دوربین ME20F-SH کانن با ایزو 4 میلیون و ثبت تصاویر زندگی فلوئورسنت در آمازون

شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ویدئویی جدید نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۸ از دوربین چندکاره‌ی ME20F-SH کانن برای ثبت تصاویر در محیط‌های بسیار کم‌نور جنگل‌های آمازون استفاده شده است.
تبلیغات

لینت وال‌ورث، هنرمند و کارگردان استرالیایی که سابقه‌ی برنده شدن جوایز رسمی در کارنامه دارد، در سال ۲۰۱۸ مستند جذابی با عنوان Awavena منتشر کرد که تحسین منتقدان را به ‌همراه داشت. مدیر تصویربرداری این پروژه، گرگ داونینگ، در طول تولید مستند از دوربین‌های متعددی برای فیلم‌برداری صحنه‌های مختلف استفاده کرد که یکی از آن‌ها، دوربین تخصصی و چندکاره‌ی Canon ME20F-SH بود.

مستند Awavena داستان نخستین شمن (Shaman) قبیله‌ای با نام یاواناوا (Yawanawa) را در جنگل‌های بارانی آمازون دنبال می‌کند. به‌عنوان بخشی از پروژه، اعضای تیم تولید سراغ نوعی دم‌نوش روان‌گردان با نام آیاهواسکا (Ayahuasca) می‌روند و تجربه‌ی مصرف کردن آن را به‌صورت تصویری در محیط بسیار کم‌نور به ‌نمایش می‌گذارند. گرگ داونینگ با کمک دوربین ME20F-SH و در محیطی که تقریبا هیچ نوری به آن نمی‌رسید، تصاویری از حشره‌ها و گیاه‌های فلوئورسنت ثبت کرد. کانن می‌گوید ثبت تصویر در چنین محیطی برای دیگر دوربین‌هایی که در بازار موجود هستند غیر ممکن است. 

چند روز پیش کانن ویدئوی جدیدی به ‌اشتراک گذاشت که پشت صحنه‌ی مستند Awavena را با حضور گرگ داونینگ و دوربین ME20F-SH نشان می‌دهد. می‌توانید این ویدئو را در ادامه مشاهده کنید. به‌علاوه اگر به مشاهده‌ی تریلر مستند Awavena علاقه‌مند هستید، می‌توانید روی این لینک کلیک کنید و آن را در یوتیوب ببیند. 

Awavena دومین مستند تولیدشده توسط لینت وال‌ورث با استفاده از فناوری واقعیت ترکیبی (Mixed Reality) محسوب می‌شود. نخستین اثر او با استفاده از این تکنیک، Collisions نام دارد که پیش‌تر برنده‌ی جایزه‌ی امی (Emmy) شده است.

وال‌ورث می‌گوید: «ما گرگ داونینگ را از شرکت XRez آوردیم تا در آمازون برای‌مان فیلم‌برداری کند. همچنین یک زیست‌شناس فلوئورسنت برجسته‌ی استرالیایی یعنی دکتر آنیا صالح را که مدت‌ها است همکار من محسوب می‌شود، استخدام کردیم. به ‌لطف حضور آنیا صالح توانستیم دنیای فلوئورسنتِ دیده‌نشده‌ی جنگل را به‌ تصویر بکشیم». بیانیه‌ی کامل لینت وال‌ورث درباره‌ی مستند Awavena را می‌توانید در اینجا مطالعه کنید. 

دوربین ME20F-SH کانن حسگری با پیکسل‌های ۱۹ میکرومتری دارد

امروزه دوربین Canon ME20F-SH به ‌نسبت قدیمی محسوب می‌شود؛ بااین‌حال مشخصات فنی و قابلیت‌های ME20F-SH همچنان پس از گذر پنج سال، بسیار خوب هستند.

بر اساس اطلاعات رسمی، دوربین مورد بحث کانن از حسگر ۲٫۲۶ مگاپیکسلی CMOS  استفاده می‌‌کند که نخستین بار در سال ۲۰۱۳ به‌ نمایش گذاشته شد. در این حسگر از پیکسل‌هایی به‌ ابعاد ۱۹ میکرومتر استفاده شده است و امکان ضبط ویدئوی 1080p با نرخ ۶۰ فریم ‌بر ثانیه ازطریق آن وجود دارد.

کانن می‌گوید حسگر مورد بحث به دوربین امکان می‌دهد در محیط‌هایی که نورشان در حد ۰٫۰۰۰۵ لوکس است، تصویر ثبت کند. کارشناسان می‌گویند ایزوی این دوربین به بیش از ۴٬۰۰۰٬۰۰۰ می‌رسد. دوربین ME20F-SH از لنزهای مانت EF و EF-S کانن پشتیبانی می‌کند. Awavena نخستین تجربه‌ی گرگ داونینگ با دوربین ME20F-SH بود؛ بااین‌حال او سال‌ها است برای فیلم‌برداری از دوربین‌ کانن استفاده می‌‌کند و یکی از اعضای قدیمی سرویس CPSا(Canon Professional Services) محسوب می‌شود.

دوربین کانن Canon ME20F-SH از نمای سه رخ جلو

دوربین Canon ME20F-SH

این نخستین باری نیست که محتوای ویدئویی ضبط‌شده با دوربین کانن ME20F-SH به‌ محبوبیت چشم‌گیری دست پیدا می‌کند. در سال ۲۰۱۶ بن کانالس با استفاده از دوربین مورد بحث، ویدئویی از بارش شهاب ضبط کرد. این ویدئو را می‌توانید از اینجا ببینید. همچنین کانن در سال ۲۰۱۷ با استفاده از دوربین چندکاره‌ی ME20F-SH، سیستمی نظارتی طراحی کرد که جزئیات آن در اینجا قابل ‌مشاهده است. آن‌طور که خبرگزاری پتاپیکسل در مقاله‌ی مربوط‌ به مستند Awavena می‌نویسد، پیش‌تر از دوربین ME20F-SH برای ضبط شفق شمالی و همچنین ضبط ویدئو از مرجان‌های بیولومینسنت در اعماق اقیانوس استفاده شده است.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی دوربین Canon ME20F-SH دارید؟

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات