نیکون لنز 105 میلی متری با دیافراگم F/1.4E ED نیکور را برای دوستداران بوکه رونمایی کرد

یک‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پس از رونمایی کمپانی چینی Zhongyi از لنز ۱۳۵ میلی‌متری با دیافراگم F/1.4 در جریان نمایشگاه PhotoPlus سال گذشته، نیکون نیز لنز ۱۰۵ میلی‌متری  AF-S Nikkor را با دیافراگم F/1.4E ED رونمایی کرد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

زمانی که عکاسان در فکر خرید لنزی با دیافراگم F/1.4 باشند، گزینه‌های بسیاری را پیش رو دارند و از این‌رو داشتن لنزهای ۲۴، ۲۸، ۳۵، ۵۰ و ۸۵ میلی‌متری با این دیافراگم در تجهیزات یک عکاس که با استفاده از دوربین‌های DSLR یا SLR عکاسی می‌کند، چندان جای تعجبی ندارد.

کمپانی چینی Zhongyi در جریان برگزاری نمایشگاه فوتوپلاس که سال پیش برگزار شد، لنز ۱۳۵ میلی‌متری را با دیافراگم F/1.4 رونمایی کرد، اما مساله‌ی اصلی اینجا است که تقاضا برای چنین لنزی از سوی کمپانی چینی محدود تصور شد و از این‌رو این لنز ۳۰۰۰ دلاری تنها در ۱۰۰ دستگاه تولید و روانه‌ی بازار می‌شود.

اما به نظر می‌رسد نیکون با چینی‌ها موافق نیست، چراکه این کمپانی یک لنز ۱۰۵ میلی‌متری را با دیافراگم F/1.4E ED را رونمایی کرده است. اگر چه لنز نیکون دارای فاصله‌ی کانونی کوتاه‌تری در مقایسه با لنز ۱۳۵ میلی‌متری Mitakon کمپانی چینی است، اما جثه‌ی آن بسیار کوچک‌تر است. ارتفاع این لنز تنها ۱۰.۶ سانتی متر است در حالی که قطر آن نیز قریب به ۹.۴ سانتی متری است. وزن این لنز ۹۹۰ گرم است. در این لنز می‌توان از فیلترهای ۸۲ میلی‌متری در جلو استفاده کرد. این لنز قادر است روی سوژه‌هایی که در فاصله‌ی یک متری قرار دارند، به راحتی فوکوس کند.

همانطور که می‌توان انتظار داشت، لنز جدید نیکور نیکون به فناوری‌هایی نظیر فوکوس خودکار مجهز شده و همچنین از وجود پوشش مقاوم مخصوص نیکون نیز بهره می‌برد. روکش نانو کریستالی کشیده شده روی این لنز باعث می‌شود تا انعکاس نور و سایه در تصاویر ثبت شده بسیار کاهش پیدا کند. پوشش فلورین کشیده شده در پنل جلو و پشتی نیز باعث می‌شود تا این لنز به دفع گرد و غبار، قطرات آب و دوده و ذرات ریز بپردازد.

عدسی‌های این لنز با معماری بسیار پیچیده‌ای در کنار هم قرار گرفته‌اند، به طوری که ۱۴ المان مورد استفاده در این لنز در ۹ گروه شامل سه المان شیشه‌ای ED در این لنز گنجانده شده‌اند. اپرچور یا همان پرده‌ی باز و بسته شونده‌ای که بزرگی دیافراگم را تعیین می‌کند از ۹ تیغه تشکیل شده است. ساختار اپرچور باعث می‌شود تا در زمان ثبت تصاویر با حالت بوکه، فضای پشت سوژه که فوکوس روی آن انجام شده، دایره شکل باشد. حرف E نیز نشان از این دارد که دیافراگم این لنز بصورت الکترونیکی کنترل می‌شود، از این‌رو لنز جدید نیکور را باید با دوربین‌های جدیدی دیجیتال نیکون مورد استفاده قرار داد. در صورتی که دوربین شما سال ساختی پیش از ۲۰۰۷ داشته باشد، پس باید پشتیبانی از این لنز را دقیقا تحقیق کنید.

نیکون اعلام کرده که لنز ۱۰۵ میلی‌متری F/1.4E ED را در اواخر ماه آگوست راهی بازار خواهد کرد. قیمت این لنز ۲۱۹۹.۹۵ دلار تعیین شده است که در مقایسه با سایر لنزهای این کمپانی کمی گران‌تر است.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات