۵ کارمند سابق «مستربیست» از تجربه کار با معروف‌ترین یوتیوبر دنیا می‌گویند

یک‌شنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
مستربیست با هودی مشکی و دلار در گوش
پنج نفر از کسانی که برای مستربیست کار می‌کردند، در مصاحبه‌ای از تجارب خود در این مورد گفته‌اند. مستربیست یکی از خبرسازترین یوتیوبرهای دنیا است.
تبلیغات

ظهر یک روز پاییزی در سال ۲۰۲۲، بریت کارتر در حالی که سرگرم صرف ناهار با والدینش در گرین ویل کارولینای شمالی بود، ناگهان تماسی از مدیرش دریافت کرد. تمام آنچه که کارتر از آن تماس به یاد می‌آورد این است: «هی، به دفتر برنگرد. به خانه برو و کیفت را بردار. می‌خواهم همین حالا راه بیفتی و به سمت کوه‌های بزرگ اسموکی بیایی.»

مدیر او برایش توضیح داد که ویدیوی بعدی آن‌ها شامل فیلمبرداری از قطارهای فرسوده‌ی راه‌آهن گریت اسموکی مونتس است که به دیوارهای آجری کوبیده می‌شوند. کارتر که از این درخواست ناگهانی چندان ناراحت نشده بود، سوار خودرو شد و طی ۶ ساعت کل ایالت را رانندگی کرد تا بتواند به‌موقع به تیمش برسد.

مستربیست صاحب شرکتی با ۲۵۰ کارمند و درآمد ۸۲ میلیون دلاری در سال است

بریت کارتر در آن زمان به‌عنوان تهیه‌کننده‌‌ای ایده‌پرداز و خلاق برای MrBeast، یکی از پرمخاطب‌ترین تولیدکنندگان محتوا در یوتیوب، کار می‌کرد و آن ویدیو که شامل آزمایش‌هایی همچون نابود کردن یک لامبورگینی با استفاده از پرس هیدرولیک و پر کردن یک استخر با یک میلیارد اوربیز بود، با کمک او ساخته شد. آن ویدیو اکنون بیش از ۲۰۰ میلیون بازدید دارد.

کارتر می‌گوید: «شما باید برای هر چیزی آماده می‌شدید. در این شغل به معنای واقعی کلمه همیشه باید دست به ماشه و آماده به عمل باشید.»

بسیاری دیگر از تولیدکنندگان برتر محتوا در یوتیوب، مانند مستربیست، کارهایی فراتر از نشستن در مقابل دوربین و استفاده از iMovie گوشی آیفون برای فیلم‌برداری و ویرایش و آپلود ویدیوها در اینترنت انجام می‌دهند.

تحقیقات آکسفورد اکونومیکس تخمین می‌زند که اکوسیستم خلاق یوتیوب، در سال ۲۰۲۲ بیش از ۳۵ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی ایالات متحده کمک کرده و معادل بیش از ۳۹۰ هزار شغل تمام‌وقت را در این کشور پشتیبانی کرده است.

به گفته‌ی فوربز، مستربیست به لطف مالکیت شرکتش که حدود ۲۵۰ کارمند دارد و درآمد ناخالص تخمینی آن از ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ (خرداد و تیر ۱۴۰۱) تا ژوئن سال ۲۰۲۳ (خرداد و تیر ۱۴۰۲) بیش از ۸۲ میلیون دلار بوده است، احتمالاً چشمگیرترین نمونه از این موارد محسوب می‌شود.

لبخند جیمی دونالدسون ملقب به مستربیست / MrBeast

گستره‌ی شغل‌های مورد نیاز مستربیست برای شرکتش از موارد بسیار تخصصی همچون طراح تصاویر بند انگشتی یا Thumbnail (یعنی همان تصاویر کوچکی که در کنار عنوان یک ویدیو در یوتیوب، محتوای آن را به جذاب‌ترین شکل ممکن برای کاربران توصیف می‌کنند) گرفته تا عناوین ساده‌ای همچون افراد خلاق را شامل می‌شود.

بیزینس اینسایدر با ۱۷ کارمند فعلی و پیشین ستاره‌های مشهور یوتیوب مصاحبه کرده است که پنج نفر از آن‌ها برای مستربیست کار می‌کردند. آن‌ها روزهایی پر از شیرین‌کاری‌های غیرقابل تصور، ساعات کاری نامتناسب و نامتوازن و حقوق‌های متفاوت را توصیف کردند. این شغل برای بسیاری از این افراد نیز تبدیل به شغلی برای تمام عمر شده است.

کارتر در مورد نقشش در کار برای مستربیست گفت: «در این شغل روزهایی را خواهید داشت که همه‌چیز بد پیش می‌رود. خیلی سخت کار می‌کنید و خودتان را به آب و آتش می‌زنید تا اتفاقی بیفتد؛ اما روز بعد، آنقدر شیرین‌کاری و کارهای عجیب و باورنکردنی می‌کنید و آنقدر سرخوش می‌شوید که باعث می‌شود تمام آن ساعت‌ها و روزهای سخت را فراموش کنید.»

تأثیر مستربیست‌ بر یوتیوب

مستربیست که نام اصلی او جیمی دونالدسون است، شیوه‌ی جدیدی از تولید محتوا را رواج داده که بر انجام شیرین‌کاری‌ها و چالش‌های حیرت‌انگیز تمرکز دارد. حتی گاهی اوقات برای این کار مستقیماً دست به جیب می‌شود و هزاران دلار جوایز نقدی به افراد می‌دهد.

دونالدسون با این شیوه باعث ایجاد پدیده‌ای شده که یکی از یوتیوبرهای همکار، آن را مستر‌بیستی کردن یوتیوب نامیده است.

جیمی دونالدسون در گرین‌ویل، شهری که در آن بزرگ شد و اکنون شرکتش را در آن اداره می‌کند، مستقر است. بسیاری از کارمندان او به‌صورت حضوری و تمام‌وقت در کار تولید و آماده‌سازی ویدیوها مشارکت می‌کنند. واشنگتن پست در ماه جاری گزارش داد که این شرکت صاحب پنج خانه در یک محله از گرین‌ویل است که برای اسکان دوستان و کارمندان دونالدسون تخصیص یافته‌اند.

این شیوه‌ی زندگی و کار ۱۰۰ درصد اعتیادآور است

از سه نفر از پنج کارمند سابق این شرکت که در مصاحبه با بیزینس اینسایدر شرکت کردند خواسته شده بود که برای کار حضوری و تمام‌وقت به گرین‌ویل منتقل شوند؛ در حالی که دو نفر دیگر می‌توانستند همچنان از راه دور کار کنند. همچنین دو نفر از کارمندان تمام‌وقت گفتند که شرکت، مسکن مورد نیاز آنان را در اختیارشان قرار داده است.

مارک کاپلان، یکی از کارمندان دورکار شرکت که به‌مدت هفت ماه به‌عنوان هماهنگ‌کننده‌‌ی تولید با آن‌ها همکاری کرده است، می‌گوید که به‌ندرت بیش از هشت ساعت در روز کار می‌کرد؛ در حالی که دیگران از جمله کارتر، متوجه شدند که بیش از ۴۰ ساعت در هفته را در محل کار سپری کرده‌اند.

کارتر می‌گوید: «امتحان کردن این شیوه‌ی زندگی و کار، ۱۰۰ درصد اعتیادآور است.» کارتر وظایف سخت دیگری را که به او محول شده بود توصیف کرد؛ مانند زمانی که دونالدسون برای یکی از ویدیوها، درخواست یک چادر سیرک مخصوص را داشت که به رنگ صورتی و آبی یعنی رنگ‌های لوگوی مستربیست رنگ‌آمیزی شده باشد.

کارتر گفت: «جیمی عکسی از این چادر سیرک را در اینترنت دیده بود که ظاهر آن توجهش را جلب کرد. ما در نقطه‌ای از فرایند تولید بودیم که زمان کافی برای سفارش ساخت یک چادر با آن مشخصات را نداشتیم؛ لذا این وظیفه به من محول شد که بفهمم صاحب آن چادر خاص چه کسی است، دقیقاً کجا است، بروم او را پیدا کنم و چادر را از او بخرم.»

کارمندانی که در این مصاحبه شرکت کردند معتقدند که کار با مستربیست، به معنای فراتر رفتن از مرزهای هر آن چیزی است که یک ویدیوی یوتیوب می‌تواند به آن دست یابد.

دونالدسون همچنین به حذف ویدیوهایش شهرت دارد. اگر از نتیجه‌ی کار راضی نباشد، بدون توجه به زمان و هزینه‌ای که برای ساختن ویدیوها صرف کرده است، در حذف آن‌ها درنگ نمی‌کند.

کارتر گفت: «همه می‌دانستند که مأموریت این شرکت، تولید بهترین ویدیوی ممکن است. این اصل جلوتر از هر چیز دیگری قرار می‌گرفت و همیشه هدف ما همین بود. اگر چیزی وجود داشت که می‌توانست ویدیو را بهتر کند، بلافاصله آن را وارد فرایند تولیدمان می‌کردیم.»

یکی دیگر از کارمندان سابق مستربیست که به‌عنوان تهیه کننده برای او کار می‌کرد گفت که برای تولید ویدیویی که جیمی و دوستانش در خیابان‌های توکیو پایتخت ژاپن مشغول رانندگی با خودروهای کوچک هستند، باید با دولت ژاپن مذاکره می‌کردیم تا به ما مجوز فیلمبرداری در اطراف گذرگاه معروف شیبویا در توکیو را بدهد.

این شخص می گوید: «آنچه که من توانستم برای تیم انجام دهم، آن هم طی چنین مدت کوتاهی و در ژاپن که قوانین سخت‌گیرانه‌ی زیادی دارد، واقعاً دیوانه‌کننده بود. وقتی چنین نگرشی داشته باشید، درهای زیادی به رویتان باز می‌شود.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات