غول هلندی صنعت تراشه: تحریم چین روی درآمد ما تأثیر نمی‌گذارد

یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
پیتر ونینک مدیرعامل اسبق ASMR
مدیرعامل ASML گفته است که تحریم آمریکا علیه صنعت تراشه‌ی چین، تأثیر زیادی بر درآمد شرکتش نخواهد گذاشت.
تبلیغات

پیتر ونینک، مدیرعامل فعلی ASML، در مصاحبه با رویترز اظهار کرد که حتی اگر دولت آمریکا این شرکت را از ارائه‌ی خدمات به تجهیزات پیشرفته‌ی تراشه‌سازی‌ای منع کند که قبلاً به مشتریان چینی فروخته است، این اتفاق تأثیر بسزایی بر پیش‌بینی مالی ASML بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ نخواهد گذاشت؛ زیرا تعداد انگشت‌شماری از تراشه‌سازان چینی را شامل می‌شود.

در اواسط فروردین امسال، آمریکا فشار بر دولت هلند برای جلوگیری از خدمت‌دهی ASML به برخی از تجهیزاتی را شروع کرد که امکان صادرات آن‌ها تأیید شده بود یا قبل از اعمال محدودیت‌های جدید در سال ۲۰۲۳ فروخته شده بودند.

تولیدکنندگان تراشه‌ی مستقر در چین نمی‌توانند دستگاه‌های پیشرفته‌ی EUV را بخرند؛ اما شرکت SMIC تعداد زیادی از اسکنرهای قدیمی DUV را تهیه و نصب کرده است و اکنون می‌تواند تراشه‌هایی با فناوری‌ ۷ و احتمالاً حتی ۵ نانومتری را تولید کند.

هر خط‌تولید به خدمات تعمیر و نگه‌داری نیاز دارد؛ بنابراین، دولت آمریکا در تلاش است که با جلوگیری از خدمت‌رسانی شرکت‌هایی مانند ASML به تجهیزات تراشه‌سازی نصب‌شده در چین، این تجهیزات را به‌مرور‌زمان بلااستفاده کند.

ونینک می‌گوید: «می‌توانیم به آن‌ها خدمت ارائه دهیم؛ اما با محدودیت صادرات قطعات به چین روبه‌رو هستیم که به ما اجازه نمی‌دهد تا قطعاتی با منشأ آمریکایی را استفاده کنیم؛ اما این محدودیت به تعداد معدودی از سیستم‌ها مربوط است. می‌توانیم برای هر چیز دیگری که فروخته‌ایم، خدمت‌دهی کنیم.»

سال گذشته، ASML از محل خدمات پس از فروش و تنظیم دستگاه‌ها و ارتقای سیستم‌ها حدود ۵٫۶۲ میلیارد یورو درآمد به‌دست آورد. به‌طور دقیق مشخص نیست که ASML چقدر پول از ارائه‌ی خدمات مربوط به تجهیزات DUV موجود در کارخانه‌ی SMIC کسب‌ کرده؛ اما این کسب‌وکار برای مالک پیشرفته‌ترین فناوری‌ ساخت تراشه در جهان بسیار مهم است.

در سال ۲۰۲۳، چین دومین بازار ASML بر‌اساس فروش بود و حدود ۳۰ درصد از درآمد جهانی این شرکت از محل خدمات‌رسانی به ابزارهای نصب‌شده را ازآنِ خود کرد. علاوه‌براین در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۴، نیمی از درآمد شرکت هلندی از منطقه‌ی آسیا مربوط به کشور چین بوده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات