یوتیوبر معروف، یک برند سرشناس را مجبور به عذرخواهی و پرداخت جریمه کرد

جمعه ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
مارکز براونلی که یک کت پوشیده - پس‌زمینه‌ی بنفش
مارکز برونلی یا MKBHD، با تهدید به قطع همکاری، شرکت دی‌برند را مجبور به عذرخواهی کرد.
تبلیغات

یوتیوبر مشهور مارکز برونلی نقشی محوری در حل یک اتفاق جنجالی با حضور Dbrand، شرکت محبوب تولیدکننده‌ی قاب و اسکین گوشی، ایفا کرد. دی‌برند در پاسخ به انتقاد یکی از مشتریانش، نام‌خانوادگی او را به سخره گرفته بود.

پنج‌شنبه ۱۱ آوریل (۲۳ فروردین)، دی‌برند پستی را که توسط یکی از مشتریانش از هند به نام بهوان چیترانش منتشر شده بود، بازنشر کرد. چیترانش در این پست ادعا کرده بود که اسکین خریداری شده برای مک‌ بوک او پس از تنها دو ماه تغییر رنگ داده است.

دی‌برند در پاسخ، اظهار نظری نامناسب منتشر کرد که نام‌خانوادگی مشتری یادشده را با کلمه‌ی Rash (ضایعه‌ی پوستی) هم‌قافیه می‌کرد. چیترانش گفت که این نوع رفتار، نشان‌دهنده‌ی دیدگاه نژادپرستانه‌ی دی‌برند نسبت به مشتریان هندی است.

اسکین‌های MKBHD که با همکاری Dbrand تولید کرده‌ بود
اسکین‌های MKBHD که با همکاری دی‌برند تولید شده‌اند

در ادامه، دی‌برند سعی کرد با اشاره به سابقه‌اش در شوخی با کاربران در شبکه‌های اجتماعی، از شدت ماجرا بکاهد؛ اما بعداً دی‌برند عذرخواهی کرد و مبلغ ۱۰ هزار دلار را به‌عنوان حسن نیت به چیترانش پیشنهاد داد.

دی‌برند اقدام به حذف پست اولیه نکرد تا اینکه مارکز برونلی که پیش‌تر بارها با دی‌برند بر سر پروژه‌های مختلف همکاری داشته است وارد ماجرا شد.

براونلی که ۱۸ میلیون مخاطب یوتیوبی‌اش او را با نام MKBHD می‌شناسند، گفت که تا زمانی که پست اولیه از ایکس حذف نشود، تمام همکاری‌هایش با این شرکت را متوقف خواهد کرد، چرا که این پست باعث ایجاد «آسیب غیرضروری» شده است.

تنها چند ساعت پس از اظهار نظر برونلی، دی‌برند سرانجام با اذعان به اینکه «پلتفرمی برای گفتار نفرت‌انگیز ایجاد کرده»، پست جنجانی‌اش را حذف و MKBHD از این حرکت استقبال کرد.

آدم ایجاز، مدیرعامل دی‌برند، در بیانیه‌ای به ورج، این اظهار نظر را «لغزشی جدی در قضاوت» توصیف کرد و از حمایت برونلی قدردانی کرد؛ زیرا این حمایت به شرکت کمک کرد تا «با دقت بیشتری تأمل کند» که چگونه یک پست «پلتفرمی برای کینه‌توزی» ایجاد کرده است.

ایجاز همچنین گفت که این شرکت قصد دارد رویکرد طنزآمیز خود را در شبکه‌های اجتماعی حفظ کند، اما در آینده به بی‌حرمتی و توهین‌آمیز بودن متوسل نخواهد شد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات