فناوری لنزهای تخت می‌تواند ناچ نمایشگر و بیرون‌زدگی دوربین پشتی گوشی‌ها را از بین ببرد

یک‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
با فناوری لنزهای تخت شرکت متالنز، می‌توان برای همیشه با ناچ محل دوربین سلفی گوشی‌های هوشمند و همچنین بیرون‌زدگی دوربین پشتی در این محصولات خداحافظی کرد.
تبلیغات

فناوری‌هایی مثل لایدار (LiDAR)، اولتراسونیک و غیره، دید متفاوتی با دید انسان دارند و می‌توانند چندین نوع داده را که حتی از درک ما خارج است، با‌ هم ترکیب کند. شرکت متالنز که در زمینه‌ی ساخت دوربین‌های دوبعدی بسیار فشرده برای سنجش پیشرفته فعالیت دارد، امیدوار است با فناوری موسوم به پولارآیز (PolarEyes) خود، نور پلاریزه را به‌منظور ارائه‌ی امنیت و ایمنی ترکیب کند.

به گزارش تک‌کرانچ، پلاریزاسیون به کیفیت نور که اغلب به‌‌ آن توجه زیادی می‌شود، ارتباط ندارد. این فناوری به جهت حرکت فوتون‌ها در‌ هوا مربوط است. به‌طور کلی می‌توانید با این تکنولوژی بدون بررسی قطبش نور، اطلاعات مورد نیاز خود را از نور دریافت کنید.

پلاریزاسیون معمولاً به‌‌ بیرون پرتاب می‌شود، اما می‌تواند اطلاعاتی در‌ مورد جنس اجسامی که به آن‌ها نگاه می‌کنید، به شما ارائه دهد. این فناوری همچنین می‌تواند کنتراست را شناسایی کند و این قابلیتی است که دوربین‌های معمولی ندارند. این فناوری از نظر تاریخی در مراقبت‌های بهداشتی برای تشخیص سرطانی بودن یا نبودن یک سلول مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا رنگ و شدت آن در نور مرئی تغییر نمی‌کند اما با نگاه به قطبش می‌توان تغییرات رنگ و شدت آن را مشاهده کرد.

دوربین‌های نور پلاریزه تقریباً فقط در محیط‌های پزشکی یا صنعتی که به کیفیت‌های خاصی نیاز دارند یافت می‌شوند و بنابراین دستگاه‌هایی که از این ویژگی بهره می‌برند، قیمت بسیار بالایی دارند و ابعاد آن‌ها نیز نسبتاً بزرگ است. بدین ترتیب نصب این نوع دوربین‌ها روی نمایشگر لپ‌تاپ گزینه‌ای منطقی محسوب نمی‌شود.

روش کارکرذ پولار آیز polar eyes

پیشرفت متالنز در این حوزه از سال گذشته و با ساخت مدل مطمئن و ارزان‌قیمت یک دوربین کوچک اما مؤثر روی یک تراشه آغاز شد که می‌تواند ویژگی‌های اپتیکال سه‌بعدی را در مقیاس میکرو ارائه دهد. به گفته‌ی Devlin، این دستگاه‌ها درحال‌حاضر به‌عنوان بخشی از یک ماژول حسگر سه‌بعدی صنعتی، تا حدی با مشارکت STMicroelectronics روانه‌ی بازار می‌شوند، اما پلاریزاسیون کاربردهای بیشتری برای مصرف‌کنندگان عادی دارد.

پلاریزاسیون در تشخیص چهره به شما اعلام می‌کند که آیا به پوست واقعی انسان نگاه می‌کنید یا یک ماسک سیلیکونی یا یک عکس با کیفیت بالا. در حوزه‌ی خودرو شما می‌توانید یخ سیاه رنگ را تشخیص دهید؛ قابلیتی که با دوربین‌های معمولی به‌سختی می‌توان به آن دست یافت اما با قطبش به‌راحتی قابل تشخیص است.

این واحد در‌ مورد تشخیص چهره می‌تواند به‌اندازه‌ای کوچک باشد که در‌ کنار یک دوربین معمولی قرار گیرد؛ درست مثل واحد لایدار در آیفون‌ها که درحال‌حاضر صورت افراد را با استفاده از لیزرهای کوچک اسکن می‌کند. یک حسگر نور قطبی‌شده تصویر را به چهار قسمت تقسیم می‌کند که احتمالاً هر قسمت مربوط به یکی از چهار محور مختلف قطبش است و تصویر در هر‌ قسمت کمی متفاوت نمایش داده می‌شود. می‌توان این تفاوت‌ها را به‌گونه‌ای ارزیابی کرد که تغییرات بین تصاویر گرفته‌شده با فاصله‌ی زمانی کوتاه از یکدیگر، امکان مشاهده‌ی هندسه و جزئیات صورت را فراهم کند.

نور پلاریزه این مزیّت را دارد که تفاوت بین مواد را هم تشخیص دهد. این تکنولوژی نور پوست را نسبت به ماسک یا عکس واقعی، به‌شیوه‌ای متفاوت منعکس می‌کند. شاید این یک استفاده‌ی رایج در زندگی روزمره شما نباشد، اما اگر یکی از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند بتواند همان ویژگی فیس‌آی‌دی را با امنیت ضدجعل ادغام کرده و درعین‌حال از سخت‌افزار ساده‌تری نسبت به لایدار بهره ببرد، احتمالاً می‌توان گفت فرصت استفاده از این تکنولوژی فرا رسیده است.

این فناوری در حوزه‌ی خودرو نیز مفید خواهد بود زیرا تشخیص اینکه پیکسلی که به آن نگاه می‌کنید از چه جنسی ساخته شده است، یک سؤال شگفت‌آور و پیچیده محسوب می‌شود که شامل شناسایی جسمی است که تصویر بخشی از آن ثبت شده است؛ اما با بهره گرفتن از داده‌های قطبش می‌توانید تفاوت بین بسیاری از مواد را با‌‌ سرعت زیاد تشخیص دهید . این ویژگی در‌ واقع بخشی از ارزش پیشنهادی لایدار جدید Voyant است. شما برای تشخیص جنس مواد اجسام موجود در تصاویر، حتی نیاز به وضوح زیاد ندارید و یک پیکسل قطبی‌شده همچنان بینش عظیمی را در یک صحنه‌ی مشخص ارائه می‌دهد.

دمو فناوری پولار آی دی

همه‌ی این قابلیت‌ها به توانایی متالنز برای کوچک‌تر و حساس‌تر کردن دوربین‌های پلاریزه به‌ابعادی که بتوان از آن در شرایط اشاره‌شده استفاده کرد، بستگی دارد. این شرکت تا‌ کنون موفق شده واحدهایی در مقیاس جعبه‌ی نان را که به‌صورت صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به دستگاه با ابعاد کوچک‌‌تر تبدیل کرده و روی آن آزمایش انجام دهد. این شرکت همچنین روی دوربینی کار می‌کند که با ابعاد دوربین‌های موجود در ربات‌ها و خودروها یکسان است و می‌تواند جایگزین آن‌ها شود. ظاهراً دوربین پلاریزه‌ی کوچک برای استفاده در لپ تاپ و حتی گوشی موبایل در مرحله‌ی تحقیق‌وتوسعه قرار قرار دارد.

متالنز درحال‌حاضر با شرکت‌هایی مثل TDK، اینتل، Applied Ventures و 3M وارد همکاری شده است. این شرکت‌ها در‌ واقع قصد دارند روی قطعات جدیدی که پتانسیل بالایی در آینده‌ی فناوری دارند، سرمایه‌گذاری کنند. حال باید منتظر بمانیم تا ببینیم متالنز موفق خواهد شد ابعاد دوربین‌های آینده‌ی خود را تا حدی کوچک کند که بتوان از آن‌ها در ساخت گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها بهره گرفت یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات