اتفاق ویژه؛ ایالت کلرادو آمریکا حق تعمیر محصولات را به قانون تبدیل کرد

چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۰
مطالعه 1 دقیقه
زوم‌لب کالبدشکافی آیفون ۱۳ پرو مکس
ایالت کلرادو آمریکا قانون جدیدی را به‌نقع تعمیرکاران تجهیزات الکترونیکی وضع کرد.
تبلیغات

ایالت کلرادو به‌دلیل لایحه‌ی جدیدی که جرد پولیس، استاندار این ایالت، امضا کرد، حالا یکی از سخت‌گیرانه‌ترین قوانین حق تعمیر را در ایالات متحده دارد.

قانون «حق مصرف‌کننده برای تعمیر دستگاه‌های الکترونیکی دیجیتال»، تولیدکنندگان را ملزم می‌کند که امکان خرید قطعات و تجهیزات موردنیاز تعمیر دستگاه‌ها را برای مردم و تعمیرکاران مستقل آسان‌تر کنند.

به‌گزارش نشریه‌ی Colorado Times Recorder، پلیس در مراسم امضای قانون جدید اعلام کرد: «طبق این لایحه، وقتی وسیله‌ای خراب شود (مانند گوشی موبایل، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی یا لپ‌تاپ)، ساکنان کلرادو اطلاعات لازم برای تعمیر دستگاه خود را دراختیار خواهند داشت و می‌توانند تعمیرکار مدنظرشان را انتخاب کنند.»

قانون حق تعمیر کلرادو به قوانینی اضافه شده است که قبلاً درباره‌ی تجهیزات کشاورزی و صندلی‌‌های چرخ‌دار وضع شده بود و حقوق مشابه را به تقریباً هر دستگاه الکترونیکی مصرفی گسترش می‌دهد که تراشه‌ای در آن وجود داشته باشد. گفتنی است که کنسول‌های بازی و تجهیزات پزشکی و خودروها از این قانون مستثنی هستند.

قانون حق تعمیر کلرادو صراحتاً تولیدکنندگان دستگاه‌های الکترونیکی را از جفت‌سازی قطعات منع می‌کند. عمل مذکور زمانی اتفاق می‌افتد که از کارکردن قطعه‌ای در داخل دستگاه تا زمانی‌که نرم‌افزار شرکت سازنده آن را تأیید نکرده باشد، جلوگیری می‌شود. به‌گفته‌ی iFixit، اپل بیشترین استفاده را از سیستم جفت‌سازی قطعات در گوشی آیفون دارد.

همه‌ی تولیدکنندگان تا ابتدای سال ۲۰۲۶ فرصت دارند تا خود را با قوانین جدید کلرادو تطبیق دهند. این قانون برای دستگاه‌های تولیدشده از اول ۲۰۲۱ به‌بعد لازم‌الاجرا خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات