اولین سنسور خمیده CMOS با امکان تولید انبوه معرفی شد

سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
Curve-One برای نخستین بار، حسگر خمیده تجاری ساخته است. حسگرهای خمیده به ساده‌سازی ساخت لنز و افزایش کیفیت تصویر منتهی خواهند شد.
تبلیغات

 تولید حسگر سیماس (CMOS) خمیده، ایده‌ی کاملا جدیدی نیست و پیش‌تر چند شرکت فعال در صنعت دوربین به‌صورت اولیه سراغ آن رفته‌اند؛ اما تمامی شرکت‌ها تا به این لحظه، حسگر CMOS خمیده را به‌عنوان پروژه‌ی پیشنهادی داخلی پیگیری کرده‌اند و هیچ‌گاه موفق‌ به تولید محصولی کامل که از لحاظ تجاری آماده باشد نشدند. به ‌لطف استارتاپی با نام Curve-One این اوضاع دست‌خوش تغییر شده است؛ استارتاپی که از ساخت حسگر CMOS خمیده خبر می‌دهد.

نخستین مطالعات روی حسگر خمیده به اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ میلادی برمی‌گردد؛ اما این نخستین باری است که حسگرهای دارای طراحی خمیده به‌صورت تجاری و به‌منظور وارد شدن به مرحله‌ی تولید انبوه، در دسترس قرار می‌گیرند. 

Curve-One، استارتاپی که توسط کمیسیون اروپا از طریق شورای تحقیقاتی اروپا مورد حمایت قرار می‌گیرد، پس از سال‌ها تحقیق و توسعه، موفق ‌به ساخت نخستین حسگر خمیده شده است. اگر کنجکاوید که بدانید حسگر خمیده چه مزیتی دارد، بهتر است بیانیه‌ی Curve-One را بخوانید:

فرایند تصویربرداری از صحنه‌های گسترده (میدان وسیع) همواره کاری چالش‌برانگیز بوده است؛ زیرا تجهیزات نوری به‌طور ذاتی سطح کانونی را خم می‌کنند. خم کردن صفحات عکاسی تاکنون بارها در بسیاری از حوزه‌ها استفاده شده است؛ حتی در حوزه‌ی ستاره‌شناسی به ‌لطف تلسکوپ‌های اشمیت (Schmidt) که به‌طور طبیعی دارای سطح کانونی محدب هستند. 

استارتاپ Curve-One در ادامه‌ی بیانیه‌ی خود می‌گوید ظهور حسگر تخت الکترونیکی از لحاظ اهمیت، دست‌ کمی از انقلابی جدید ندارد و طراحان تجهیزات نوری را مجاب کرده است سراغ تولید تجهیزات جدیدتر و پیشرفته‌تر بروند؛ قطعاتی که با مسطح بودن حسگرهای جدید سازگاری داشته باشند.

مشکل کلاسیک تصاویرِ جهان‌نمای مسطح در این مرحله پدیدار می‌شود: ایجاد اعوجاجی بزرگ توسط سیستم تصویربرداری در لبه‌ی میدان. همین اعوجاج باعث شد اوضاع برای تصویربرداری، پیچیده‌تر شود. لنزهایی که برای غلبه بر این مشکل تولید شده‌اند باعث افزایش حجم سیستم می‌شوند و انحراف کروماتیک (Chromatic Aberration) نیز روی کار می‌آید.

مشکل دیگری که Curve-One مورد اشاره قرار می‌دهد، این است که پاسخ تصویربرداری (Imaging Response) در سراسر میدان، یکنواخت نیست. در مجموع، تولیدکنندگان لنز به‌شدت در تلاش هستند تا با مشکلات استفاده از حسگر تخت مقابله کنند. یکی از اقدامات آن‌ها، ساخت قطعات داخلی و ویژه به ‌منظور از بین ‌بردن اعوجاج کنار تصاویر است و همین قطعات باعث می‌شوند لنزها بزرگ‌تر و ساخت آن‌ها پیچیده‌تر شود.

حسگر خمیده نحوه‌ی کارکرد چشم انسان‌ را شبیه‌سازی می‌کند و ازلحاظ تئوری باعث ساده‌سازی فرایند ساخت لنزها می‌شود. دلیل اصلی این است که ‌هنگام استفاده از حسگر خمیده،‌ نیازی به استفاده از المان‌های کروی‌ در لنز حس نمی‌شود.  

سونی در سال ۲۰۱۴ در جریان برگزاری همایش VLSI در هاوایی، حسگری معرفی کرد که طراحی خمیده داشت و در دسته‌ی حسگرهای فول فریم جای می‌گرفت. سونی در آن زمان اعلام کرد حسگر خمیده باعث ساده شدن ساخت لنز می‌شود و به‌طور کلی روی افزایش کیفیت نهایی تصاویر تأثیر مثبت می‌گذارد؛ زیرا حساسیت بیشتری دارد.

حسگر Curve-One دارای وضوح ۱۲ مگاپیکسل است و شعاع انحنای آن به ۱۵۰ میلی‌متر می‌رسد. همچنین Curve-One از نظم پنج میکرونی روی سطح حسگر خبر می‌دهد. Curve-One می‌گوید با حمایت کمیسیون اروپا و آژانس فضایی اروپا، قصد دارد تولید انبوه حسگر CMOS خمیده‌ را آغاز کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات