شکایت آمریکا از هواوی با محوریت ایران؛ پرونده وارد دادگاه می‌شود

جمعه ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۰
مطالعه 1 دقیقه
لوگو هواوی Huawei روی مودم روتر از نمای نزدیک
پرونده‌ی بزرگ وزارت دادگستری آمریکا علیه هواوی احتمالاً در سال ۱۴۰۴ وارد مرحله‌ی دادرسی می‌شود.
تبلیغات

پرونده‌ی کیفری وزارت دادگستری آمریکا علیه هواوی که این شرکت چینی را به گمراه‌کردن بانک‌ها درباره‌ی تجارتش با ایران متهم می‌کند، به احتمال زیاد در ژانویه‌ی ۲۰۲۶ (دی و بهمن ۱۴۰۴) وارد مرحله‌ی دادرسی می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، دستیار دادستان ایالات متحده به قاضی پرونده گفته که مذاکره برای دست‌یابی به توافق به بن‌بست رسیده و بهتر است که کار به دادگاه کشیده شود. قاضی به‌طور اولیه با این درخواست موافقت کرده و گفته است که احتمالاً جلسه‌ی رسیدگی به پرونده در ژانویه‌ی ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد. به احتمال زیاد روند دادرسی تا ۶ ماه طول خواهد کشید.

پرونده‌ی خبرساز وزارت دادگستری ایالات متحده که مدت‌ها است به‌عنوان بخشی از جنگ تجاری آمریکا و چین شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۸ به‌راه افتاد. آن پرونده باعث شد منگ وانژو، مدیر ارشد مالی هواوی و دختر بنیان‌گذار این شرکت، در کانادا دستگیر شود. به‌عنوان بخشی از توافق سال ۲۰۲۱، اتهامات علیه وانژو لغو شد.

با وجود دست‌یابی به توافق اولیه در سال ۲۰۲۱، پرونده‌ی اصلی علیه هواوی همچنان در جریان است. غول چینی صنعت فناوری تمامی اتهامات را رد کرده.

پرونده‌ی وزارت دادگستری علیه هواوی ابعاد گسترده‌ای دارد و تجارت با ایران تنها یکی از بخش‌هایش است. وکیل هواوی می‌گوید که این شرکت می‌خواهد اتهامات کلاهبرداری بانکی را از اتهامات مربوط‌به سرقت اسرار تجاری جدا کند. ظاهراً دولت آمریکا موافق جداسازی اتهامات نیست و آن‌ها را به‌هم مرتبط می‌داند.

پرونده در ابتدا روی تجارت هواوی با ایران متمرکز بود، اما در سال ۲۰۲۰ وزارت دادگستری آمریکا اتهامات جدیدی به هواوی وارد کرد و گفت این شرکت تلاش کرده اسرار تجاری ۶ شرکت آمریکایی را به‌سرقت ببرد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات