تحلیلگر معروف: ادعای انحصارگرابودن اپل «خنده‌دار» است

یک‌شنبه ۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
لوگو اپل Apple روی فروشگاه حضوری آسمان تاریک
یکی از تحلیلگران و روزنامه‌نگاران معروف دنیای فناوری ادعای انحصارگرایی اپل را «خنده‌دار» عنوان کرد.
تبلیغات

وزارت دادگستری آمریکا به‌همراه ۱۶ دادستان کل در این کشور، پرونده‌ای سنگین علیه اپل تشکیل داده‌اند و این غول صنعت فناوری را به داشتن مونوپولی در بازار گوشی‌های هوشمند متهم کردند.

والت ماسبرگ، روزنامه‌نگار برجسته‌ی حوزه‌ی فناوری، در مجموعه‌ای از پست‌ها در تردز نوشت: «انحصارگراخواندن اپل در بازار گوشی‌های هوشمند خنده‌دار است. هر تحلیلگر مستقل سهم بازار گوشی آیفون را بیش از ۵۰ درصد در ایالات متحده و کمتر از ۲۵ درصد در سطح جهانی تخمین می‌زند. این انحصار نیست.»

ماسبرگ درادامه نوشت: «اپل سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند برای افرادی است که دستگاهی دیجیتال که از دهه‌ی ۱۹۸۰ عامل متمایز‌کننده‌ی آن از برندهایی مانند مایکروسافت بوده است، به پلتفرم سر‌هم‌بندی‌شده ترجیح می‌دهند.»

وزارت دادگستری آمریکا ادعا می‌کند که اپل با رفتار ضدرقابتی، گوشی‌های آیفون را به‌گونه‌ای طراحی کرده است که تنها در تعامل با سایر محصولات اکوسیستم اپل به بهترین شکل عمل می‌کنند. به‌گفته‌ی ماسبرگ، این موضوع نباید به مداخله‌ی دولت نیاز داشته باشد؛ چراکه حتی جیمیل فقط در اپلیکیشن اختصاصی خود به‌طور کامل و درست کار می‌کند.

ماسبرگ می‌گوید وزارت دادگستری طوری عمل می‌کند که گویی برای رقبا حق استفاده از سرویس iMessage متعلق به اپل وجود دارد. او اضافه کرد که اگرچه وکیل نیست و ممکن است درنهایت ثابت شود که اپل در برخی مواقع خاص قانون را زیر پا گذاشته است، به‌نظر می‌رسد که اصل ماجرا درباره‌ی فلسفه‌ی ساخت محصولات و خدمات اپل و تنبیه شرکت به‌دلیل نداشتن مدل کسب‌و‌کاری مانند رقبا باشد.

استیون سینافسکی، مهندس نرم‌افزار و رئیس سابق بخش ویندوز در مایکروسافت، معتقد است که پرونده‌ی اپل سیاسی است. او گفت: «وزارت دادگستری تصمیم گرفت تا علیه شرکت‌های بزرگ فناوری پرونده‌هایی طرح کند. پرونده‌ی شکایت علیه اپل بسیار ضعیف طرح شده است. آن‌ها خودشان هم نمی‌دانند که می‌خواهند با آن چه کنند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات