بهترین تبلت های سامسونگ [دی ۱۴۰۲]

چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
مطالعه 12 دقیقه
بهترین تبلت های سامسونگ برای بازی طراحی و استفاده روزمره
از گلسی تب ای ۸ تا گلکسی اس 9 اولترا؛ در مقاله‌ی پیش‌ رو، بهترین تبلت های اقتصادی تا پرچمدار سامسونگ را معرفی می‌کنیم.
تبلیغات

وقتی صحبت از بهترین تبلت های بازار به میان می‌آید، سامسونگ یکی از معتبرترین و قابل‌اعتمادترین برندهایی است که سعی دارد همه‌جوره در مسیر رقابت با تبلت‌های اپل قدم بردارد و با عرضه‌ی گلکسی اس 9 پلاس و اولترا، تا حد زیادی توانست در این زمینه موفق عمل کند؛ تا جایی که این دو دستگاه اکنون به‌عنوان رقبای اندرویدی آیپد پرو به حساب می‌آیند.

تبلت‌ها مانند دنیای گوشی‌های هوشمند، سازندگان و مدل‌های بی‌شماری ندارند و تنها تعداد کمی از تولید‌کنندگان سهمی از بازار فروش تبلت را از آن خود می‌کنند.

از سوی‌ دیگر، سامسونگ در میان برندهای اندرویدی نیز حرف‌‌های بسیاری برای گفتن دارد و این روزها به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کاربران اندروید تبدیل شده است. در این راهنمای خرید، قصد داریم بهترین تبلت های سامسونگ را معرفی کنیم؛ اما پیش از شروع، اجازه بدهید درمورد نکاتی که پیش از خرید تبلت سامسونگ باید مدنظر قرار دهید و همچنین ویژگی‌های این دستگاه‌ها، صحبت کنیم.

فهرست مطالب

مهم ترین نکات پیش از خرید تبلت سامسونگ

صفحه‌ی Home تب اس 8 پلاس

پیش از خرید هر وسیله‌ی هوشمند اعم از گوشی موبایل و تبلت، موارد بسیاری را باید در نظر داشت. در چنین شرایطی می‌توانید خرید آسان‌تر و انتخاب بهتری داشته باشید و تبلت مناسب با نیازهایتان را تهیه کنید. به همین منظور، در ادامه مهم‌ترین نکات پیش از خرید تبلت سامسونگ را مرور می‌کنیم.

تعیین بودجه

اولین و مهم‌ترین نکته قبل از خرید تبلت سامسونگ، میزان بودجه‌ای است که برای خرید این دستگاه کنار گذاشته‌اید. ارزان ترین تبلت سامسونگ درحال‌حاضر چیزی حدود ۶ تا ۷ میلیون تومان قیمت دارد و برای خرید پرچمدار این برند، باید حدوداً ۵۰ میلیون تومان پرداخت کنید.

اندازه صفحه نمایش

اندازه صفحه‌نمایش ارتباط مستقیمی با کیفیت و کارایی آن ندارد. بااین‌حال، تبلتی با اندازه‌ی بزرگ‌تر، می‌تواند نمایشگری بزرگ و در برخی مواقع، بلندگوهای بهتری را برایتان به ارمغان بیاورد. از سویی، اگر می‌خواهید تبلت را با خود حمل کنید، شاید بهتر باشد درمورد اندازه‌ی آن بیشتر فکر کنید.

کیفیت صفحه نمایش

کیفیت صفحه‌نمایش چیزی نیست که بتوان نادیده‌اش گرفت. چه در حال انجام بازی باشید، چه در حال انجام کار یا تماشای ویدیو، زمان زیادی را صرف خیره‌ شدن به صفحه‌نمایش خواهید کرد و اگر کیفیت صفحه‌نمایش چنگی به دل نزند، احتمالاً پس از مدتی از خرید تبلت و استفاده از آن پشیمان خواهید شد.

فضای ذخیره سازی

برای افرادی که می‌خواهند از تبلت خود برای مرور وب، پخش جریانی ویدیوها و انجام بازی‌های معمولی استفاده کنند، فضای ذخیره‌سازی کمتر مشکلی ایجاد نخواهد کرد؛ اما اگر کسی هستید که محتوای زیادی دانلود می‌کند، به فضای ذخیره‌سازی بیشتری نیاز خواهید داشت.

مشخصات سخت‌افزاری

اگر برای استفاده‌ی روزمره مانند گشت‌وگذار در رسانه‌های اجتماعی از تبلت استفاده می‌کنید، شاید به داشتن رم بیشتر یا آخرین و بهترین پردازنده اهمیتی ندهید؛ اما اگر قصد دارید مثلاً بازی‌های سنگینی را اجرا کنید، طبیعتاً به قدرت پردازش بالا، رم بیشتر و فضای ذخیره‌سازی مناسب نیاز دارید.

وای‌فای یا سیمکارت خور بودن

برخی از تبلت‌های سامسونگ در دو نوع وای‌فای و سیمکارت‌خور در بازار موجود هستند. تبلت وای‌فای همان‌طور که نامش به‌نظر می‌رسد، از طریق شبکه Wi-Fi به اینترنت متصل می‌شود. درحالی‌که، تبلت‌های سیمکارت‌خور به‌شما امکان می‌دهند که در هر موقعیتی به اینترنت سیمکارت متصل شوید.

ویژگی های اصلی تبلت های سامسونگ

تب اس 8 اولترا

تبلت‌های سامسونگ با بهره‌گیری از طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های فنی و ظاهری به بهترین گزینه در میان تبلت‌های اندرویدی تبدیل شده‌اند و هر شخصی که قصد خرید تبلتی اندرویدی را داشته باشد، بدون شک سامسونگ اگر اولین گزینه‌ی او نباشد، یکی از اولویت‌هایش خواهد بود. در ادامه به برخی از ویژگی های اصلی تبلت های سامسونگ اشاره می‌کنیم.

  • صفحه‌نمایش با کیفیت و وضوح بالا که تجربه‌ی کاربر از تماشای فیلم، بازی و مطالعه را بهبود می‌دهد.
  • پردازنده‌های قدرتمند و فضای ذخیره‌سازی کافی که سرعت و عملکرد تبلت را بهبود می‌بخشد و ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
  • دوربین‌های قدرتمند که امکان گرفتن عکس و فیلم باکیفیت را برای کاربران فراهم می‌کند.
  • باتری‌های با ظرفیت بالا که به کاربران امکان می‌دهند به‌صورت طولانی‌مدت از تبلت استفاده کنند.
  • طراحی ظاهری جذاب و منحصربه‌فرد که حمل و استفاده از تبلت را آسان و لذت‌بخش می‌کند.
  • قیمت مناسب و گزینه‌های متنوع که نیازهای کاربران را پوشش می‌دهد و تقریباً با هر بودجه‌ای می‌توان یکی از تبلت‌های سامسونگ را خریداری کرد.
  • علاوه‌براین، برخی از تبلت‌های سامسونگ امکان پشتیبانی از قلم هوشمند را ارائه می‌دهند و برخی از تبلت‌های بالارده و پرچمدار این برند نیز، به‌همراه قلم عرضه می‌شوند.

بهترین تبلت های سامسونگ بر اساس قیمت

در ادامه ابتدا بهترین تبلت های سامسونگ از ۱۰ میلیون تا ۵۰ میلیون تومان را معرفی می‌کنیم و سپس به‌سراغ بهترین تبلت های سامسونگ برای بازی و بهترین تبلت های قلم دار سامسونگ خواهیم رفت.

بهترین تبلت سامسونگ تا 10 میلیون تومان؛ بهترین تبلت اقتصادی سامسونگ

پنل جلوی تب ای 8 نسخه 2022

گلکسی تب ای ۸ نسخه ۲۰۲۱

تب ای ۸ نسخه ۲۰۲۱ با صفحه‌نمایش ۱۰٫۵ اینچی از نوع TFT LCD با نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز درحال‌حاضر عنوان بهترین تبلت اقتصادی سامسونگ را به‌ خود اختصاص می‌دهد.

تراشه‌ی استفاده‌شده در این تبلت از نوع Unisoc Tiger T618 است و با توانی معمولی از پس انجام امور روزمره برخواهد آمد.

یکی از ویژگی‌هایی که موجب می‌شود تب ای ۸ در لیست بهترین تبلت های سامسونگ قرار بگیرد، عرضه در فضاهای ذخیره‌سازی متنوع است؛ درحالی‌که بسیاری از تبلت‌های هم‌رده از فضای ذخیره‌سازی محدودی بهره می‌برند. این دستگاه را می‌توانید با رم ۳ و ۴ و فضاهای ذخیره‌سازی ۳۲، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت خریداری کنید.

دیگر امکانات تب A8 سامسونگ را می‌توان در باتری ۷۰۴۰ میلی‌آمپر ساعتی، اسپیکر دوگانه و دوربین اصلی ۸ مگاپیکسل با وضوح ۱۰۸۰ پیکسل خلاصه کرد. اگر قصد خرید تبلت سامسونگ تا بازه ۱۰ میلیون تومان را داشته باشید، تب ای 8 سامسونگ گزینه‌ی‌ مناسبی خواهد بود؛ اما اگر بودجه‌ی کمتری دارید، می‌توانید تب ای ۷ لایت را نیز مدنظر قرار دهید که امکانات کمتری در اختیارتان قرار می‌دهد.

بهترین تبلت سامسونگ تا 20 میلیون تومان؛ بهترین تبلت میان‌رده سامسونگ

تب اس 6 لایت 2022 به همراه قلم

اس ۶ لایت ۲۰۲۲

اگر قصد خرید یکی از تبلت‌های میان‌رده سامسونگ را دارید، اس ۶ لایت ۲۰۲۲ بهترین انتخابی است که پیش‌رویتان قرار دارد. این تبلت با بدنه‌ی فلزی و به‌همراه قلم عرضه می‌شود و می‌توان گفت ارزان‌ ترین تبلت قلم دار سامسونگ به شمار می‌آید.

S6 Lite 2022 دارای صفحه نمایش ۱۰/۴ اینچی LCD با رزولوشن ۲۰۰۰ در ۱۲۰۰ پیکسل است و متأسفانه خبری از صفحه‌نمایش امولد با رزولوشن بالاتر نیست؛ بااین‌حال، کیفیت و روشنایی بالایی را به‌ویژه در روشنایی روز به ارمغان می‌آورد.

سامسونگ در این دستگاه از پردازنده اسنپدراگون 720G استفاده کرده است که در مقایسه با نسل قبلی خود (اس ۶ لایت) در اجرای بازی‌هایی با گرافیک پایین‌تر عملکرد بهتری دارد.

Tab S6 Lite روی اندروید ۱۲ اجرا می‌شود و تا سه‌ سال پشتیبانی نرم‌افزاری و چهار سال پشتیبانی امنیتی دریافت خواهد کرد. باتری ۷۰۴۰ میلی‌آمپر ساعتی و دوربین اصلی ۸ مگاپیکسلی دیگر امکانات این تبلت میان‌رده را تشکیل می‌دهند.

در مجموع، تبلت سامسونگ گلکسی تب اس 6 لایت در مورد اینکه یک تبلت اندرویدی چقدر می‌تواند خوب باشد، استدلال محکمی ارائه می‌دهد و درحال‌حاضر برای خرید نسخه‌ی ۶۴ گیگابایتی آن چیزی حدود ۱۶ تا ۱۸ میلیون باید هزینه کنید.

بهترین تبلت سامسونگ تا 30 میلیون تومان

درحال‌حاضر، در میان تبلت‌های سامسونگ، گزینه‌ی مناسبی با قیمت ۳۰ میلیون تومان وجود ندارد که ارزش خرید داشته باشد؛ به‌جز تب اس ۷ اف ای که مدتی می‌شود در فروشگاه‌های معتبر ناموجود است. با این بودجه، پیشنهاد می‌کنیم سراغ نسخه‌ی ۶۴ گیگابایتی آیپد ایر 2022 اپل یکی از بهترین تبلت های بازار با تراشه‌ی قدرتمند M1 بروید.

اما اگر اصرار دارید یکی از تبلت‌ های سامسونگ را خریداری کنید، با شرایط فعلی، باید بودجه‌تان را تا ۵۰ میلیون تومان افزایش دهید یا گزینه‌ی مقرون‌به‌صرفه‌تری را انتخاب کنید.

بهترین تبلت سامسونگ تا 50 میلیون تومان

تب اس 8 پلاس به همراه قلم

تب اس 8 پلاس

برای خرید تبلتی با قیمت حدودیِ ۵۰ میلیون تومان، بهترین انتخابی که پیش رو دارید، تب اس 8 پلاس است که از نمایشگر ۱۲٫۴ اینچی Super AMOLED‌، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، پشتیبانی از +HDR10 و رزولوشن ۱۷۵۲ در ۲۸۰۰ بهره می‌برد.

در بخش سخت‌افزار تب اس 8 پلاس، تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 1 کوالکام دیده می‌شود که طبق بررسی‌‌های زومیت، بازی Genshin Impact را با نرخ فریم ۵۹ فریم‌برثانیه و پایداری ۹۷ درصد اجرا می‌کند. سامسونگ باتری ۱۰۰۹۰ میلی‌آمپرساعتی را در دل این تبلت پرچمدار جای داده است که تا ۱۰ ساعت پخش ویدئو را فراهم می‌کند.

دیگر امکانات تب اس ۸ پلاس سامسونگ را می‌توان در کاربری روان و لذت‌بخش S Pen، اسپیکرهای چهارگانه با صدای فراگیر و شفاف، عرضه‌شده با سیستم‌عامل اندروید ۱۲ و قابلیت فیلمبرداری 4K خلاصه کرد. اگر به خرید این تبلت پرچمدار فکر می‌کنید، مقاله‌ی بررسی گلکسی تب اس 8 و گلکسی تب اس 8 پلاس سامسونگ [به‌همراه بررسی ویدیویی] را از دست ندهید.

بهترین تبلت سامسونگ تا 60 میلیون؛ بهترین تبلت پرچمدار سامسونگ

گلکسی تب S9 اولترا

تب اس 9 پلاس

تب اس 9 پلاس، دستگاهی جذاب از پرچمداران سری اس ۹ سامسونگ محسوب می‌شود که از نمایشگر ۱۲٫۴ اینچی اولد با نام تجاری Dynamic AMOLED 2X استفاده می‌کند. این صفحه نمایش با Corning Gorilla Glass 5 محافظت می‌شود، حداکثر نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز را ارائه می‌دهد و وضوح آن ۱۷۵۲ در ۲۸۰۰ پیکسل می‌رسد.

سامسونگ در بخش سخت‌افزاری دستگاه از تراشه‌ی قدرتمند Snapdragon 8 Gen 2 با هشت هسته‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 740 استفاده کرده است که در مدل‌های پایه و اولترا نیز دیده می‌شود. تب اس ۹ پلاس برخلاف نسل قبل، نسخه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی ندارد و برای خرید این تبلت، تنها دو گزینه‌ی ۲۵۶ گیگابایت و ۵۱۲ گیگابایت به‌همراه رم ۱۲ گیگابایت را در اختیار دارید.

به‌همراه داشتن اس پن با نرخ تأخیر قابل توجه، باتری ۱۰۰٬۹۰ میلی‌آمپرساعتی، اسپیکرهای چهارگانه و دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی از دیگر امکانات تب S9 پلاس سامسونگ به‌شمار می‌روند. نسخه‌ی سیمکارت‌خور این دستگاه با حافظه‌ی ۲۵۶ گیگابایت را می‌توانید با قیمت حدودیِ ۶۰ میلیون تومان خریداری کنید. گفتنی است که تب اس 8 اولترا نیز هم‌اکنون با قیمتی مشابه به‌فروش می‌رسد.

بهترین تبلت های سامسونگ برای بازی

اجرای بازی کالاف دیوتی روی گلکسی تب اس 9 اولترا

تب اس 9 اولترا

تب اس 9 اولترا که به‌عنوان رقیبی قدر برای آپید پرو اپل ظاهر شده است، بدون شک یکی از بهترین تبلت های سامسونگ برای بازی به حساب می‌آید. با خرید تب اس 9 اولترا، دستگاهی بسیار باریک را دریافت می‌کنید که در کنار ضخامت بسیار کمی که دارد، از صفحه‌نمایش بزرگ ۱۴٫۶ اینچی بهره می‌برد.

وقتی صحبت از تراشه و سخت‌افزار تب S8 Ultra به میان می‌آید، شاهد بهترین تراشه‌ی سامسونگ یعنی تراشه‌ی قدرتمند Snapdragon 8 Gen 2 هستیم. در بخش پردازنده‌ی گرافیکی نیز Adreno 740 مشاهده می‌شود و با رم ۱۲ و ۱۶ گیگابایت و فضای ذخیره‌سازی پرسرعت UFS با حجم ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت و یک ترابایت روانه‌ی بازار شده است؛ بنابراین، از نظر سخت‌افزار با پردازنده‌ای قدرتمند طرف هستیم که خیالمان را از هر نظر راحت خواهد کرد.

تبلت غو‌ل‌پیکر سامسونگ، با توجه به صفحه‌نمایش بزرگی که دارد، از باتری ۱۱٬۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی برخوردار شده و از نظر عملکرد حدوداً ۱۷ ساعت برای تماشای ویدئو همراه شما خواهد بود. البته طبیعتاً شارژ چنین باتری قدرتمندی نیز زمان زیادی را می‌طلبد و شارژ کامل آن تقریباً دو ساعت زمان خواهد برد.

گلکسی Tab S9 Ultra به اسپیکرهای چهارگانه مجهز شده است که در کنار صفحه‌نمایش باکیفیت، تجربه‌ی لذت‌بخشی را در هنگام بازی به ارمغان می‌آورد. به‌طور کلی، گل سرسبد تبلت‌های پرچمدار سامسونگ، با نادیده‌گرفتن صفحه‌نمایش بزرگش، بهترین انتخاب در میان بهترین تبلت های سامسونگ برای بازی به شمار می‌آید.

تب S9 پلاس

تب اس 9 پلاس

اگر نمی‌توانید از نمایشگر بزرگ گلکسی اس 9 اولترا صرف‌نظر کنید و از طرفی به‌دنبال گزینه‌ی اقتصادی‌تری هستید، تب اس 9 پلاس بهترین انتخاب پیش‌رویتان خواهد بود. این دستگاه، دارای صفحه‌نمایش ۱۲/۴ اینچی از نوع OLED با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و وضوح ۱۷۵۲ در ۲۸۰۰ پیکسل است.

تب اس 9 پلاس و اس 9 اولترا از نظر سخت‌افزاری تفاوتی با یکدیگر ندارند: تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 2 با هشت هسته‌ی مرکزی به‌همراه پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 740. بااین‌حال، همان‌طور که گفته شد، امکان انتخاب حافظه‌ی یک ترابایتی را از دست می‌دهید و باید به رم ۱۲ گیگابایت و فضاهای ذخیره‌سازی ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت بسنده کنید.

درمورد باتری و عملکرد آن، با ظرفیتی ۱۰۰۹۰ میلی‌آمپرساعتی روبه‌رو هستیم که نسبت به مدل اولترا، میزان شارژدهی آن کاهش یافته و بدیهی است که زمان شارژ این باتری نیز کمتر خواهد بود.

با توجه به اینکه نسخه‌ی پایه‌ی سری اس 9 نیز از همین سخت‌افزار بهره می‌برد، اگر از اختلاف قیمت کمتری با نسخه‌ی پلاس برخوردار بود، گزینه‌ی مناسبی برای بازی به شمار می‌آمد؛ اما درحال‌‌حاضر قیمت این دو تقریباً به یگدیگر نزدیک است و خرید اس 9 پلاس به‌عنوان بهترین تبلت سامسونگ برای بازی گزینه‌ی معقولانه‌تری به‌نظر می‌آید.

بهترین تبلت های قلم دار سامسونگ

کار با قلم اس پن روی گلکسی تب اس ۹ اولترا

گلکسی تب S9 Ultra سامسونگ

در انتخاب بهترین تبلت قلم دار سامسونگ، بازهم به گلکسی تب اس 9 اولترا می‌رسیم. درمورد صفحه‌نمایش، سخت‌افزار و دیگر امکانات تبلت به اندازه‌ی کافی صحبت کردیم و حالا احتمالاً پذیرفته‌اید که تب اس 9 اولترا بهترین تبلت اندرویدی محسوب می‌شود؛ اما ویژگی دیگری که کمتر از آن صحبت شد، به‌ همراه داشتن قلم S Pen است که سعی داریم عمکلرد آن را کمی بیشتر بررسی کنیم.

طبق بررسی گلکسی تب اس ۹ اولترا در زومیت، این قلم از ابعاد خوبی بهره می‌برد و به‌لطف تأخیر ۲٫۸ میلی‌ثانیه‌ای‌اش، عملکرد بسیار سریعی دارد. در مقام مقایسه، آیپد پرو دارای میزان تأخیر ۹ میلی‌ثانیه و تب اس ۸ پلاس از تأخیر ۶٫۵ میلی‌ثانیه برخوردار شده و اگر بار دیگر بگوییم رقیب قدرتمندی برای آیپد پرو است، اغراق نکرده‌ایم.

یکی دیگر از امکانات جذاب این قلم، تبدیل دست‌نوشته به متن تایپی است که می‌تواند بسیار کاربردی باشد. به‌علاوه، امکان طراحی حرفه‌ای با استفاده‌ از قلم استایلوس و اپلیکیشن جدید Clip Studio نیز وجود دارد.

گلکسی تب S9 پلاس سامسونگ

نقاشی روی گلکسی تب اس 9 پلاس

تب اس 9 پلاس سامسونگ که به‌دلیل سخت‌افزار قدرتمند و امکانات قابل‌توجهش در فهرست بهترین تبلت های سامسونگ نیز قرار داشت، تجربه و عملکرد خوبی را در استفاده از قلم ارائه می‌کند.

میزان تاخیر قلم گلکسی تب S9 پلاس ۲٫۸ میلی‌ثانیه است که آن را به گزینه‌ی مناسبی برای هنرمندان و طراحان تبدیل می‌کند.

سامسونگ قلم گلکسی تب اس 9 اولترا را به استاندارد IP68 مجهز کرده است که محافظت دربرابر گردوغبار و آب تا عمق یک متر را فراهم می‌آورد. از سوی دیگر، محدودیتی در زمینه‌ی محل قرارگیری قلم برای شارژ وجود ندارد و در هر حالتی می‌توان آن را شارژ کرد.

افزون‌براین، دکمه‌ی تعبیه‌شده روی قلم امکانات مختلفی را در اختیارتان قرار می‌دهد که از میان آن‌ها می‌توان به کنترل اپلیکیشن‌ها، یادداشت‌برداری و تبدیل دست‌نوشته به متن تایپی اشاره کرد. درحال‌حاضر برای خرید نسخه‌ی سیمکارت‌‌خور ۲۵۶ گیگابایتی این تبلت باید چیزی حدود ۶۰ میلیون تومان هزینه کنید.

سوالات متداول زومیت

  • بهترین تبلت سامسونگ برای بازی کدام مدل است؟

    بهترین تبلت سامسونگ مناسب گیمینگ،‌ گلکسی تب اس ۹ اولترا خواهد بود. تراشه قدرتمند، نمایشگر عالی و باتری مناسب این تبلت پرچمدار سامسونگ،‌ یکی از بهترین تجربه‌های گیمینگ روی دستگاه‌های اندرویدی را ارائه می‌دهد؛ البته اگر وزن و ابعاد بزرگ نسخه‌ی اولترا مناسب دستان شما نیست،‌ سراغ مدل پلاس با همان قدرت بروید.

  • بهترین تبلت اقتصادی سامسونگ کدام است؟

    گلکسی تب A8 مدل ۲۰۲۱ بهترین تبلت سامسونگ تا حدود ۱۰ میلیون تومان است. اگر بودجه‌ی کمتری دارید می‌توانید سراغ مدل گلکسی A7 لایت با حدود نصف قیمت A8 بروید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات