پایان یک دهه تلاش؛ مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت فناوری اروپا استعفا کرد

پنج‌شنبه ۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
پیتر ونینک مدیرعامل اسبق ASMR
پیتر ونینک، مدیرعامل بزرگترین شرکت تولید‌کننده‌ی تجهیزات تراشه‌سازی اروپا، سال آینده‌ی میلادی این شرکت را ترک می‌کند.
تبلیغات

پیتر ونینک، مدیر اجرایی شرکت تولیدکننده‌ی تجهیزات تراشه‌سازی ASML، در ماه آوریل (فروردین و اردیبهشت)، پس از گذشت بیش از یک دهه، از ریاست باارزش‌ترین شرکت فناوری اروپا کناره‌گیری خواهد کرد. هیئت‌مدیره‌ی ASML، کریستف فوکت، کهنه‌کار صنعت تراشه را که اکنون مدیر ارشد کسب‌وکار این شرکت است، به عنوان جایگزین ونینک منصوب کرده است.

به گزارش فایننشال تایمز مارتین ون دن برینک، رئیس فناوری ASML و یکی از مدیران این شرکت در کنار ونینک، بهار آینده پس از تقریباً ۴۰ سال فعالیت در این شرکت هلندی بازنشسته خواهد شد.

این تغییرات مدیریتی در حالی صورت می‌گیرد که ASML که دستگاه‌های لیتوگرافی پیچیده‌ی آن برای تولید پردازنده های پیشرفته توسط تولیدکنندگانی مانند TSMC و سامسونگ الکترونیکس استفاده می‌شود، با رکود صنعت نیمه‌هادی و تحریم‌های محدودکننده‌ی ارسال محموله‌های خود به چین دست و پنجه نرم می‌کند.

اخیرا، نقش ونینک بر مسائل سیاسی متمرکز شده؛ زیرا ASML در بین تنش‌های آمریکا و چین بر سر دسترسی به فناوری حیاتی گرفتار شده است.

از زمانی که ونینک در سال ۲۰۱۳ از مدیر ارشد مالی به رهبری ASML ارتقا یافت، ارزش بازار این گروه تجاری بیش از ۸۵۰ درصد افزایش یافته است. دستگاه‌های لیتوگرافی این شرکت از نور فرابنفش شدید (EUV) برای حک مدارها روی ویفرهای سیلیکونی استفاده می‌کنند که امکان طراحی ترانزیستورهای کوچک‌تری را فراهم می‌کند و منجر به ساخت تراشه‌های قدرتمندتری می‌شود.

فوکت، در سال ۲۰۰۸ پس از کار در شرکت‌های تأمین‌کننده‌ی آمریکایی تجهیزات تراشه از جمله KLA - Tencor به ASML پیوست. او تا سال گذشته پس از ایفای نقش در بخش بازاریابی و مدیریت محصول، بخش EUV کسب‌وکار ASML را رهبری می‌کرد.

نیلز اندرسن، رئیس هیئت نظارت ASML می‌گوید: «ما کریستوف را رهبری بسیار باتجربه با ویژگی‌ و فرهنگ رهبری مناسب شناسایی کرده‌ایم که درک عمیقی از فناوری ASML و اکوسیستم صنعت نیمه‌هادی دارد. او تجربیاتش را ازطریق ایفای نقش‌های مختلف در ASML و شرکت‌های دیگر به‌دست آورده است.»

ونینک گفت که بسیار خوشحال است که شرکتش توانسته چنین جانشین قدرتمندی به‌دست بیاورد.

فوکت گفت که از انتخاب‌شدن به‌عنوان مدیرعامل «هیجان زده و مفتخر» است. او گفت: «ASML در طول سال‌ها تحت رهبری پیتر و مارتین موقعیت قوی و منحصر به فردی در بازار نیمه هادی‌ها ایجاد کرده است. ما یک استراتژی روشن و یک تیم بزرگ داریم و من به دنبال ساختن شرکت روی این پایه‌ی محکم در سال‌های آینده هستم.»

انتصاب فوکت منوط به تأیید سهام‌داران در جلسه‌ی سالانه‌ی بعدی این شرکت در تاریخ ۲۴ آوریل (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات