احتمالا دوربین ۳۶۰ درجه نیکون در بازار اکشن‌کم‌ها تغییرات جدی ایجاد می‌کند

یک‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷
مطالعه 4 دقیقه
۲۰۱۶ سالی است که باید انتظار اکشن‌کم‌ها و دوربین‌های ۳۶۰ درجه را بکشیم. کمپانی‌های مختلف از نیکون تا سونی و گو‌پرو همگی محصولات متنوعی را وارد بازار کرده‌اند، اما محصول نیکون که در نمایشگاه CES 2016 معرفی شد، از جنبه‌های مختلف شاخص است.
تبلیغات

 اگر پوشش زومیت از نمایشگاه CES 2016 را دنبال کرده‌ باشید از کم و کیف کنفرانس نیکون و محصولات جذابی که رونمای کرد، مطلع شده‌اید. در بین محصولات معرفی شده‌ی نیکون یک دوربین اکشن‌کم ۳۶۰ درجه دیده می‌شود که پتانسیل‌ لازم برای تغییر این بازار را دارد.

ما در این مقاله از اکشن کم بصورت جامع‌تری استفاده می‌کنیم تا علاوه بر اکشن‌کم‌های رایج بازار مانند GoPro‌ها، دوربین‌های کروی یا ۳۶۰ درجه را نیز تحت پوشش بگیرد. نیکون با معرفی دوربین ۳۶۰ درجه‌ی KeyMission 360 نشان داد که قصد دارد به صورت جدی وارد این بازار شود و معادلات بازار اکشن‌کم را دستخوش تغییرات جدی کند.

در حال حاضر بازار اکشن‌کم‌ها تحت کنترل GoPro است و تنها رقیب جدی آن نیز سونی است. کمپانی‌های دیگری همچون Garmin یا TomTom در این بازار فعالیت می‌کنند، اما هیچ‌کدام چندان موفق نبوده‌اند. نبود رقیب جدی برای گوپور مهم‌ترین دلیلی است که چرخه‌ی عرضه‌ی پرچمدار جدید این شرکت، بیشتر از یک سال شده است. دوربین‌های سری Hero4 پاییز سال گذشته معرفی شدند و پس از آن گوپرو محصولی را معرفی نکرده است. اما حالا که نیکون وارد این رقابت شده، فشار بیشتری روی این کمپانی و سونی وارد شده و احتمالا گوپرو نیز با سرعت بیشتری نسبت به عرضه‌ی محصول جدید خود اقدام خواهد کرد.

اما گوپرو و سونی تنها شرکت‌هایی نیستند که تحت فشارِ محصول جدید نیکون قرار می‌گیرند. کمپانی‌های دیگری که در زمینه‌ی دوربین‌های ۳۶۰ درجه فعال هستند مانند دوربین Theta S از ریکو وارد رقابت با دوربین KeyMission 360 می‌شوند. دوربین Theta S یا حتی دوربین‌های قوی‌تر مانند 360Fly یا JK Imaging هیچ کدام از نظر کیفیت فیلم برداری به خوبی دوربین نیکون نیستند. دوربین‌های با کیفیت‌تر نیز از نظر قیمت توان رقابت با KeyMission 360 را ندارند.

اما با توجه به رشد بازار دوربین‌های ۳۶۰ و پشتیبانی یوتیوب و برخی دیگر از سرویس‌دهنده‌های محتوای ویدیو از این نوع ویدیوها، کمپانی‌های دیگر هم وارد این حوزه می‌شوند. به عنوان مثال در کنفرانس یوتیوب برای اطلاع رسانی از قابلیت پخش ویدیوهای ۳۶۰ درجه، گو پرو خبر از توسعه‌ی محصولی داد که در واقع ترکیبی از چندین دوربین GoPro بود تا بتوان از طریق آن ویدیوهای ۳۶۰ درجه گرفت.

gopro hero 4

 البته ‌این‌ها به این معنی نیست که گوپرو بازار خود را از دست خواهد داد و نیکون به یکه‌تاز بازار اکشن‌کم‌ها تبدیل خواهد شد. چرا که در حال حاضر بازار پتانسیل لازم برای حضور برندهای دیگر را دارد و از طرفی بسیاری از کاربران این محصولات، اعتماد لازم به محصولات GoPro را پیدا کرده‌اند. اما نیکون که نامی شناخته شده در بازار دوربین‌های عکاسی است وقتی با یک محصول جذاب و قدرتمند وارد بازار جدیدی می‌شود شانس کسب سهم بازار قابل ملاحظه را خواهد داشت.

از طرفی گوپرو نیز بیکار ننشسته و حوزه‌های فعالیت خود را گسترش می‌دهد به عنوان مثال این کمپانی اخیرا وارد بازار پهپادها شد و یک پهپاد با دوربین اچ‌دی را معرفی کرد.

با این‌ حال ورود نیکون به بازار اکشن‌کم‌ها بدون شک حداقل به سود مصرف‌کنندگان است. طی سال‌های اخیر با وجود افزایش عرضه و تقاضا در بازار، قیمت دوربین‌های سنتی و ۳۶۰ درجه‌ی جدید از بازار اکشن‌کم‌ها کاهش یافته و برای اکثر کاربران قابل خرید شده است. حال با ورود نیکون این بازار بیش از پیش رقابتی می‌شود و کاربران می‌توانند محصولات با کیفیت‌تر را با قیمت ارزان‌تری تهیه کنند. قیمت این دوربین‌ها که زمانی از ۵۰۰ دلار شروع می‌شد حالا به حدود ۱۲۹ دلار رسیده است و انتظار می‌رود طی سال‌های پیش‌رو باز هم شاهد کاهش قیمت و افزایش کارایی در این محصولات باشیم. این بدین معنی است که کاربران بیشتری قادر به خرید این نوع از دوربین‌ها خواهند شد.

حال باید منتظر ماند و دید کاربران از دوربین ۳۶۰ درجه‌ی نیکون چطور استقبال خواهند کرد و کمپانی‌های فعال در این حوزه مانند گوپرو و سونی در پاسخ به این محصول، چه دوربین را طراحی و تولید خواهند کرد.

برای مشاهده‌ی کلیه مقالات مرتبط با نمایشگاه به صفحه‌ی CES 2016 مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات