خالق ChatGPT برای درآمد ۴ میلیارد دلاری هدف‌گذاری کرد

شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
سم آلتمن / Sam Altman مدیرعامل سابق OpenAI در حال خداحافظی
شرکت توسعه‌دهنده‌ی ChatGPT احتمالاً سال آینده تا ۴ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت.
تبلیغات

شرکت OpenAI، توسعه‌‌دهنده‌ی چت‌جی‌پی‌تی که با پشت‌ سر گذاشتن یک سال پرتلاطم توجه جهان را جلب کرد، با ورود به سال ۲۰۲۴ همچنان به خبرسازی ادامه می‌دهد. محصولات این شرکت در سال ۲۰۲۳ به محبوبیت عمومی دست یافتند و در برهه‌ای کوتاه، تحولات داخلی OpenAI به برکناری و بازگشت سم آلتمن، مؤسس و مدیرعامل، منجر شد.

اکنون، درحالی‌که آلتمن تلاش‌های خود را برای گسترش حضور OpenAI در صنعت پیچیده و پرهزینه‌ی نیمه‌هادی افزایش می‌دهد، گزارشی جدید حاکی است که این شرکت نه تنها می‌تواند در سال جاری دو میلیارد دلار درآمد داشته باشد، بلکه در صورت تحقق برنامه‌ها پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۵، فروش محصولاتش به چهار میلیارد دلار برسد.

در مقایسه با شرکت‌های بزرگ مانند مایکروسافت، استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوظهوری از جمله OpenAI معمولاً هنگام افزایش درآمد به پیش‌بینی‌ها تکیه می‌کنند. OpenAI چندین سال است که مدل‌های هوش مصنوعی را توسعه می‌دهد؛ اما درآمدزایی‌اش تا سال ۲۰۲۳ شروع نشده بود.

طبق گزارش جدید فایننشال تایمز، اکنون بیش از یک سال پس از اینکه ChatGPT برای اولین‌بار توجه عمومی را به خود جلب کرد، انتظار می‌رود درآمد سالانه‌ی OpenAI به دو میلیارد دلار برسد.

فایننشال تایمز به نقل از دو نفر از اعضای شرکت می‌نویسد که نرخ درآمد OpenAI به سطحی رسیده است که تا دسامبر ۲۰۲۳ (آذر و دی ۱۴۰۲)، درآمد سالانه‌ی دو میلیارد دلار را تضمین کند و همچنین انتظار دارد تا پایان سال آینده این عدد دو برابر شود.

کاربران تجاری در مرکز درآمد OpenAI قرار دارند. هوش مصنوعی تجاری که می‌تواند در صنایع مختلف از جمله انجام امور مالی، تحقیقات دارویی، مدیریت زنجیره‌ی تأمین و تولید صنایع نیمه‌هادی مورد استفاده قرار بگیرد، یکی از بزرگ‌ترین دلایلی است که مایکروسافت میلیاردها دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کرد.

درحالی‌که OpenAI قصد دارد درآمد خود را در سال آینده دو برابر کند، هزینه‌های توسعه‌ی مدل‌های هوش مصنوعی همچنان بالا خواهد بود. آموزش مدل‌های هوش مصنوعی به هزاران واحد کارت گرافیک انویدیا و مصرف چشمگیر برق نیاز دارد.

آلتمن قصد ورود به بازار نیمه‌هادی را دارد و استقبال عمومی کاربران و شرکت‌ها از فناوری هوش مصنوعی، انتظارات خوش‌بینانه‌ی او را برای آینده تقویت می‌کند. اگر OpenAI بتواند نرخ رشد درآمد خود را در سال ۲۰۲۴ حفظ کند، آینده‌ی درخشانی در پیش خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات