گوگل دربرابر قانون خبرساز جدید اروپا ایستادگی می‌کند

جمعه ۲۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو گوگل سرچ / Google Search در شیشه عینک
گوگل در نامه‌ای به کمیسیون اروپا نوشت که نمی‌تواند انتظارات این کمیسیون را به‌طور کامل برآورده کند.
تبلیغات

گوگل به اتحادیه اروپا اعلام کرد که قصد ندارد نتایج بررسی صحت اخبار و اطلاعات توسط سازمان‌های حقیقت‌یاب را در بخش جست‌وجوی گوگل و پلتفرم یوتیوب خود نمایش دهد.

تصمیم گوگل درست زمانی گرفته شده که اتحادیه‌ی اروپا می‌خواهد قوانین سختگیرانه‌تری را برای مقابله با انتشار اطلاعات نادرست و جعلی در فضای اینترنت وضع کند.

سال ۲۰۲۲، اتحادیه‌ی اروپا مجموعه‌ای از تعهدات داوطلبانه را برای شرکت‌های فناوری تعریف کرده بود تا به صورت خودجوش برای کاهش انتشار اطلاعات نادرست در پلتفرم‌های خود اقدام کنند و گوگل نیز تعهدات را امضا کرده بود. حالا قرار است این تعهدات داوطلبانه، تحت عنوان قانون خدمات دیجیتال (DSA) به قانونی الزام‌آور تبدیل شوند.

در نامه‌ای که اکسیوس به آن دسترسی پیدا کرده و خطاب به رناته نیکولای، مقام مسئول در بخش محتوا و فناوری کمیسیون اروپا نوشته شده، کنت واکر، رئیس بخش امور جهانی گوگل، رسماً اعلام کرد که گوگل به الزامی مبنی‌بر نمایش نتایج بررسی صحت اخبار پایبند نخواهد بود؛ چرا که این کار «به‌هیچ‌وجه برای خدمات ما مناسب یا مؤثر نیست.»

واکر گفته که گوگل «پیش از آنکه قانون خدمات دیجیتال جنبه‌ی قانونی و اجرایی پیدا کنند، از تمام تعهدات مربوط‌به همکاری با نهادهای حقیقت‌یاب که در «کد رفتاری» ذکرشده است، کناره‌گیری خواهد کرد.»

درحال‌حاضر، «کد رفتاری اتحادیه‌ی اروپا درمورد اطلاعات نادرست» شرکت‌های امضاکننده را ملزم می‌کند که با سازمان‌های حقیقت‌یاب در تمام کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا همکاری داشته باشند، نتایج بررسی‌های این سازمان‌ها را به تمام زبان‌های رسمی اتحادیه‌ی اروپا دردسترس کاربران قرار دهند و انگیزه‌های مالی برای انتشار اطلاعات نادرست در پلتفرم‌هایشان را کاهش دهند.

کد رفتاری، شرکت‌ها را موظف می‌کند که فرایند شناسایی، درک و گزارش اطلاعات نادرست را برای کاربران آسان‌تر و در کنارش، تبلیغات سیاسی را برچسب‌گذاری کنند و حساب‌های کاربری جعلی، ربات‌ها و ویدیوهای دیپ‌فیک را که به انتشار اطلاعات نادرست دامن می‌زنند مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

گوگل به‌طور رسمی و ساختاریافته از فرایند «حقیقت‌یابی» به‌عنوان بخشی از روش‌های خود برای نظارت و مدیریت محتوا استفاده نمی‌کند. این شرکت در جریان مذاکرات و توافقات مربوط‌به «کد رفتاری» اتحادیه‌ی اروپا، با برخی از الزامات این کد مخالفت و اعلام کرد که «بخش‌های جست‌وجو و یوتیوب گوگل تلاش خواهند کرد تا در این زمینه با سازمان‌های حقیقت‌یاب به توافق برسند؛ اما گوگل نمی‌تواند کنترل کاملی بر این فرایند داشته باشد.

۴۰ پلتفرم آنلاین، از جمله مایکروسافت، تیک‌تاک، توییچ و متا، «کد رفتاری» اتحادیه‌ی اروپا را امضا کرده‌اند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات