چرخش ۱۸۰ درجه‌ای مایکروسافت: بریتانیا بحق جلوی قرارداد اکتیویژن را گرفت

سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
نیم رخ برد اسمیت / Brad Smith رئیس مایکروسافت
برد اسمیت، رئیس مایکروسافت، از موضع خود درباره‌ی بریتانیا عقب‌نشینی کرد و گفت عملکرد آن‌ها سختگیرانه، اما منصفانه بوده است.
تبلیغات

در سال گذشته که سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) از امضای قرارداد بزرگِ ۶۸٫۷ میلیارد دلاری اکتیویژن‌ بلیزارد جلوگیری کرد، برد اسمیت، رئیس مایکروسافت، به‌هیچ‌وجه از تصمیم این سازمان راضی نبود.

اکنون که مایکروسافت قرارداد خود را بازنگری کرده و درنهایت به تأیید بریتانیا رسانده است، اسمیت در مصاحبه با بی‌بی‌سی، این سازمان را سخت‌گیر، اما عادل توصیف کرد.

اسمیت در ابتدا از مقام‌های بریتانیا انتقاد کرد و گفت به‌‌دلیل اقدام این سازمان در آوریل ۲۰۲۳ (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۲) اعتماد مایکروسافت به بریتانیا خدشه‌دار شده است. اسمیت آن روز را تاریک‌ترین روزِ تاریخ مایکروسافت در طول چهار دهه فعالیتش در بریتانیا خواند و حتی یک گام فراتر رفت و گفت: «اتحادیه‌ی اروپا مکانی جذاب‌تر از بریتانیا برای انجام کسب‌وکار است.»

اسمیت در مصاحبه‌ی جدیدش اعتراف کرد: «شخصاً چیزهای زیادی [از این اتفاق] یاد گرفتم و لزوماً از تمام نگرانی‌هایی که در آن زمان ابراز کردم، عقب‌نشینی نمی‌کنم؛ اگرچه کلماتِ متفاوتی را برای بیان منظورم انتخاب می‌کردم.»

CMA مایکروسافت را مجبور کرد تا قرارداد اکتیویژن بلیزارد را بازنگری و حقوق مهم بازی‌های ابری در بریتانیا و بسیاری از دیگر بازارهای جهان را واگذار کند.

اسمیت می‌گوید: «CMA استانداردهای سختی داشت و من به آن‌ها احترام می‌گذارم. این تصمیم برای ما سخت، ولی در کل منصفانه بود و ما را مجبور کرد تا مفاد قرارداد را تغییر دهیم. آن‌ها درباره‌ی حقوقِ بازی‌های ابری نگرانی‌هایی داشتند که برطرفشان کردیم.»

با وجود صحبت‌های جدید اسمیت، CMA از همان ابتدا کمتر تحت‌تأثیر سیاست‌های مایکروسافت قرار گرفته بود. سارا کاردل، رئیس CMA، در ماه اکتبر (مرداد و شهریور ۱۴۰۲) هشدار داده بود: «[دیگر] کسب‌و‌‌کارها نیز بدانند که [این‌گونه] رفتار مایکروسافت راهی برای تعامل با CMA نیست. آن‌ها از زمان تحقیقات اولیه‌ی ما این فرصت را داشتند که ساختار خود را بازسازی کنند؛ اما در‌عوض همچنان بر بسته‌‌ی اجراییِ ناکارآمد خود پافشاری کردند. پیش‌بردن جلسات دادرسی به این روش فقط باعث اتلاف وقت و هزینه می‌شود.»

امتیازی که در‌نهایت مایکروسافت به CMA بخشید، پس از ماه‌ها بررسی موجب شد تا مجوز این قرارداد صادر شود. اگرچه کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) هنوز در حال پیگیری پرونده‌ی خود علیه مایکروسافت در این کشور است و انتظار می‌رود به‌زودی دادگاه استیناف حوزه نهم رأی تجدیدنظر را صادر کند.

FTC همچنین در حال پی‌گیری جداگانه‌ی پرونده‌‌ای علیه قرارداد مایکروسافت است که قرار است اندکی پس از تصمیم تجدید‌نظر آغاز شود، مگر اینکه آن‌ها پرونده‌ی خود را به‌طور کامل رها کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات