سود سامسونگ ۳۴ درصد سقوط کرد؛ رکود در صنعت تراشه

چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۷
مطالعه 2 دقیقه
لوگو سامسونگ / Samsung روی کره غول پیکر لاس وگاس
گزارش مالی مقدماتی سامسونگ نشان می‌دهد که سود عملیاتی این شرکت در سال ۲۰۲۳ حدود ۳۴ درصد کمتر از سال قبل بوده است.
تبلیغات

سامسونگ گزارش درآمد سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۲۳ را به‌صورت مقدماتی منتشر کرده است. گزارش نشان می‌دهد با اینکه سود کسب‌وکار این شرکت درمقایسه‌با فصل سوم همان سال افزایش یافته، همچنان ۳۴ درصد کمتر از سال ۲۰۲۲ است.

بر‌اساس اطلاعات رسمی، کل درآمد سامسونگ در فصل چهارم سال ۲۰۲۳ معادل ۶۷٫۷۸ تریلیون وون (حدود ۵۱ میلیارد دلار) بوده و سود حاصل‌شده در همین مدت، ۲٫۸۲ تریلیون وون (۲٫۱۱ میلیارد دلار) اعلام شده است.

مجموع درآمد سالانه‌ی سامسونگ در سال گذشته به عدد ۲۵۹ تریلیون وون (معادل ۱۹۴ میلیارد دلار) رسیده که تنها ۶٫۵۷ تریلیون وون (۴٫۹۲ میلیارد دلار) از این مقدار را سود خالص تشکیل می‌دهد.

طبق اظهارات سامسونگ، درآمد و سود به‌دست‌آمده در سه‌ماهه‌ی چهارم درمقایسه‌با سومین فصل ۲۰۲۳ بیشتر بوده است. با‌این‌حال، زمانی‌که با آمارهای سال قبل از آن مقایسه می‌کنیم، متوجه افت ۳۴٫۴ درصدی درمقایسه‌با سود ۴٫۳ تریلیون وون (۳٫۲۲ میلیارد دلار) سال ۲۰۲۲ می‌شویم.

سامسونگ بیشتر رشد درآمد و سود خود را مدیون افزایش قیمت رم و فروش نمایشگرهای پیشرفته‌ ازجمله تلویزیون است و انتظار دارد که در فصل اول سال ۲۰۲۴ با فروش محصولات جدید خود ازجمله گوشی سامسونگ سری گلکسی S24 این وضعیت را بهبود بخشد.

سامسونگ روی بازار هوش مصنوعی مولد نیز حساب می‌کند و قصد دارد سهم خود از بازار تراشه‌های پیشرفته‌ای را افزایش دهد که برای پردازش‌های ابری و به‌کارگیری ابزارهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمند، تلویزیون‌، لوازم خانگی و دستگاه‌های دیگر استفاده می‌شوند.

با وجود ادامه‌ی مشکلات اقتصادی در سال ۲۰۲۴ که باعث رکود در بازارهای مختلف شده است، سامسونگ پیش‌بینی می‌کند که عملکرد مالی‌اش در نیمه‌ی اول سال بهبود یابد و رشد زیادی را در نیمه‌ی دوم مشاهده کند.

کره‌ای‌ها در سال ۲۰۲۳ میلیاردها دلار را برای توسعه‌ی زیرساخت تراشه‌سازی خود هزینه کرده‌اند و سرمایه‌گذاری‌هایی برای بهبود ظرفیت تولید رم DDR5 و HBM و سایر تراشه‌های پیشرفته انجام داده‌اند که نمونه‌ی آن امضای قرارداد همکاری با شرکت ASML برای به‌کارگیری تجهیزات پیشرفته‌ی EUV بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات