نیکون اولین دوربین با پشتیبانی از GNSS را معرفی می‌کند

یک‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
نیکون احتمالاً برنامه‌هایی برای معرفی اولین دوربین تجاری با پشتیبانی از GNSS به‌جای GPS دارد که می‌تواند پیشرفت زیادی در چگونگی دریافت موقعیت جغرافیایی برای متادیتای عکس‌ها به‌وجود بیاورد.
تبلیغات

درحالی‌که دوربین‌های موجود از GPS برای ژئوتگ‌کردن عکس‌ها استفاده می‌کنند، شاید نیکون در پی معرفی اولین دوربین با قابلیت استفاده از سیستم ماهواره‌ای ناوبری جهانی (GNSS) باشد. این موضوع را اولین‌بار کاربری در توییتر با آیدی nokishita_c مشاهده و بعدا سایت Nikon Rumors آن را گزارش کرد. درواقع، فایل بایگانی دولتی که به دوربین معرفی‌نشده نیکون با نام N2014 اختصاص یافته بود، به GNSS درکنار قابلیت‌های دیگری اشاره می‌کرد.

توییت nokishita_c به زبان ژاپنی نوشته شده و ترجمه آن از قرار زیر است:

به‌نظر می‌رسد که دوربین دیجیتال معرفی‌نشده نیکون با نام N2014 به GNSS و وای‌فای و بلوتوث مجهز شده است.

GNSS نوعی سیستم ناوبری ماهواره‌ای است که داده‌های مکانی موقعیت‌یابی مستقل را با پوشش جهانی دراختیار می‌گذارد. این سیستم GPS، GLONASS، Galileo، Beidou و سایر سیستم‌های منطقه‌ای را شامل می‌شود.

با این اوصاف، سیستمی که از GNSS استفاده می‌کند، از تمام ماهواره‌های موجود در تمام سرویس‌ها می‌تواند استفاده کند و به ماهواره‌های مختلفی دسترسی داشته باشد که مزایایی همچون دقت بیشتر و دسترسی بهتر را به‌همراه می‌آورد. با اینکه سیستم‌های ماهواره‌ای عموما دچار مشکل نمی‌شوند، درصورت به مشکل برخوردن سرویسی، GNSS می‌تواند از سایر سرویس‌ها سیگنال دریافت کند. علاوه‌براین، درصورت مسدودشدن مسیر دید (line of sight)، دسترسی‌داشتن به چند ماهواره مفید خواهد بود.

ماهواره‌های GNSS زمین را در مدار متوسط و هر ۱۲ ساعت یک بار دور می‌زنند و هر ماهواره سیگنال‌های رمزگذاری گ‌شده‌ای متشکل از اطلاعات دقیق موقعیت خود ماهواره و برچسب زمان به‌دست‌آمده از ساعت اتمی را مخابره می‌کند. دستگاه‌هایی که گیرنده GNSS دارند، این داده‌ها را از حداقل سه ماهواره مختلف دریافت و با تطابق آن‌ها موقعیت دقیق نسبی خود دربرابر هر ماهواره را محاسبه و سپس این موقعیت نسبی را تبدیل به موقعیت روی زمین می‌کنند. چنین روشی اطلاعات دقیق طول و عرض و ارتفاع جغرافیایی را برای کاربر فراهم می‌کند.

سیستم GNSS در دوربین‌های عکاسی، هر عکس را با دقیق‌ترین داده مکانی به‌دست‌آمده از سیستم‌های مختلف مکان‌یابی برچسب‌گذاری می‌کند. این روش می‌تواند برای کاربردهای نظامی و جست‌وجو و نجات و حتی عکاسان طبیعت و حیات‌وحش بسیار مفید واقع شود تا موقعیت و زمان دقیق ثبت هر عکس مشاهده‌شدنی باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات