جاه‌طلبانه‌ترین شرکت ایلان ماسک ۴۳ میلیون دلار بودجه اضافی دریافت کرد

شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
چهره ایلان ماسک / Elon Musk از نمای نزدیک چراغ روشن در پشت سر
شرکت نورالینک ۴۳ میلیون دلار بودجه‌ی اضافی دریافت کرد. این شرکت در پی بازگرداندن بینایی به افراد نابینا است.
تبلیغات

اسناد ثبت‌شده در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نشان می‌دهند که نورالینک، یکی از شرکت‌های ایلان ماسک، ۴۳ میلیون دلار بودجه‌ی اضافه دریافت کرده است. نورالینک همان شرکتی است که روی پردازنده ویژه‌ای برای کاشت در مغز کار می‌کند و جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌ی مدیرعامل تسلا محسوب می‌شود.

پرونده‌ی مالی نورالینک نشان می‌دهد که این شرکت حالا به‌جای ۲۸۰ میلیون دلار، ۳۲۳ میلیون دلار بودجه در‌اختیار دارد. بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار نورالینک صندوق Founders Fund است که پیتر تیل آن را مدیریت می‌کند. ۳۲ سرمایه‌گذار در جذب بودجه‌ی ۴۳ میلیون دلاری ایفای نقش کرده‌اند.

نورالینک مدت‌ها است که درباره‌ی ارزش بازارش اطلاعات جدیدی منتشر نمی‌کند؛ اما چند ماه پیش برخی از رسانه‌ها گفتند که ارزش نورالینک هم‌اکنون به حدود پنج‌میلیارد دلار می‌رسد.

نورالینک در سال ۲۰۱۶ بنیان‌گذاری شده و رباتی تولید کرده است که می‌تواند تراشه‌ی مجهز به رشته‌های بسیار باریک را با دقت مثال‌زدنی در مغز انسان بکارد. این رشته‌ها به تراشه‌ای سفارشی چسبیده‌اند که الکترودهایی برای خواندن اطلاعات سلول‌های عصبی دارد.

ایمپلنت‌هایی که توانایی خواندن سیگنال‌های مغز را داشته باشند، ایده‌ی کاملاً جدیدی نیستند و تولد آن‌ها به حدوداً یک دهه قبل برمی‌گردد. با‌این‌حال، نوآوری نورالینک این است که رابط‌های مغز‌ماشین را به‌صورت بی‌سیم بسازد و تعداد الکترودهای کاشت‌شده در مغز را افزایش دهد.

چند ماه پیش، نورالینک تأییدیه‌ی رسمی سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) را برای آغاز آزمایش انسانی تراشه‌اش دریافت کرد. این شرکت ثبت‌نام را شروع کرده است و احتمالا به‌زودی کارآزمایی بالینی را آغاز می‌کند.

نورالینک به‌دلیل حواشی چند سال اخیر، با انتقادهای نسبتاً زیادی مواجه است. برخی از افشاگران می‌گویند که نورالینک فضای کاری سالمی ندارد و ایلان ماسک به برخی از کارمندان تازه‌کار گفته است که مشکلاتشان را به‌جای انتقال به تیم مدیریت نورالینک، مستقیم به خود او بگویند.

به‌گفته‌ی منابع آگاه، بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ پنج نفر از هشت دانشمندی که نورالینک را بنیان‌گذاری کردند، از این شرکت جدا شدند. جدایی این دانشمندان نتیجه‌ی اختلاف‌نظر با سایر مدیران بود. در برخی از گزارش‌ها نیز، آمده است که آزمایش‌های نورالینک روی حیوانات باعث مرگ آن‌ها می‌شود. این موضوع باعث انتقاد حامیان حیات وحش شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات