پشت پرده‌ اولین دوربین پاناسونیک با فیلم‌ برداری 4K و نرخ ۶۰ فریم‌ بر ثانیه

پنج‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
با رشد سریع فناوری، فیلم‌برداری فول اچ‌دی به‌سرعت جای خود را به 4K می‌دهد؛ اما فیلم‌برداری 4K، منابع و قدرت پردازشی بیشتری می‌طلبد.
تبلیغات

رزولوشن فیلم‌برداری مدت‌ها است که در حال تحول است و تقریبا می‌توان رزولوشن 4K را در اکثر محصولات جدید مشاهده کرد؛ اما نیاز به توان پردازشی بالاتر در فیلم‌برداری 4K، به افزایش دما و حرارت منجر می‌شود. مشکل دما به حدی دست و پاگیر است که توانایی فیلم‌برداری پیوسته‌ی دوربین‌های حرفه‌ای مانند D5 نیکون، ۲۹ دقیقه و ۵۹ ثانیه (با توجه به فرم‌ور ۱.۱۰) و دوربین 1D X Mark II کانن به ۱۰ دقیقه محدود شده است. زمانی که پاناسونیک GH5 را معرفی کرد، این محصول نه‌تنها اولین دوربین بدون آینه با قابلیت فیلم‌برداری 4K و نرخ ۶۰ فریم‌ بر ثانیه محسوب می‌شد؛ بلکه توانایی فیلم‌برداری نامحدود نیز داشت (تا جایی که باتری یا حافظه‌ اجازه می‌داد). سؤال اصلی این است که: پاناسونیک چه جادویی در دوربین ۲۰۰۰ دلاری خود به کار برده است که شرکت‌های کانن و نیکون از به کار بردن آن در دوربین‌های ۶۰۰۰ دلاری خود عاجزند؟

پاناسونیک لومیکس GH5

نیکون هفته‌ی گذشته از ابتکارات این فناوری و راهکارهای مقابله با دما پرده برداشت. دلیل محدودیت فیلم‌برداری در بسیاری از محصولات، نیاز بیشتر به منابع است که منجر به افزایش دمای چیپست می‌شود. محدود کردن زمان فیلم‌برداری، یکی از راه‌کارهای مقابله با افزایش دما در وضوح‌های بالا است. میزان داده‌ی پردازشی در دوربین GH5، سه برابر مدل قبلی، یعنی GH4 است که باعث افزایش چند برابری گرما می‌شود. پاناسونیک در گام اول، مدارها را طوری بهبود داده است که گرمای کمتری تولید کنند و در گام دوم، گرمای تولیدشده را پراکنده کرده است.

به دلیل تغییر در پردازنده‌ی GH5، این دوربین گرمای کمتری نسبت به GH4 تولید می‌کند؛ درحالی‌که پردازش سنگین‌تری انجام می‌دهد. پردازنده‌های قبلی این شرکت، کار پردازش عکس و فیلم را به یک شکل انجام می‌دادند؛ اما در نسل جدید برای بهبود کارایی، دو عملکرد از هم جدا شده‌اند. پاناسونیک در این باره اعلام کرده است:

تفاوت بین رزولوشن، نویز و فریم‌ریت در حالت عکس‌برداری و حالت فیلم‌برداری را در نظر گرفتیم،  سپس در بخش پردازشی ماشین جدید ونوس، این دو حالت را از هم جدا کردیم و فیلم‌برداری را بهبود دادیم. در این حالت، اندازه‌ی مدارهای استفاده‌شده به نصف کاهش پیدا کرد.
پاناسونیک لومیکس GH5

در مدل GH4 به‌عنوان یک دوربین عکاسی، مدارها برای حالت عکاسی بهینه شده‌اند؛ بنابراین هنگام فیلم‌برداری این کارایی کاهش پیدا می‌کند. با بازبینی روش ساخت، مدارهای استفاده‌شده در دوربین GH5 برای فیلم‌برداری نیز بهینه شده‌اند. شرکت سازنده مصرف باتری را ۱۰ درصد کاهش داده است که منجر به تولید گرمای کمتری می‌شود.

درحالی‌که تغییرات در پردازنده باعث ایجاد حرارت کمتری می‌شود، پاناسونیک بدنه را طوری طراحی کرده است که بقیه‌ی حرارت تولیدشده بتواند از بدنه خارج شود. با اینکه بدنه‌ی بزرگ‌تر به پراکندگی بیشتر دما کمک می‌کرد؛ ولی این شرکت از بدنه‌ای مشابه بدنه‌ی مدل قبلی استفاده کرده که تنها ۱.۱۳ برابر بزرگ‌تر شده است. سازندگان از یک لایه برای دفع گرمای تولیدی به‌جای ساختن یک دوربین با ابعاد DSLR استفاده کرده‌اند.

درحالی‌که فیلم‌برداری 4K با نرخ ۶۰ فریم‌ بر ثانیه از شاخص‌های دوربین GH5 و نشان‌دهنده‌ی شاهکاری است که قبل از این، دوربین‌های DSLR از ارائه‌ی آن ناتوان بودند؛ ولی این تنها ویژگی GH5 نیست. عکس‌برداری پیاپی با سرعت ۳۰ فریم‌ بر‌ ثانیه و با وضوح 6K، بهبود فوکوس خودکار در حالت ردیابی سوژه و لرزش‌گیر تصویر ۵ محوره از ویژگی‌های دیگر این دوربین است.

با اینکه دوربین GH5 وارد بازار شده است و به‌صورت عمده و خرده به فروش می‌رسد، پاناسونیک با استفاده از به‌روزرسانی فرم‌ور، بهبودهایی برای این دوربین در نظر گرفته که یکی از این گزینه‌ها، دامنه‌ی داینامیکی بالا در فیلم‌برداری 4K است.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات