مشخصات نیکون Z9 فاش شد؛ سنسور ۴۶ مگاپیکسلی و فیلمبرداری 8K

شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
Z9 با حسگر ۴۶ مگاپیکسلی و منظره‌یاب الکترونیکی باکیفیت و فیلم‌برداری 8K در نقش جدیدترین دوربین پرچم‌دار نیکون ظاهر می‌شود. این دوربین احتمالا پاییز سال آینده عرضه خواهد شد.
تبلیغات

نیکون زد ۹ (Nikon Z9) دوربین رده حرفه‌ای جدیدی است که در آینده به بازار عرضه می‌شود. افشای اطلاعات محصولات الکترونیکی پیش از رونمایی رسمی، اتفاقی معمول است اما تاکنون شاهد افشای اطلاعات زیادی از نیکون زد ۹ نبودیم. نخستین سری از اطلاعات فاش‌شده اعلام می‌کنند که نیکون در تلاش است مجموعه‌ای از بهترین قابلیت‌ها را درون دوربین Z9 قرار دهد. این دوربین بدون آینه‌ی فول فریم پرچم‌دار قرار است دارای حسگر ۴۶ مگاپیکسلی باشد. ظاهرا دوربین نیکون زد ۹ می‌تواند تصاویر متوالی را با نرخ ۲۰ فریم‌برثانیه ثبت کند ویدئو را با رزولوشن 8K ضبط کند.

مشخصات فنی منتسب به نیکون زد ۹ که توسط رسانه‌ی نیکون رومرز به‌‌نقل از منبعی آگاه فاش شده‌‌اند اعلام می‌کنند این دوربین رده‌بالا بدنه‌ای به سبک نیکون D6 دارد (احتمالا با گریپ داخلی)، از قابلیت‌های تصویربرداری در سطح کانن EOS R5 بهره می‌گیرد و سیستم فوکوس خودکارش عملکردی در حد و اندازه‌ی فوکوس خودکار Sony a9II از خود نشان می‌دهد. از قرار معلوم پرچم‌دار موردبحث نیکون دوربینی با حسگر ۴۶ مگاپیکسلی دارد، این درحالی است که شایعه‌های پیشین می‌گفتند با حسگری ۶۰ مگاپیکسلی طرف خواهیم بود.

دوربین نیکون زد 9 / Nikon Z9 نمای پشت از بالا نمایشگر LCD و منظره یاب الکترونیکی و دکمه ها

دوربین نیکون زد ۹ به نسل کاملا جدیدی از پردازنده‌های سری EXPEED مجهز است تا بتواند تصاویر متوالی را با سرعت کامل در نرخ ۲۰ فریم‌برثانیه ثبت کند. به‌لطف حسگر ۴۶ مگاپیکسلی و پردازنده‌ تصویر قدرتمند، نیکون Z9 از پس ضبط ویدئوهای 8K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه هم برمی‌آید.

نیکون رومرز مدعی است دوربین Z9 سیستم بهبودیافته‌ی فوکوس خودکار با توانایی تشخیص اشیاء دارد و از منظره‌یاب الکترونیکی (EVF) با وضوح بالا استفاده می‌کند. مشخصه‌های مهم دیگر دوربین Z9 شامل بهره‌مندی از درگاه دوگانه‌ی کارت حافظه‌ XQD و CFExpress، لن گیگابیتی (Gigabit LAN) و رابط کاربری جدید است. درحال حاضر جزئیاتی درباره‌ی رابط کاربری نیکون Z9 نمی‌دانیم. 

دوربین نیکون زد ۹ (Nikon Z9) بین ۶٬۰۰۰ تا ۷٬۰۰۰ دلار قیمت خواهد داشت

بر اساس آن‌چه افشاگران ادعا کرده‌اند، نیکون Z9 قرار است پاییز ۲۰۲۱ با قیمتی در بین ۶٬۰۰۰ تا ۷٬۰۰۰ دلار به بازار عرضه شود. این یعنی هنوز فاصله‌ی بسیار زیادی تا عرضه‌ی دوربین نیکون Z9 باقی مانده است. با درنظرگرفتن همین موضوع، مشخصاتی را که به نیکون Z9 نسبت داده شده‌اند نمی‌توانیم مشخصات نهایی دوربین به‌حساب بیاوریم. ممکن است جزئیات فاش‌شده، مربوط به صرفا یکی از نمونه‌های اولیه‌ی نیکون Z9 باشد. انتظار داریم نیکون به‌‌صورت هم‌زمان روی چند نمونه از Z9 با برخی تفاوت‌ها نسبت‌به یکدیگر کار کند.

مشخصات فنی نهایی هرچه که باشد اطمینان داریم نیکون در تلاش است با Z9، حرفه‌ای‌ترین بخش بازار را هدف قرار دهد. بدین ترتیب احتمالا شمار درخورتوجهی از عکاسانی که به‌دنبال دوربینی با وضوح بالا، سرعت زیاد و قابلیت‌های متنوع در حوزه‌ی فیلم‌برداری می‌گردند سراغ Z9 خواهند رفت. کانن مدتی پیش با دوربین کانن EOS R5 قدم در مسیر مشابهی گذاشت.

دوربین نیکون زد 9 / Nikon Z9 از نمای سه رخ جلو بدون لنز

نکته‌ی مهم دیگر این است که کانن و سونی و نیکون قصد دارند سال آینده‌ی میلادی دوربین بدون آینه‌ی پرچم‌دار عرضه کنند. گفته می‌شود دوربین پرچم‌دار جدید سونی شباهت‌های زیادی به نیکون Z9 دارد. مدل رده‌بالای جدید Sony a9 احتمالا دارای حسگر ۵۰ مگاپیکسلی خواهد بود و برای رقابت مستقیم با کانن EOS R5 عرضه خواهد شد. از بین مهم‌ترین مشخصات نسبت‌داده‌شده به دوربین سونی می‌توانیم به منظره‌یاب الکترونیکی ۹٫۴۴ میلیون نقطه‌ای، سیستم لرزش‌گیر تصویر در داخل بدنه (IBIS)، فیلم‌برداری 8K، درگاه دوگانه‌ی کارت حافظه و قیمتی در حدود ۶٬۰۰۰ دلار اشاره کنیم.

شایعه‌ها می‌گویند کانن قصد دارد در سال ۲۰۲۱ دوربین R5s را با حسگر ۹۰ مگاپیکسلی عرضه کند. این دوربین که به‌تازگی وارد مراحل آزمایشی شده «پروضوح‌ترین دوربین خانواده‌ی EOS» خواهد بود و از منظره‌یاب الکترونیکی بزرگ‌تر و باکیفیت‌تر نسبت‌به EOS R5 استفاده خواهد کرد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات