درآمد تبلیغاتی ۲۰۲۳ ایکس بسیار کمتر از پیش‌بینی‌ها خواهد بود

چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو شبکه اجتماعی ایکس / X به رنگ سفید و آبی
بحران تبلیغات در ایکس ادامه دارد و این شرکت پیش‌بینی می‌کند درآمدش همچنان کاهش یابد.
تبلیغات

به‌گزارش بلومبرگ، شبکه‌ی اجتماعی ایکس که پیش‌تر با نام توییتر شناخته می‌شد، در سال ۲۰۲۳ حدود ۲٫۵ میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی کسب کرده است که درمقایسه‌با سال‌های گذشته افت چشمگیری را نشان می‌دهد.

ایکس در هر یک از سه فصل اول سال، بیش از ۶۰۰ میلیون دلار درآمد تبلیغاتی داشته است و پیش‌بینی می‌شود عملکرد مشابهی در دوره‌ی کنونی از خود نشان دهد. این عدد در سال ۲۰۲۲ به بیش از یک‌میلیارد دلار در هر فصل می‌رسید.

به‌گفته‌ی منابع آگاه، تبلیغات در‌حال‌حاضر بین ۷۰ تا ۷۵ درصد از کل درآمد ایکس را تشکیل می‌دهد. این به‌معنای درآمد حدود ۳٫۴ میلیارد دلاری سال ۲۰۲۳، شامل درآمد از حق اشتراک و مجوزهای داده خواهد بود.

جو بِناروچ، رئیس عملیات کسب‌وکار ایکس می‌گوید: «این اطلاعات چشم‌اندازی ناقص از کل کسب‌وکار ما ارائه می‌دهد؛ زیرا منابعی که برای کسب اطلاعات به آن‌ها اتکا می‌کنید، جزئیات دقیق و جامعی ارائه نمی‌دهند. ما دیگر توییتر نیستیم و خودمان را با معیارهای قدیمی توییتر، هم از‌نظر درآمد و هم از‌نظر تعداد کاربران، اندازه‌گیری نمی‌کنیم.»

شبکه‌ی اجتماعی ایکس چه زمانی که توییتر نام داشت چه حالا، به‌شدت به درآمد حاصل از تبلیغات متکی بوده است؛ اما درآمد این شرکت از زمان تصاحب به‌دست ایلان ماسک، همواره روند نزولی داشته است.

ایکس علاوه‌بر تبلیغات از سرویس اشتراکی خود به نام X Premium و از قراردادهای صدور مجوز داده‌ها کسب درآمد می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سود سرویس اشتراکی، کمتر از ۱۲۰ میلیون دلار در سال است. در سال ۲۰۲۱، ایکس ۵۷۲ میلیون دلار درآمد از بخش مجوز داده‌ها کسب کرد.

توییتر زمانی که ماسک آن را خرید، سودآور نبود؛ اما در آن زمان بیش از ۵ میلیارد دلار درآمد گزارش کرد. در اوایل سال ۲۰۲۱، مدیران توییتر هدفی عمومی برای رسیدن به درآمد ۷٫۵ میلیارد دلاری تا پایان سال ۲۰۲۳ تعیین کرده بودند.

ایلان ماسک پیش‌از‌این به کارمندان و سرمایه‌گذاران گفته بود که دوست دارد درآمد سرویس اشتراکی نیمی از کل درآمد این شرکت را تشکیل دهد؛ اما به‌گفته‌ی تحلیلگران، این سرویس تنها یک میلیون مشترک دارد که بسیار کمتر از آن چیزی است که ماسک انتظارش را داشت.

ایکس در تلاش است تا از وابستگی خود به تبلیغات برندهای بزرگ فاصله بگیرد و اخیراً جذب کسب‌وکارهای کوچک و متوسط بیشتری را به این پلتفرم آغاز کرده است. ماسک در کنفرانس DealBook ماه نوامبر (آبان و آذر) گفت که نگران است کاهش درآمد تبلیغاتی باعث ورشکسته‌شدن این شرکت شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات