امتیاز پایین کانن 1D X Mark III در تست DXOMark انتقادها به سیستم امتیازدهی این وب‌سایت را برانگیخت

پنج‌شنبه ۵ تیر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۴
مطالعه 3 دقیقه
وب‌سایت DXOMark در یک مقاله به بررسی دوربین کانن 1D X Mark III پرداخته و نمره‌ای پایین و عجیب به این DSLR بسیار پیشرفته و محبوب داده که تردیدهایی را نسبت درستی آزمایش‌هایش برانگیخته است.
تبلیغات

وب‌سایت DXOMark مطلبی را با عنوان بررسی حسگر دوربین DSLR پرچم‌دار کانن 1D X Mark III منتشر کرده و نمره پایین عجیب ۸۳ را به این دوربین بی‌نظیر اختصاص داده است. این امتیاز پایین باعث شده است که بسیاری از عکاسان، آزمون DXO روی این مدل پرطرفدار را زیر سؤال ببرند. کانن آخرین مدل از سری 1DX را زمستان سال گذشته در جریان برگزاری نمایشگاه CES 2020 رونمایی کرد.

برای درک این انتقاد، تنها کافی است نگاهی به نمره‌های کلی و نمره‌های دسته‌بندی انداخته و آن‌ها را با مدل‌های پیشین دوربین کانن 1D X Mark III مقایسه کنید. این دوربین جدید، در همه دسته‌بندی‌ها، قافیه را به مدل مارک II باخته و عجیب‌تر از همه، دسته‌بندی «ورزشی» است که دلیل DXOMark برای نمره‌دهی پایین به مارک III در این دسته‌بندی، «ایزو کم نور» بیان شده است.

چگونه ممکن است کانن در ساخت حسگر یک مدل جدید دوربین، گامی به عقب بردارد؟ آیا نباید حسگر یک دوربین جدید کانن، حداقل به اندازه مدل قبلی خوب باشد؟

اگر نگاهی به نمره‌های DXO به دوربین DSLR کانن 1D X MarkIII در هر دسته‌بندی مجزا بیندازید، خواهید دید که در ۲ دسته‌‌بندی، این نمره‌ها حتی از نمره‌های DXO به دوربین کانن 1D X اورجینال که در سال ۲۰۱۱ وارد رونمایی شده، نیز پایین‌تر هستند. به همین دلایل است که بعضی به این نتایج مشکوک هستند:

مدل

مگاپیکسل

فرمت حسگر

قیمت ورود به بازار

تاریخ ورود به بازار

نمره کلی

پرتره

لنداسکیپ

ورزشی

دوربین کانن EOS 1D X Mark II

۲۰/۲

تمام قاب

۶۰۰۰ دلار

فوریه ۲۰۱۶

۸۸

۲۴/۱

۱۳/۵

۳۲۰۷

دوربین کانن EOS 1 D Mark III

۲۰/۱

تمام قاب

۶۵۰۰ دلار

ژانویه ۲۰۲

۸۳

۲۳/۴

۱۳/۴

۲۴۴۵

دوربین کانن EOS 1D X

۱۸/۱

تمام قاب

۶۸۰۰ دلار

اکتبر ۲۰۱۱

۸۲

۲۳/۸

۱۱/۸

۲۷۷۶

جالب است که DXO در هیچ جایی از این بررسی، به این تفاوت اشاره نکرده و دوربین کانن 1D X مارک III را فقط با نیکون 5D و سونی a9 Mark II مقایسه می‌کند. در انتها، آن‌ها با این نتیجه‌گیری که فوکوس خودکار دوربین و بافر آن تنها دلایلی هستند که کاربران را به خریدن این دوربین متقاعد می‌کنند، به کلی این نمره پایین را زیر سؤال می‌برد:

«با وجود اینکه ما در DXOMark فقط عملکرد حسگر و نه هیچ ویژگی دیگری را آزمایش می‌کنیم، درواقع، این DSLR یک دوربین بسیار سریع است که نه‌تنها سرعت فوکوس خودکار و سرعت عکاسی پیوسته بسیار بالا و بافر فوق‌العاده‌ای دارد، بلکه حسگر آن نیز به همان اندازه خوب است. باید پذیرفت که حسگر این دوربین مطابق با معیارهای ما، خیلی پیشرفته نیست، اما این دوربین از نظر ویژگی‌های دیگر، بسیار عالی است».

اگر می‌خواهید جزئیات آزمایش‌های هر سه دسته‌بندی را مشاهده کنید و ببینید که چگونه به امتیازهای فوق رسیده‌اند،، می‌توانید بررسی کامل دوربین Canon 1D X Mark III را در این لینک ببینید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات