استارت آپ لایت، دوربین کامپکت ۱۶ لنز خود را با قدرت مشابه DSLR معرفی کرد

پنج‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰
مطالعه 5 دقیقه
پیشرفت فناوری در سده‌ی بیست و یکم تمام ابعاد دنیای تکنولوژی را تحت تاثیر قرار داده است. دوربین‌ها نیز به عنوان یکی از گجت‌های دوست داشتنی دستخوش تغییرات بسیاری شده‌اند. استارت آپ لایت (Light) دوربین جدید کامپکتی را معرفی کرده که از وجود ۱۶ لنز بهره می‌برد و کیفیت تصاویر ثبت شده با این دوربین نزدیک به دوربین‌های DSLR است.
تبلیغات

اهمیت دوربین‌ها به اندازه‌ای است که این روزها تمام پی‌سی‌ها، گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و حتی شماری از ساعت‌های هوشمند نیز به این ماژول تجهیز می‌شوند. همین امر باعث شده تا پیشرفت با این صنعت عجین باشد. از جمله‌ی دوربین‌های جدیدی که فناوری‌های نوینی را وارد صنعت عکاسی کرده‌اند باید به دوربنی کداک با لنز دوگانه‌ی V570 اشاره کنیم که در سال ۲۰۰۶ معرفی شد. همچننین باید به دوربین لایترو نیز اشاره کرد که در سال ۲۰۱۲ امکان ثبت عمق را نیز به عکاسان داد تا از این طریق بتوانند فوکوس تصویر را در صورت دلخواه عوض کنند. حال یک استارت آپ که آغاز به کار آن تنها ۲ سال می‌گذرد، دوربینی را معرفی کرده که از نظر ظاهری نیز بسیار متفاوت است. دیو گرانان و راجیو لارویا، موسسان این استارت آپ نوپا هستند. دیو گرانان مدیرعامل سابق کمپانی است که سیستم صوتی هوشمندی را توسعه داد که هم‌ اکنون به عنوان سیری شناخته می‌شود. راحیو لارویا نیز مدیریت اجرایی کمپانی توسعه دهنده‌ی فناوری‌های مرتبط با LTE را توسعه داده است.

استارت آپ لایت این محصول را در ابتدای سال جاری میلادی نمایش داده بود، اما امروز این محصول بصورت رسمی معرفی و روانه‌ی بازار خواهد شد. لایت مدعی است که با استفاده از L16 به عنوان یک دوربین چند دیافراگمه می‌تواند کیفیتی برابر دوربین‌های DSLR را در یک فرم‌فکتور فشرده‌تر در اختیار کاربران قرار بدهد.

L16 از امکان زوم ۳۵ تا ۱۵۰ میلی متر یا همان زوم تا ۴.۳ برابر بهره می‌گیرد. ضمنا باید به نمایشگر ۵ اینچی پشت دوربین نیز اشاره کرد که امکان دیدن منظره‌ی پیش رو را پیش از تصویربرداری برای کاربر فراهم می‌کند. از جمله‌ی سایر قابلیت‌های این دوربین می‌توان به ثبت ویدیوهای اچ‌دی، وای فای داخلی، خروجی فایل‌ها در فرمت DNG و حافظه‌ی داخلی ۱۲۸ گیگابایتی اشاره کرد. باتری تعبیه شده در این دوربین غیر قابل تعویض است و نمی‌توان آن را خارج کرد. لایت برای شارژ باتری این دوربین از پورت USB نوع C استفاده کرده است. همچنین باید به جک هدفون و میکروفون نیز اشاره کرد که در این دوربین تعبیه شده است. در صورتی که نگران نور محیط هستید، باید به این نکته توجه داشته باشید که L16 از وجود ال‌ای‌دی برای روشن‌تر کردن محیط استفاده می‌کند.

L16 1

هرچند در مقایسه با دوربین‌های DSLR این دوربین از ساختار کوچکی بهره‌ می‌برد، اما باید گفت که بدنه‌ی L16 چندان نیز کوچک نیست و تقریبا کل فضای جیب شما را به خود اختصاص خواهد داد. قیمت تعیین شده برای این دوربین ۱٫۳۰۰ دلار است که می‌توان با پرداخت این مبلغ دوربین L16 را پیش خرید کرد. این دوربین پس از عرضه به بازار با قیمت ۱٫۷۰۰ دلار به فروش خواهد رسید.

L16 2

این دوربین با نام Computational Camera یا دوربین محاسباتی شناخته می‌شود. در واقع این نام برگرفته از روشی است که تصاویر توسط دوربین ایجاد می‌شوند. L16 از وجود مجموعه‌ای از ۱۶ دوربین تشکیل شده که هر یک بصورت مجزا کار می‌کنند. هر ماژول دوربین از دو بخش اصلی تشکیل شده است. اولین بخش از ساختار هر دوربین به لنز تهیه شده از پلاستیک شکل داده شده، اختصاص دارد. در ساختار لنز دوربین‌های L16 از فناوری لنز‌های چند لایه استفاده شده که چندان نیز جدید نیست. در این فناوری از یک آینه یا منشور برای انعکاس و شکستن نور در زاویه‌ی ۹۰ درجه برای هدایت نور به سمت سنسور استفاده می‌شود.

L16 3

هر یک از لنز‌های مورد استفاده در این دوربین از دیافراگم f/۲.۴ بهره می‌برند و زاویه‌ی دید هر لنز بین ۳۵، ۷۰ و ۱۵۰ میلی‌متر متغیر است. در این دوربین از وجود ۵ لنز ۳۵ میلی‌متری، ۵ لنز ۷۰ میلی‌متری و ۶ لنز ۱۵۰ میلی‌متری بهره می‌برد.

لنز‌های مورد استفاده نیز ۱/۳.۲ اینچی بوده و رزولوشن هر یک ۱۳ مگاپیکسل است. سایز هر پیکسل در این سنسورها ۱.۱ میکرومتر است. مشخصات سنسور مورد استفاده در این دوربین مشابه سنسوری است که سامسونگ در دوربین گلکسی اس ۴ خود مورد استفاده قرار داده بود.

L16 5

زمانی که با استفاده از این دوربین اقدام به ثبت تصویری کرده و کلید شاتر را فشار دهیم، ۱۰ تصویر همزمان ثبت می‌شود. فرایند ثبت تصویر توسط هر یک از دوربین‌ها از طریق الگوریتم توسعه یافته تعیین می‌شود. پس از پایان تصویربرداری، ۵ تصویر در قالب یک عکس واحد ذخیره می‌شوند. هر یک از لنزها تصویری کامل از منظره‌ی تعیین شده را ثبت می‌کند و فرآیند بریدن عکس هیچگاه اعمال نمی‌شود. زمانی که روی تصویر ثبت شده زوم می‌شود، دوربین تصاویر ثبت شده توسط لنزهای مختلف را با یکدیگر ترکیب کرده و منظره مورد نظر را از زاویه‌ی دوربین ثبت کننده نمایش می‌دهد.

تصاویر ثبت شده با این دوربین رزولوشن ثابتی نداشته و با توجه به فاصله‌ی کانونی انتخاب شده توسط کاربر، بین ۱۳ تا ۵۲ مگاپیکسل خواهند بود. فوکوس انجام شده توسط هر یک از ماژول‌های این دوربین در عمق متفاوتی بوده و این بدین معنی است که تصویر نهایی بسیار شارپ خواهد بود. دوربین پس از کنار هم قرار دادن تصاویر ثبت شده با استفاده از الگوریتم گاسین (Gaussian Blur) فوکوس تصویر اصلی را دوباره براساس نقطه‌ای که کاربر روی آن فوکوس کرده، تغییر می‌دهد.

این دوربین دارای نقاط ضعف متعددی است که از جمله‌ی آن می‌توان به سیستم فوکوس خودکار آن اشاره کرد. عملکرد این دوربین را می‌توان با اعمال بهبودهایی بسیار بهتر از وضعیت کنونی آن کرد. باید دید که استقبال از این دوربین به چه اندازه بوده و لایت در قدم‌های بعدی این فناوری را تا کجا پیش خواهد برد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات