آشنایی با سنسور دوربین سونی با توانایی فیلمبرداری با نرخ ۹۶۰ فریم بر ثانیه

سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
زمانی آرزو داشتیم با دوربین‌های فیلم‌برداری خانگی، کیفیت پخشی در حد ۶۰ فریم بر ثانیه را تجربه کنیم؛ اما سونی با معرفی پرچم‌دار جدید خود ثابت کرد که با تلفن همراه، می‌توان سرعت رؤیایی ۹۶۰ فریم بر ثانیه را تجربه کرد.
تبلیغات

تجربه نشان‌ داده است که آخرین فناوری‌ها؛ هرچند در روزهای اول گران و لوکس به نظر برسند، خیلی زودتر از آنچه تصور کنیم در زندگی ما جا می‌افتند و تأثیرگذار می‌شوند. این واقعیت، به‌احتمال زیاد برای فیلم‌برداری چند صد فریم بر ثانیه هم محقق می‌شود تا همه‌‌ی مردم، از لذت تماشای فیلم‌هایی با کیفیت بالا و به‌صورت حرکت آهسته بهره‌مند شوند.

پیش از این، چند مدل تلفن همراه هوشمند، توانایی ضبط تصویر با نرخ ۱۲۰ و ۲۴۰ فریم بر ثانیه را ارائه کرده بودند؛ اما حالا، با ساخت یک سنسور جدید CMOS در شرکت سونی، دیدن فیلم‌های اسلوموشن با سرعت ۹۶۰ فریم بر ثانیه ممکن خواهد بود. برای درک بهتر این سرعت، باید فیلم‌هایی را به یاد آورید که از برخورد یک قطره با سطح آب یا لحظه‌ی ترکیدن یک بادکنک، به‌صورت حرکت آهسته دیده‌اید.

سونی برای ساخت این سنسور از فناوری جدیدی استفاده کرده است. در این تکنولوژی، برداشت تصویر به‌صورت چندبخشی انجام می‌شود و با حضور یک لایه‌ی اصلی به نام DRAM و پردازنده‌ای قدرتمند، تصویر نهایی از ترکیب لایه‌ها پدید می‌آید. در واقع این سنسور تصویر، علاوه بر دو بخش اصلی یک لایه‌ی اضافی دارد که آن را از دیگر مدل‌های به‌کاررفته در تلفن‌های‌ همراه مدرن، متمایز می‌کند. در حالت عادی، دو سنسور که روی هم قرار گرفته‌اند، در این بخش به کار می‌رود. یکی از آن‌ها وظیفه‌ی دریافت تصویر را بر عهده دارد و دیگری که به مدار منطقی (Logic circuit) معروف است، بخشی از پردازش تصویر و تبدیل آن به سیگنا‌ل‌های الکترونیکی را انجام می‌دهد. ابتکار سونی در گذاشتن لایه‌ی DRAM بین این دو قسمت است که برداشت تصویر با سرعت بالا را ممکن می‌کند.

سونی پیش از این، از فناوری DRAM در ساخت دوربین‌های عکاسی RX100 و RX10 II استفاده کرده بود که امکان فیلم‌برداری با سرعت ۹۶۰ فریم بر ثانیه را در اختیار علاقه‌مندان به فیلم‌های حرکت آهسته می‌گذاشت. نمونه‌ی فیلم ثبت‌شده با دوربین RX100 IV در ادامه‌ی این مطلب قابل مشاهده است.

دانلود با کیفیت 360p  720p   1080p

با توجه به اینکه سونی برای شرکت‌های مختلف فعال در صنعت تلفن‌ همراه و حتی عکاسی، حسگر و پردازنده‌ی برداشت تصویر ارائه می‌کند، دیدن این فناوری در گوشی‌های هوشمند آینده بسیار محتمل است و به زودی طیف وسیعی از فیلم‌های اسلوموشن با خلاقیت‌های خاص این تکنیک، در اختیار ما خواهد بود.

سونی اکسپریا XZ پریمیوم، فعلا تنها گوشی هوشمند دنیا است که قابلیت ضبط فیلم با سرعت ۹۶۰ فریم برثانیه و رزولوشن 720p را ارائه می‌کند. این محصول علاوه بر این، از سیستم وضوح خودکار بسیار سریع این شرکت موسوم به فوکوس لیزری نیز استفاده می‌کند که به طور اتوماتیک، روی سوژه‌ی دلخواه کاربر متمرکز می‌شود و در صورت حرکت آن، وضوح تصویر (فوکوس) را به سرعت تصحیح می‌کند. این سیستم حتی در نور کم نیز عملکرد قابل قبولی دارد.

در پایان این مطلب، می‌توانید بیننده‌ی نمونه‌ی فیلم‌های گرفته‌شده با گوشی اکسپریا XZ پریمیوم باشید که پس از برداشت با سرعت ۹۶۰ فریم برثانیه، به‌صورت حرکت آهسته درآمده است.

 دانلود با کیفیت 360p   720p   

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات