دوربین زایس ZX1 با حافظه SSD و سیستم عامل اندروید، ۶ هزار دلار قیمت دارد

چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
مطالعه 4 دقیقه
ZX1 دوربین عکاسی زایس است که دو سال پیش معرفی شد، اما قیمت آن به‌تازگی مشخص شده است. این دوربین سیستم‌عامل اندروید و حافظه‌ی ذخیره‌سازی SSD دارد.
تبلیغات

زایس حدودا دو سال پیش دوربین کامپکت جدیدی معرفی کرد که مجهز به سیستم‌عامل اندروید و لنز ثابت بود، بااین‌حال تا چند روز پیش قیمت رسمی آن را نمی‌دانستیم. زایس با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد دوربین کامپکت موردبحث با قیمت ۶٬۰۰۰ دلار به بازار عرضه می‌شود (این دوربین در ابتدا قرار بود اوایل ۲۰۱۹ از راه برسد). برچسب قیمت ۶٬۰۰۰ دلاری باعث می‌شود دوربین موردبحث بسیار گران‌تر از بسیاری از دوربین‌های بازار باشد. اکثر تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند دوربین زایس قیمتی کمتر از ۶٬۰۰۰ دلار داشته باشد، بااین‌حال به‌نظر می‌رسد زایس معتقد است قابلیت‌های متنوعی که دوربین ارائه می‌دهد ارزش آن را بسیار بالا می‌برد. 

از آن‌جایی که دوربین زد ایکس وان زایس (Zeiss ZX1) متکی‌بر سیستم‌عامل اندروید است و با استاندارد وای‌فای سازگاری دارد، زایس توانست نسخه‌ای از ادوبی فتوشاپ لایت‌روم (Adobe Photoshop Lightroom) را روی آن نصب کند. بدین ترتیب عکاس می‌تواند ازلحاظ تئوری لحظاتی پس از ثبت عکس، آن را ویرایش کند. زایس می‌گوید دوربین اندرویدی ZX1 باعث می‌شود بتوانید در زمانی سریع و بدون نیاز به ابزارهای مختلف، عکس را بگیرید و ویرایشش کنید. 

اجرای ادوبی لایت روم در دوربین زایس Zeiss ZX1

دیگر مشخصات سخت‌افزاری دوربین ZX1 زایس شامل حسگر فول فریم ۳۷ مگاپیکسلی با گستره‌ی ایزوی (ISO) بین ۸۰ تا ۵۱٬۲۰۰ (که به‌صورت اختصاصی توسط زایس توسعه داده شده است) و لنز ثابت ۳۵ میلی‌متری با گشودگی دیافراگم f/2 می‌شود. زایس ZX1 از منظره‌یاب الکترونیکی (EVF) با وضوح ۱٬۹۲۰ در ۱٬۰۸۰ پیکسل استفاده می‌کند و نمایشگر لمسی ثابت LCD با وضوح 720p و ابعاد ۴٫۳ اینچ دارد.

زایس دوربین جدید خود را به ۵۱۲ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی SSD مجهز کرده است؛ این دوربین از درگاه کارت حافظه بهره نمی‌برد. در زایس ZX1 شاهد یک درگاه USB-C هستیم که برای شارژ و انتقال فایل‌ها به کامپیوتر مورداستفاده قرار می‌گیرد. در دوربین موردبحث زایس همچنین شاهد سه دکمه‌ی چرخان برای تنظیم دیافراگم و سرعت شاتر و ایزو هستیم. 

نمای سه رخ و بالا و پشت دوربین زایس Zeiss ZX1

ZX1 نخستین دوربین دنیا با سیستم‌عامل اندروید محسوب نمی‌شود. سامسونگ در سال ۲۰۱۳ دوربینی با نام Galaxy NX معرفی کرد که از سیستم‌عامل Android Jelly Bean (اندروید آبنبات ژله‌ای) استفاده می‌کرد. مدت زیادی نگذشته بود که سامسونگ تصمیم گرفت از بازار دوربین‌های دیجیتالی خارج شود و بیشتر روی گوشی‌های هوشمند تمرکز کند؛ حداقل در حوزه‌ی فناوری‌های مرتبط‌به دوربین. 

زایس ZX1 از نسخه‌ی کامل سیستم‌عامل اندروید استفاده نمی‌کند، این در حالی است که سیستم‌عامل قرارگرفته‌شده روی گلکسی NX همچون نسخه‌ی کامل اندروید به‌نظر می‌رسید. شماری از کارشناسان می‌گویند زایس ZX1 به‌لطف مشخصه‌هایی همچون سیستم‌عامل اندروید و حافظه‌ی ذخیره‌سازی SSD پتانسیل خوبی برای دیده شدن در بازار دارد؛ با گذر زمان خواهیم فهمید که میزان استقبال از این دوربین چگونه است.

نمایشگر LCD لمسی زایس Zeiss ZX1

از دوربین‌های کامپکت سری RX1 سونی می‌توانیم به‌عنوان رقیب ZX1 زایس یاد کنیم. در این دوربین‌ها نیز از حسگر فول فریم به‌همراه لنزهای ۳۵ میلی‌متری  f/2 ساخت زایس استفاده شده. جدیدترین دوربین سونی سری RX1 که در سال ۲۰۱۵ به بازار عرضه شد برچسب قیمت ۳٬۳۰۰ دلاری یدک می‌کشد. دوربین‌های موردبحث سونی لایت‌روم ندارند اما مزیت‌شان این است که بسیار کوچکترند.

یکی دیگر از دوربین‌های رده‌بالای پریمیوم بازار که می‌تواند به‌عنوان رقیب ZX1 شناخته شود لایکا Q2 است که ۴٬۹۹۵ دلار قیمت دارد. زایس به قطعات سخت‌افزاری و عملکرد نهایی ZX1 اعتماد بسیار زیادی دارد و به‌همین دلیل است که برچسب قیمت ۶٬۰۰۰ دلاری را برای آن تعیین کرده است. ارزش اصلی دوربین ZX1 را تجربه‌ی کاربری آن و نحوه‌ی عملکرد نسخه‌ی سفارشی اندروید تعیین خواهد کرد. متأسفانه درحال حاضر جزئیات خاصی درباره‌ی سیستم‌عامل اندروید به‌کاررفته در زایس ZX1 نمی‌دانیم. به‌علاوه تاریخ عرضه‌ی دقیق دوربین نیز برای‌مان نامشخص است. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی دوربین اندرویدی زایس دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات