دوربین فوجی فیلم GFX100S با سنسور ۱۰۲ مگاپیکسلی BSI رونمایی شد

پنج‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
GFX100S دوربین رده‌بالای جدید فوجی فیلم با حسگر ۱۰۲ مگاپیکسلی BSI و سیستم لرزش‌گیر IBIS بهبودیافته محسوب می‌شود که به‌تازگی به‌همراه لنز GF 80mm f/1.7 R WR معرفی شده است.
تبلیغات

فوجی فیلم به‌تازگی دوربین جدیدی را با نام Fujifilm GFX100S رونمایی کرده است. این شرکت می‌گوید GFX100S «ایده‌های انقلابی» دوربین GFX100 را به‌ارث می‌برد و برخی تفاوت‌ها روی آن‌ها اعمال می‌کند تا بتوان به‌شکلی ساده‌تر دوربین را حمل کرد. نتیجه‌ی کار دوربینی کامپکت است که در دسته‌ی دوربین‌های مدیوم فرمت جای می‌گیرد و توانایی بسیار زیادی در ثبت تصاویر دارد.

دوربین مدیوم فرمت جدید فوجی فیلم ازلحاظ ابعاد مشابه دوربین‌های هم‌رده‌ی فول فریم است و وزنش تنها به ۱٫۹ پوند (۰٫۸۶ کیلوگرم) می‌رسد. براساس گزارش خبرگزاری پتاپیکسل، فوجی فیلم می‌گوید GFX100S پیشرفته‌ترین دوربین مبتنی‌بر سیستم GFX تابه‌امروز محسوب می‌شود و بهترین فناوری‌های تصویربرداری این شرکت را درون بدنه‌ای کامپکت جای می‌دهد.

نمای جلو دوربین فوجی فیلم GFX100S بدون لنز

براساس اعلام فوجی فیلم، دوربین GFX100S دارای حسگر ۱۰۲ مگاپیکسلی نوع Back Side-Illuminated (موسوم به BSI) است و از پردازنده‌ی چهار هسته‌ای قدرتمند X-Processor 4 استفاده می‌کند. در نظر داشته باشید که فوجی فیلم همچنان روی استفاده از عبارت «لارج فرمت» (Large Format) برای توصیف حسگر ۱۰۲ مگاپیکسلی دوربین جدیدش تأکید دارد، اما حسگر موردبحث در حقیقت در دسته‌ی حسگرهای مدیوم فرمت جای می‌گیرد.

حسگر مدیوم فرمت GFX100S تقریباً ۱٫۷ برابر بزرگ‌تر شده است و برخی بهبودها تجربه کرده تا به‌شکل اعجاب‌انگیزی به نور حساس باشد. فوجی فیلم می‌گوید قابلیت‌های بهبودیافته‌ باعث می‌شوند حسگر ۱۰۲ مگاپیکسلی مورداشاره نسبت‌به حسگرهای کوچک‌تر عملکرد بهتری در زمینه‌ی ارائه‌ی عمق میدان مناسب و گستره‌ی داینامیکی خوب و بازتولید مناسب رنگ‌ها و عملکرد عالی در ایزو (ISO) بالا ارائه دهد.

بخش پشتی دوربین فوجی فیلم GFX100S با نمایشگر LCD

فوجی فیلم از حضور ۱۹ حالت انحصاری Fujifilm Film Simulation در دوربین رده‌‌بالای GFX100S خبر می‌دهد که یکی از آن‌ها Nostalgic Neg نام دارد. فوجی فیلم می‌گوید حالت موردبحث از سبک «عکاسی با رنگ جدید آمریکایی» که در دهه‌ی ۱۹۷۰ میلادی پدید آمده بود نشئت می‌گیرد.

پیکسل‌های تشخیص فاز روی حسگر دوربین فوجی فیلم GFX100S تقریباً ۱۰۰ درصد از سطح حسگر را می‌پوشانند و می‌توانند فوکوس را در زمانی به‌کوتاهی تنها ۰٫۱۸ ثانیه، تنظیم کنند؛ حتی در محیط‌هایی که میزان نور آن‌ها بسیار کم در حد 5.5EV- است (آزمایش‌های مربوطه‌ ازطریق لنز FUJINON Lens GF 80mmF1.7 R WR انجام شده‌اند). همچنین دوربین GFX100S به‌لطف بهره‌مندی از پردازنده‌ی X-Processor 4 به‌هنگام استفاده از حالت Tracking AF و Face/Eye AF دارای الگوریتم ارتقاءیافته برای پایش فوکوس است.

نمای نیم رخ دوربین فوجی فیلم GFX100S

دوربین GFX100S دارای نسخه‌ای جدید از سیستم لرزش‌گیر درون بدنه (IBIS) است که طبق ادعای فوجی فیلم می‌تواند به‌شکلی دراماتیک، توانایی‌های دوربین به‌هنگامی که در دست قرار گرفته است را بهبود بخشد. سیستم IBIS دوربین جدید درمقایسه‌با سیستم IBIS دوربین FUJIFILM GFX100 تا ۲۰ درصد کوچک‌تر و ۱۰ درصد سبک‌تر است. با وجود کاهش ابعاد، سیستم لرزش‌گیر درون‌بدنه‌ایِ GFX100S به ۶ استاپ لرزش‌گیری موردتأیید CIPA دست پیدا می‌کند که ۰٫۵ استاپ بیشتر از سیستم لرزش‌گیر درون‌بدنه‌‌ایِ دوربین GFX100 است.

دوربین فوجی فیلم GFX100S به ۶ استاپ لرزش‌گیریِ موردتأیید CIPA ازطریق سیستم IBIS دست پیدا می‌کند

بدنه‌ی دوربین GFX100S دارای ابعاد ۱۴٫۹ در ۱۰٫۳ در ۸٫۶ سانتی‌متر است و فوجی فیلم می‌گوید این ابعاد با بسیاری از دوربین‌های فول فریم قابل‌قیاس است؛ البته فوجی فیلم به دوربین‌های فول فریم «بدون آینه» اشاره نکرد. با همه‌ی این‌ها، بدنه‌ی ۱۴٫۹ در ۱۰٫۳ در ۸٫۶ سانتی‌متری برای دوربینی که چنین حسگر بزرگ و سیستم IBISـی را در بر دارد، بسیار جمع‌و‌جور به‌نظر می‌رسد. دوربین GFX100S به‌میزان ۱٫۱ پوند (۰٫۴۹ کیلوگرم) سبک‌وزن‌تر از GFX100 است و فوجی فیلم می‌گوید GFX100S به همان سطح از عملکرد در زمینه‌ی ثبت عکس و ضبط ویدئو دست می‌یابد.

نمای بالا دوربین فوجی فیلم GFX100S

GFX100S به‌گونه‌ای ساخته شده است که بتواند در دماهای کمی در حد ۱۰- درجه‌ی سلسیوس فعالیت کند؛ این بدنه همچنین دربرابر نفوذ گردوغبار و رطوبت از خود مقاومت نشان می‌دهد. دوربین GFX100S دارای بدنه‌ای از جنس آلیاژ منیزیم است که تراکم ذرات آن در اطراف لنز نسبت‌به ذرات اطراف لنز GFX100، به‌شکلی هدفمند به‌میزان یک میلی‌متر بیشتر است. این موضوع باعث می‌شود امکان استفاده از لنزهای بزرگ‌تر G Mount نیز در دوربین جدید فوجی فیلم فراهم شود.

دوربین جدید فوجی فیلم دارای دکمه‌ی چرخان کلاسیک PASM با ۶ گزینه‌ی قابل‌برنامه‌ریزی سفارشی است و کلیدی مستقل دارد که به‌راحتی می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. این کلید به شما امکان می‌دهد در زمانی سریع در بین حالت‌های عکس‌برداری و فیلم‌برداری جابه‌جا شوید. بخش پشتی دوربین GFX100S دارای صفحه‌نمایش چرخان ۳٫۲ اینچ لمسی LCD با وضوح ۲٫۳۶ میلیون نقطه است.

دوربین GFX100S می‌تواند ویدئوهای 4K را با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه و نسبت تصویر ۱۶:۹ و ۱۷:۹ در یکی از دو کدک H.264 یا H.265 ضبط کند. محتوای ویدئویی را می‌توان با نرخ بیت حداکثر ۴۰۰ مگابیت‌برثانیه‌ی F-Log در حالت ۱۰ بیت ۴:۲:۰ به‌صورت داخلی ضبط و روی کارت حافظه‌ی SD ذخیره کرد. ویدئوی ضبط‌شده را همچنین می‌توان ازطریق درگاه HDMI دوربین برای دستگاه خارجی فرستاد.

به‌هنگام استفاده از Atomos Ninja V Monitor Recorder دوربین GFX100S فوجی فیلم می‌تواند ازطریق درگاه HDMI از ویدئوی 4K/30fps در یکی از دو حالت ۱۰ بیت ۴:۲:۲ F-Log یا ۱۲ بیت Apple ProRes RAW خروجی بگیرد.

لنز فوجی فیلم GF 80mm f/1.7 R WR روی دوربین GFX100S

انتظار می‌رود دوربین فوجی فیلم GFX100S در ماه مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹ و فروردین ۱۴۰۰) با قیمت ۵٬۹۹۹٫۹۵ دلار به بازار عرضه شود. این دوربین دارای گریپ دستی اضافی است که با قیمت ۱۴۹ دلار قابل‌تهیه خواهد بود.

فوجی فیلم افزون‌بر دوربین GFX100S، لنز جدیدی را نیز با نام GF 80mm f/1.7 R WR معرفی کرد. براساس گزارش دیگری از پتاپیکسل، لنز موردبحث فوجی فیلم که طبق ادعای این شرکت نخستین لنز قابل‌تعویض f/1.7 با توانایی AF برای دوربین‌های مدیوم فرمت محسوب می‌شود، سریع‌ترین لنز در بین لنزهای خانواده‌ی GFX فوجی فیلم است و پیش‌تر هیچ لنز دیگری را برای دوربین‌‌های مدیوم فرمت ندیده‌ایم که سرعت فوکوس خودکارش تا این حد بالا باشد.

لنز جدید فوجی فیلم، سریع‌ترین فوکوس خودکار را در بین تمام لنزهای مدیوم فرمت بازار دارد

لنز ۸۰ میلی‌متری f/1.7 فوجی فیلم اندکی سریع‌تر از لنز Hasselblad 80mm f/1.9 XCD برای دوربین X1D است؛ تا پیش از معرفی لنز جدید فوجی فیلم،‌ لنز ۸۰ میلی‌متری f/1.9 XCD هسلبلاد سریع‌ترین فوکوس خودکار را در بین لنزهای مدیوم فرمت داشت. فوجی فیلم GF 80mm f/1.7 R WR دارای طول ۹۹٫۲ میلی‌متر است و وزن آن به ۷۹۵ گرم می‌رسد. فوجی فیلم می‌گوید لنز جدیدش دارای رینگ فیلتر (Filter Ring یا Filter Thread) هفتاد‌و‌هفت میلی‌متری است.

نیم رخ لنز فوجی فیلم GF 80mm f/1.7 R WR

لنز ۸۰ میلی‌متری f/1.7 فوجی فیلم دارای دیافراگم ۹ تیغه‌ای است که از ۱۲ المان در ۹ گروه تشکیل شده و از بین آن‌ها می‌توانیم به یک المان کروی و دو المان سوپر ED اشاره کنیم که ازلحاظ نوری متعادل شده‌اند تا بتوانند ابیراهی کروی (Spherical Aberration) را کنترل کنند و جلوه‌ی بوکه‌ی باکیفیت ارائه دهند.

فوجی فیلم می‌گوید فناوری بسیار دقیقی برای قالب‌گیری شیشه طراحی کرده است که در دو المان لنز جدید از آن استفاده شده و تلرانسی در حد یک‌صد‌هزارمِ یک میلی‌متر را ارائه می‌دهد؛ یعنی پنج برابر دقیق‌تر از تکنیک‌های عادی برای قالب‌گیری لنز. به‌همین دلیل لنز جدید فوجی فیلم اثر حلقه‌ی پیازی (Onion Ring) را که به‌هنگام استفاده از بوکه در خارج از مناطق فوکوس ایجاد می‌شود به حداقل می‌رساند.

فوجی فیلم می‌گوید از پوشش‌های ویژه در ۱۰ نقطه‌ی لنز برای جلوگیری از نفوذ آب و گردغبار استفاده کرده است و این لنز می‌تواند در دماهای کم تا حد ۱۰- درجه‌ی سلسیوس فعالیت کند. المان جلویی لنز با فلورین پوشانده شده است. لنز GF 80mm f/1.7 R WR فوجی فیلم در ماه مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹ و فروردین ۱۴۰۰) با قیمت ۲٬۳۰۰ دلار عرضه می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات