زمستان چند ماه زودتر به اردوگاه اپل رسید

سه‌شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
ناراحتی تیم کوک / Tim Cook مدیرعامل اپل Apple نگاه به سمت پایین پس زمینه درخت
اپل در سه ماه اخیر ۴۰۰ میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داده است؛ آن‌هم در شرایطی که آینده‌ی دشواری پیش روی خود می‌بیند.
تبلیغات

اپل، بزرگ‌ترین شرکت دنیا ازلحاظ ارزش بازار، در ماه‌های اخیر با مشکلات کم‌سابقه‌ای مواجه شد تا سهامش افت زیادی کند. بر‌اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، ارزش بازار اپل از زمان انتشار گزارش مالی قبلی این شرکت ۱۱ درصد معادل تقریبا ۴۰۰ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.

افت ۱۱ درصدی سهام اپل در فصل سوم ۲۰۲۳، به‌هیچ‌وجه عادی نیست. اپل معمولاً در سه‌ماهه‌ی سوم هر سال روزهای درخشانی سپری می‌کند و مهم‌ترین محصولاتش ازجمله آیفون را در همین بازه‌ی زمانی دردسترس مشتریان قرار می‌دهد.

تغییرات سهام آمازون، آلفابت و اپل در ۶ ماه اخیر
تغییرات سهام آمازون، آلفابت و اپل در ۶ ماه اخیر (منبع: وال‌استریت ژورنال)

این نخستین‌بار در هشت سال اخیر است که ارزش بازار اپل در فاصله‌ی بین کنفرانس WWDC و گزارش عملکرد در فصل چهارم سال مالی (مصادف‌ با فصل سوم سال میلادی) افت می‌کند.

اپل معمولاً گزارش مالی فصل چهارم را اواخر اکتبر در‌دسترس قرار می‌دهد؛ اما امسال تصمیم گرفته است گزارش را اوایل نوامبر (پنج‌شنبه‌شب این هفته) منتشر کند. این گزارش اهمیت زیادی دارد؛ چون شامل آمار فروش گوشی های سری آیفون ۱۵ خواهد بود.

برای اولین‌بار در هشت سال اخیر، ارزش بازار اپل در فاصله‌ی بین WWDC و گزارش مالی فصل سوم ۲۰۲۳ افت کرده است

سرمایه‌گذاران نگران‌اند که بزرگ‌ترین کسب‌و‌کار اپل با تهدیدهایی بزرگ و بلندمدت مواجه باشد. تنش ژئوپلیتیکی بین ایالات متحده و چین اپل را اسیر کرده است. در ماه‌های اخیر، گزارش‌های متعددی اعلام کرده‌اند که استفاده از آیفون برای کارمندان دولت چین ممنوع شده؛ البته چین هرگونه موضع‌گیری علیه اپل و آیفون را رد می‌کند.

هم‌زمان با افزایش مشکلات اپل، هواوی به‌یک‌باره بازگشت هیجان‌انگیزی به بازار گوشی‌های پرچم‌دار تجربه کرد. این شرکت شهریور امسال گوشی میت ۶۰ پرو را با پردازنده‌ هفت‌نانومتری 5G رونمایی کرد؛ آن‌هم در‌حالی‌که زیر فشار تحریم‌های شدید آمریکا است.

مؤسسه‌ی تحقیقاتی کانترپوینت هفته‌ی گذشته گفت که هواوی توانسته است در فصل سوم سال جاری میلادی تقریبا ۴ درصد از بازار موبایل چین را در‌اختیار بگیرد. فروش کمتر از حد انتظار آیفون ۱۵ باعث شد تا اپل در همان بازه‌ی زمانی با افت ۱ درصدی سهم بازار مواجه شود. این اتفاقی مهم است؛ چون چین بزرگ‌ترین بازار موبایل دنیا را در اختیار دارد.

لوگو اپل / Apple در بین جمعیت مردم روز روشن

اپل دست‌ روی‌ دست نگذاشته است. تیم کوک، مدیرعامل، ماه گذشته سفری به چین کرد تا از کارخانه‌ها و فروشگاه‌های چینی بازدید کند و به ملاقات شماری از مقام‌های رسمی دولت برود. کوک در مصاحبه‌ای کوتاه گفته بود که سفرش به چین بسیار خوب پیش رفته است.

گزارش مالی جدید اپل که پنج‌شنبه‌‌شب منتشر می‌شود، ممکن است ورق را برگرداند

سفر تیم کوک به چین در حالی انجام شد که تنها چند روز بعد دولت این کشور سخت‌گیری به فاکس‌کان را شروع کرد. فاکس‌کان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی اپل در چین محسوب می‌شود و اکثر آیفون‌های دنیا را می‌سازد.

گزارش مالی جدید اپل که پنج‌شنبه‌ی همین هفته منتشر می‌شود، ممکن است ورق را برگرداند؛ البته این موضوع به رویکرد اپل برای انتشار گزارش مالی کاملاً بستگی دارد. اپل آمار دقیق فروش آیفون را اعلام نمی‌کند؛ اما احتمالاً در گزارش مالی جدید خبرهای مهمی با محوریت آیفون ۱۵ را شاهد خواهیم بود.

تحلیلگران وال‌استریت انتظار دارند که فروش آیفون در فصل چهارم سال مالی ۲۰۲۳ درمقایسه‌با بازه‌ی زمانی مشابه سال ۲۰۲۲ حداکثر ۶٫۴ درصد رشد کند. فروش آیفون در فصل سوم نیز افزایش یافته بود؛ اما به مقدار کمتر.

حتی گزارش مالی درخشان نیز نمی‌تواند مسائل دشوار پیش روی اپل را رفع کند. بزرگ‌ترین مشکل افزایش مشکل در چین است. چین همچنان بزرگ‌ترین مرکز تولیدی اپل محسوب می‌شود و این شرکت ۱۹ درصد از درآمد سالانه‌ی خود را ازطریق چین تأمین می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات