بهترین مانیتورهای ۱۴۴ هرتز بازار ایران [فروردین ۱۴۰۳]

سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
بهترین مانیتورهای ۱۴۴ هرتز بازار
برای بازی‌های شوتر و سریع، نرخ نوسازی مانیتور اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. در این مقاله بهترین مانیتورهای ۱۴۴ هرتز بازار ایران را معرفی خواهیم کرد.
تبلیغات

برای افراد زیادی که قصد خرید مانیتور گیمینگ دارند، شاید مهم‌ترین عامل بیشتر بودن نرخ نوسازی مانیتور باشد. در تعریف اجمالی، نرخ نوسازی به‌سرعت به‌روزرسانی محتوا در نمایشگر اطلاق می‌شود. چنین تعریفی یعنی تصویر نمایشگر ۶۰ هرتزی در هر ثانیه ۶۰ بار به‌روز می‌شود. طبعاً هرچه نرخ نوسازی بیشتر باشد، محتوا با سرعت بیشتری به‌روز و به کاربر نمایش داده می‌شود.

در این مقاله از زومیت بهترین مانیتورهای گیمینگ بازار ایران که نرخ نوسازی زیادی دارند، معرفی و ویژگی‌های مهم آن‌ها را به‌طور خلاصه بررسی خواهیم کرد. بااین‌حال، ابتدا لازم است تا با برخی نکات کلی مرتبط با مانیتورها آشنا شوید.

نکاتی که باید قبل از خرید مانیتور بدانیم

ابعاد و وضوح

وضوح و ابعاد مانیتور ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند و دو عاملی هستند که در خرید مانیتور از اهمیت فراوانی برخوردارند. این ارتباط به‌گونه‌ای است که هرچه ابعاد مانیتور بزرگ‌تر باشد، وضوح آن نیز باید بیشتر باشد، زیرا در‌غیر‌این‌صورت تراکم پیکسل‌ها کم می‌شود و مانیتور برای تماشای محتوا از فاصله نزدیک مناسب نخواهد بود.

مثلاً مانیتور ۲۱ تا ۲۴ اینچی با وضوح 1080p برای مشاهده از فاصله نزدیک مناسب است؛ اما وقتی ابعاد آن را به ۲۷ اینچ یا بیشتر ارتقا می‌دهیم، چنین وضوحی کارآمد نخواهد بود و باید سراغ رزولوشن‌های 1440p یا 4K برویم تا تراکم پیکسلی را در حد مقبولی دریافت کنیم.

نکته‌ دیگری که در انتخاب مانیتورها باید به آن توجه کنید، قدرت پردازش سخت‌افزار درمقابل وضوح مانیتور است. ا‌زاین‌رو، اگر قصد خرید مانیتوری با وضوح 4K را دارید، ابتدا از قدرت کافی سی‌پی‌یو و کارت گرافیک خود برای اجرای بازی‌ها اطمینان حاصل کنید؛ وگرنه چنین خریدی برای شما کاربردی نخواهد بود.

البته اگر قصد خرید مانیتور 4K برای یکی از کنسول‌های پلی استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ایکس را دارید، باید بدانید که تراشه‌های به‌کاررفته در کنسول‌های مذکور، می‌توانند بازی‌ها را با وضوح 4K نمایش دهند.

زمان پاسخ‌دهی و نرخ نوسازی

نرخ نوسازی یا Refresh Rate بیانگر این است که مانیتور چند بار در ثانیه تصویر را روی صفحه به‌روز می‌کند و واحد اندازه‌گیری آنهرتز (Hz) است. هرچه نرخ نوسازی مانیتور مقدار بیشتر باشد، یعنی سرعت اجرای محتوا روی مانیتور سریع‌تر است.

زمان پاسخ‌گویی یا Response Time که ارتباط نزدیکی با نرخ نوسازی دارد، به ما می‌گوید که مانیتور با چه سرعتی رنگ‌ها را روی صفحه به‌روز می‌کند و واحد اندازه‌گیری آن میلی‌ثانیه (ms) است. برخلاف نرخ نوسازی، هرچه مقدار آن کمتر باشد، به سرعت مانیتور کمک بیشتری می‌کند.

نوع پنل

هنگام خرید مانیتورها با دو نوع اصلی پنل LCD و OLED طرف هستیم که پنل‌های LCD نیز به سه دسته IPS و VA و TN تقسیم می‌شوند. هرکدام از این پنل‌ها مزایا و معایب خود را دارند. برای مثال، پنل‌های IPS دقت رنگ و زاویه دید فراوانی دارند؛ اما از دو پنل دیگر کندتر هستند.

پنل‌های VA عمق رنگی مشکی بهتری دارند و پنل‌های TN نیز سریع‌تر هستند؛ اما زاویه دید کمتری دارند و افراد باتوجه‌به درنظرگرفتن سلایق و نیازمندی‌هایشان، یکی از این پنل‌ها را برای مانیتور انتخاب می‌کنند.

پنل‌های OLED نیز که جزو پنل‌های باکیفیت‌ و گران‌ بازار هستند، تنها در مانیتور‌های گران‌قیمت یافت می‌شوند و مزایایی از‌جمله عمق رنگ مشکی بسیار زیاد و کنتراست چشمگیر و دقت رنگ فراوان دارند. بااین‌‌حال، بزرگ‌‌ترین مشکل‌شان وقوع پدیده Burn-in است که در‌صورت رعایت‌نکردن برخی نکته‌ها، ممکن است در دراز‌مدت دچار پیکسل سوختگی شوند.

بهترین مانیتور ۱۴۴ هرتز ۲۴ اینچی

مانیتور ۲۴ اینچی سامسونگ اودیسه مدل G3 LS24AG320N

نمای جلویی مانیتور سامسونگ LS24AG320NM

اگر قصد خرید مانیتور گیمینگ تا ۱۰ میلیون تومان را دارید، مانیتور سامسونگ اودیسه G3 گزینه مناسبی محسوب می‌شود. پنل این مانیتور از نوع VA با وضوح 1080p است که نرخ نوسازی آن با کابل DP تا ۱۶۵ هرتز افزایش پیدا می‌کند. شما می‌توانید این مانیتور را در ارتفاع‌های مختلف تنظیم کنید و در حالت‌های عمودی و افقی و دَوَرانی بچرخانید.

درکنار زمان پاسخ‌‌گویی یک میلی‌ثانیه‌ای، قابلیت‌هایی همچون بهینه‌ساز نرخ نوسازی، فناوری AMD FreeSync و حذف پرش تصویر و پورت‌های HDMI و خروجی هدفون، گزینه‌هایی هستند که ارزش خرید مانیتور گیمینگ سامسونگ را افزایش می‌دهند.

بهترین مانیتور ۱۴۴ هرتز ۲۷ اینچی

مانیتور ۲۷ اینچی ایسوس مدل TUF Gaming VG279Q1A

نمای جلویی مانیتور ایسوس VG279Q1A

در بازه قیمتی ۱۴ میلیون تومان، با خرید مانیتور ایسوس مدل TUF Gaming VG279Q1A می‌توانید به برخی امکانات ویژه برای بازی‌کردن دسترسی داشته باشید. پنل مانیتور گیمینگ ایسوس از نوع IPS با نوردهی W-LED است که درمقایسه‌با پنل‌های VA دقت رنگ بیشتری دارد.

حداکثر نرخ نوسازی مانیتور ایسوس ۱۶۵ هرتز است که برای دستیابی به آن باید از کابل DP استفاده کنید. یکی از ویژگی‌های بارز این مانیتور قرارگرفتن ۲ بلندگو در دو طرف آن است که از کیفیت و حجم صدای خوبی بهره می‌برد. فناوری‌های Adaptive Sync و Trace Free برای رندر بهتر تصاویر و جلوگیری از پدیده گوستینگ و زمان پاسخ‌گویی یک میلی‌ثانیه، از ویژگی‌های جذاب مانیتور گیمینگ سری TUF ایسوس هستند.

مانیتور ۲۷ اینچی ایسوس مدل TUF Gaming VG27WQ

نمای جلویی مانیتور ایسوس VG27WQ

اگر می‌خواهید برای خرید مانیتور گیمینگ با وضوح 1440p در بازه قیمتی ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان اقدام کنید، مانیتور ایسوس مدل TUF Gaming VG27WQ حرف‌های زیادی در این بازه برای گفتن دارد. پنل مانیتور یادشده از نوع VA با نرخ نوسازی ۱۶۵ هرتز و زمان پاسخ‌گویی یک میلی‌ثانیه است که از DisplayHDR 400 پشتیبانی می‌کند و درصد فضای sRGB در آن به ۱۲۰ می‌رسد.

در بخش پورت‌ها نیز، یک پورت DP و یک پورت HDMI 2.0 و یک خروجی هدفون به‌چشم می‌خورد؛ البته خود مانیتور ۲ بلندگو در دو طرف خود نیز دارد که از کیفیت و بلندی صدای مناسبی برخوردار است.

فراموش نکنید که در همین بازه‌ قیمتی می‌توانید به‌سراغ مانیتور ۳۲ اینچی سامسونگ اودیسه G5 نیز بروید که در ادامه‌ مقاله، آن را معرفی کرده‌ایم.

مانیتور ۲۷ اینچی سامسونگ اودیسه مدل G7 LC27G75T

نمای جلویی مانیتور سامسونگ C27G75T

مانیتور سامسونگ اودیسه G7 جز مانیتورهای گران‌قیمت ۲۷ اینچی است که البته امکانات مناسبی را در بازه قیمتی خود به خریداران ارائه می‌دهد. پنل مانیتور را به‌صورت اختصاصی سامسونگ تولید کرده که از نوع SVA با نوردهی پس‌زمینه W-LED است و از عمق رنگ ۱۰ بیتی و استاندارد DisplayHDR 600 پشتیبانی می‌کند. این یعنی حین پخش محتوای HDR می‌تواند به روشنایی ۶۰۰ نیت برسد. مانیتور سامسونگ با وضوح 1440p گزینه بسیار مناسبی برای بازی‌کردن محسوب می‌شود.

نرخ به‌روزرسانی در مانیتور سامسونگ بین ۶۰ تا ۲۴۰ هرتز و زمان پاسخ‌گویی نیز برابر یک میلی‌ثانیه است. به‌لطف فناوری کوانتوم دات، دقت و غلظت رنگ‌ها افزایش می‌یابند. سامسونگ در بخش پورت‌ها نیز محدودیت‌ها را کنار گذاشته و با تعبیه پورت‌های USB درکنار خروجی هدفون و درگاه‌های DP و HDMI 2.0، کاربران هدف خود را افزایش داده است.

مانیتور ۲۸ اینچی سامسونگ اودیسه مدل G7 LS28BG702

نمای جلویی مانیتور سامسونگ LS28BG702EMXUE

شاید مدل ۲۸ اینچی مانیتور سامسونگ اودیسه G7 را بتوان بهترین مانیتور در چنین ابعادی دانست که با قیمت حدود ۳۲ میلیون تومانی، طرفداران خاص خود را دارد. پنل مانیتور مذکور از نوع IPS با وضوح 4K است که قابلیت نمایش یک میلیارد رنگ را دارد و از نرخ نوسازی کم‌نظیر ۱۴۴ هرتزی و زمان پاسخ‌گویی یک میلی‌ثانیه بهره می‌برد.

نرخ نوسازی چشمگیر و پنل 4K مانیتور سامسونگ را برای بازی‌کردن با کنسول‌های نسل ۹ نیز به گزینه‌ای عالی تبدیل می‌کند؛ از‌این‌رو، دو پورت HDMI 2.1 و یک پورت DP و دو درگاه USB درکنار خروجی هدفون و بلندگو‌های داخلی در پشت مانیتور دیده می‌شوند.

بهترین مانیتور ۱۴۴ هرتز ۳۲ اینچی

مانیتور ۳۲ اینچی سامسونگ اودیسه مدل G5 LS32CG510EM

نمای جلویی مانیتور سامسونگ LS32CG510EMXUE

در انتخاب مانیتورهای ۳۲ اینچی، مانیتور سامسونگ اودیسه G5 با امکانات مقبولش در بازه قیمتی تا ۱۷ میلیون تومان، کالایی باارزش محسوب می‌شود. پنل مانتیور یادشده از نوع VA با وضوح 1440p است که از فناوری HDR10 و نرخ نوسازی ۱۶۵ هرتز و زمان پاسخ‌گویی یک میلی‌ثانیه پشتیبانی می‌کند.

گفتنی است که برای رسیدن به بیشترین نرخ نوسازی باید از کابل دیسپلی‌پورت استفاده کنید؛ اما درکنار آن، پورت‌های HDMI و خروجی هدفون نیز برای راحتی بیشتر کاربران تعبیه شده است.

مانتیور ۳۲ اینچی ام‌اس‌آی مدل G32CQ4 E2

مانیتور ام‌اس‌آی G32CQ4 E2

یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین مانیتورهای ۳۲ اینچی بازار که از نرخ‌ نوسازی زیادی بهره می‌برد، مانیتور ۳۲ اینچی ام‌اس‌آی مدل G32CQ4 E2 است که در زمان نگارش مقاله قیمتی برابر ۲۱ میلیون تومان دارد.

مانیتور MSI از پنل ۳۲ اینچی VA با نور پس‌زمینه W-LED و عمق پنل ۱۰ بیتی استفاده می‌کند. همچنین، مانیتور یادشده از وضوح 2K و نرخ نوسازی ۱۷۰ هرتزی بهره می‌برد که برای بازی‌کردن گزینه ایده‌آلی است.

ام‌اس‌آی در بخش درگاه‌ها از یک خروجی هدفون و ۲ پورت HDMI 2.0 و یک پورت DP 1.4 استفاده کرده است که برای استفاده از حداکثر نرخ نوسازی نمایشگر، باید آن را با کابل دیسپلی پورت به سیستم مدنظر وصل کنید.

مانیتور ۳۲ اینچی ایسوس مدل XG32VC

مانیتور ایسوس XG32VC

مانیتور ۳۲ اینچی ایسوس مدل XG32VC با متریال پریمیوم و نمایشگر پرنور و تنوع پورت زیاد، گزینه مناسبی برای افرادی است که دنبال مانیتوری همه‌فن‌حریف برای بازی‌کردن هستند.

ایسوس در مانیتور ۳۲ اینچی خود از پنل VA ده بیتی با قابلیت نمایش یک میلیارد رنگ و وضوح QHD استفاده کرده است. نرخ نوسازی مانیتور ایسوس از ۴۸ تا ۱۷۰ هرتز متغیر است که بسته به کابل و نوع ورودی تصویر تنظیم می‌شود.

مجموعه زیادی از قابلیت‌های گیمینگ و پشتیبانی از فناوری‌های AMD FreeSync 2 و G-SYNC انویدیا و داشتن پورت‌های متنوع ازجمله انواع USB و پورت‌های HDMI و DP و نیز خروجی هدفون، از دیگر قابلیت‌های مانیتور یادشده به‌شمار می‌روند. افزون‌براین، اگر کارت گرافیک یا لپ‌تاپ شما از خروجی تایپ C برای انتقال تصویر بهره می‌برد، می‌توانید آن را با USB-C به مانیتور وصل کنید.

مانیتور ۳۲ اینچی ال‌جی مدل UltraGear 32GQ850-B

مانیتور ال‌جی UltraGear 32GQ850-B

مانیتور ۳۲ اینچی ال‌جی مدل UltraGear 32GQ850-B به‌عنوان یکی از مانیتورهای ۳۲ اینچی گران‌ و سریع‌ بازار در فهرست ما قرار گرفته است.

مانیتور ال‌جی با قیمت تقریبی ۵۰ میلیون تومان بیشتر به‌درد پی‌سی گیمر‌ها می‌خورد؛ زیرا وضوح 2K همراه با نرخ نوسازی تا ۲۶۰ هرتز، چیزی نیست که کنسول‌های بازی نسل‌نهمی از آن پشتیبانی کنند. همچنین، زمان پاسخ‌دهی ۱ میلی‌ثانیه و روشنایی بسیار زیاد ۴۵۰ نیتی، آن را برای کارهای گرافیکی و انیمیشن‌سازی نیز مناسب می‌کند.

پنل IPS مانیتور ال‌جی یک میلیارد رنگ را نمایش می‌دهد و از تمام فناوری‌های لازم برای اجرای بازی‌ها بهره می‌برد. همچنین، وجود پورت HDMI 2.1 درکنار DP 1.4 باعث می‌شود تا درصورت پشتیبانی پورت موجود در لپ‌تاپ یا کیس، بتوانید با کابل HDMI هم به نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز برسید؛ اما برای نرخ‌های بیشتر باید از کابل دیسپلی پورت استفاده کنید.

ممنونیم که تا اینجای مقاله همراه زومیت بودید. برای دیدن محصولات بیشتر و مقایسه آن‌ها با یکدیگر و انتخاب ارزان‌ترین فروشنده، حتماً به بخش محصولات زومیت سر بزنید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات