آیا Lytro ، صنعت دوربین‌های عکاسی را نجات می‌دهد؟

جمعه ۱۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۲۲:۰۲
مطالعه 5 دقیقه
Lytro یک دوربین با تکنولوژی کاملا جدید است که سروصدای زیادی بر پا کرده است. نظرات در مورد این محصول جدید بسیار متفاوت است. عکس‌های گرفته شده با این دوربین به نحوی ذخیره می‌شوند که کاربر می‌تواند پس از گرفته شده عکس، برروی هر قسمت از تصویر فوکوس داشته باشد. ما در ادامه سعی کرده ایم همه ابعاد این دوربین خارق‌العاده را در نظر بگیریم واطلاعات جامعی را در رابطه با آن ارائه دهیم.
تبلیغات

"اگر صنعت دوربین به سرعت تغییراتی اساسی نکند، از بین خواهد رفت." شاید این جمله در نگاه اول کمی اغراق آمیز به نظر رسد. اما این روند زوال شروع شده و اولین قربانی آن، کداک با آن همه سابقه در صنعت عکس و چاپ بود.

البته تولیدکننده‌های مطرح دوربین‌های حرفه‌ای DSLR مثل کانن و نیکون همچنان بازار خود را دارند. اما بیشتر خریداران دوربین‌های عکاسی کسانی هستند که خود را عکاسان سطح پایین می‌دانند و معمولا هیچ‌گاه بصورت اصولی عکاسی را آموزش ندیده‌اند.

هر کسی که یک گوشی هوشمند جدید دارد، می‌داند که عکاسی سنتی (یعنی داشتن یک دوربین و گرفتن عکس از سوژه) دیگر توان رقابت با دوربین مثلا آیفون 4S را ندارد، به خصوص که در آن می‌توان با انواع اپلیکیشن‌ها تغییرات خلاقانه ای روی عکس‌ها ایجاد کرد.

به لطف نرم افزارهایی همچون Instagram یا Tilt Shift Gen و امکانات اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی چون فیس‌بوک و توییتر، گستره دوربین گوشی‌های هوشمند از تصور خارج شده است.

برروی قسمت های مختلف تصویر کلیک کنید تا فوکوس تغییر کند.

و اما Lytro. آن طور که تولید کننده آن می گوید، یک دوربین میدان نوری است و روش کار آن از اساس با دوربین‌های معمولی متفاوت است. به جای آنکه بر طراحی سنتی سنسور که در همه دوربین‌های امروزی استفاده می‌شود تکیه کند، نور را از همه جهات دریافت کرده و جهاتی که نور در هنگام عکس گرفتن طی کرده را مسیریابی می‌کند. سپس با استفاده از نرم افزار تصویر را بازسازی می‌کند. این روش این امکان را به شما می دهد تا پس از گرفتن عکس از سوژه، بتوانید برروی قسمت های مختلف تصویر فوکوس کنید. دانش پشت Lytro جدید است، فرم ظاهری آن نو است و مسلما تجربه‌ای هیجان‌انگیز را به همراه خواهد داشت.

یک نمونه از نتیجه کار با لایترو را در بالا مشاهده می کنید. این تصویر یک فاکتور خاص (امکان فوکوس پس از گرفتن تصویر) را دارد که قابل مقایسه با دوربین‌های عادی نیست و البته سخت افزار این دوربین نیز یکی از بخش‌های جذاب آن است. وقتی در حال آزمایش این دستگاه و گرفتن چند عکس در خیابان بودم بسیاری با دیدن ظاهر آن چهار چشمی به این وسیله کوچک خیره می‌شدند. همچنین وقتی نمونه عکس‌ها را در فیس‌بوک به اشتراک گذاشتم دوستانم با اشتیاق فراوان درباره آن صحبت می‌کردند. حتی آن دسته از دوستانم که کمتر به صنعت عکاسی علاقه‌مندند نیز، به آن ابراز علاقه می‌کردند.

اما با همه این اوصاف خیلی هم هیجان زده نشوید. نظرات درباره این دوربین متفاوت است. برخی سایت‌ها مثل Mashable بسیار از آن تعریف کرده‌اند. ولی از سوی دیگر بخش عمده‌ای از منتقدین جدی‌تر مثل جاش گلدمن از سایت CNET معتقدند Lytro آنقدرها هم شایسته ستایش نیست. حداقل فعلا این طور نیست. یکی از ایرادات این دوربین نرم افزار آن است که فقط نسخه مکینتاش آن وجود دارد. همچنین کیقیت عکس‌های گرفته شده با این دوربین، آن قدرها هم بالا نیست و فقط روی هارد درایو یا وب سایت خود Lytro ذخیره سازی می شوند. از همه بدتر، تصاویر آن فقط در حالتی قابل ویرایش هستند که به فرمت JPEG ساده تبدیل شوند. زمانی که تصاویر به JPEG تبدیل شوند آنوقت دیگر قابلیت فوکوس در قسمت‌های مختلف تصویر از بین می‌رود.

من به شخصه ترجیح می‌دهم فعلا Lytro نخرم. به نظرم Lytro با قیمت 399 دلاری‌اش نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای یک SLR پیشرفته شود. تصاویر گرفته شده با آن انعطاف‌پذیری کمی داشته و به میزان کافی وضوح ندارند. کار کردن با دوربین گوشی و استفاده از نرم‌افزارهای آن کار را بسیار راحت‌تر می‌کند. من به شخصه در کیف مسافرتی خودم Lytro را قرار نخواهم داد، چرا که بیشتر به آن به دید عکاسی تفریحی و نیاز درجه سه نگاه می کنم.

با تمام این اوصاف خیلی دوست دارم Lytro در رقابت دوربین‌ها باقی بماند و روی تکنولوژی خود بیشتر کار کند تا بتواند محصولی تولید کند که به معنای واقعی کلمه صنعت عکاسی را منقلب نماید. معتقدم Lytro با گام های درست می‌تواند کاری که اپل با iPad کرد را انجام دهد، چرا که همه مولفه‌های آن را می‌تواند داشته باشد. ساخت دستگاهی که نمی‌دانستید به آن نیاز دارید، پر کردن خلا موجود در بین دوربین‌های حرفه‌ای و معمولی و داشتن قیمت مناسب و البته انعطاف‌پذیری از جمله ویژگی‌های آن به شمار می‌روند.

Lytro چگونه به موفقیت خواهد رسید؟ در ابتدا باید مشکلاتش در کیفیت تصویر را برطرف کند. برای مثال این شرکت اعلام کرده که قصد دارد در آینده نسخه‌های دیگر نرم افزار آن را که امکان Pan و تغییر پرسپکتیو را می دهد، ارائه کند.

یا مثلا تصور کنید بتوانید با کار روی عکس زنده (نامی که خود کمپانی روی عکس هایش نهاده) رنگ، پرسپکتیو و فوکوس را تغییر دهید. یا سایر عکاسان بتوانند به صورت آنلاین روی عکس هایتان کار کنند و پرسپکتیو هایی ایجاد کنند که به ذهن شما خطور نکرده بوده است و آن را دوباره روی Flickr یا Twitter پست کند.

Lytro باید نرم افزارش را کمی بازتر کند تا مهندسین بتوانند تجربه‌های تعاملی جدید روی Lytro را ایجاد کنند. یا حتی رادیکال‌تر، آن را کاملا باز در اختیار کاربر قرار دهد تا از ذهن‌های خلاق بیشتر استفاده کند. همچنین از آنجا که Lytro تمام اطلاعات نور را ذخیره می‌کند، هنرمندان و مهندسین می‌توانند با همکاری هم روی تصاویر کار کنند و یا با اندکی تغییر در سخت افزار بتوانند خیلی بیشتر تصاویر را دستکاری کنند.

هنوز جای یک شاخه جدید از دوربین ها در اکوسیستم عکاسی خالی است، و صنعت دوربین نیاز به یک چهره خلاقانه تر سوار بر اسب مشکی دارد! اگر Lytro بتواند با فروش کافی از نسل اول محصولاتش برای مدتی در این صنعت باقی بماند، می‌توان آینده‌ای را متصور شد که عکس‌های زنده لایترو همه گیر شوند.

منبع: CNET | لینک مطلب

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات