر سایه‌ی مایکروسافت، به کمپانی فنلاندی بازخواهند گرداند؟

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات