شایعه بزرگ رنگ حقیقت به خود گرفت: آغاز همکاری اینتل و آرم در بازار پردازنده‌های موبایل

چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو اینتل Intel گیتار در پس زمینه
اینتل می‌گوید به‌موجب امضای قرارداد تجاری با آرم، تولید پردازنده‌های مخصوص گوشی را در کارخانه‌هایش شروع می‌کند.
تبلیغات

اینتل در بیانیه‌ای غیرمنتظره از شروع همکاری مستقیم با یکی از رقبای اصلی‌اش خبر داده است. براساس این بیانیه، واحد تجاری Intel Foundry Services با همکاری Arm وظیفه‌ی بهینه‌سازی IP تراشه‌های این شرکت را برپایه‌ی لیتوگرافی 18A (معادل ۱٫۸ نانومتر) برعهده می‌گیرد. این همکاری باعث می‌شود مشتریان اینتل و آرم به سیستم-روی-چیپ‌هایی بسیار قوی و کم‌مصرف و با ابعاد بهینه دسترسی پیدا کنند.

بنابر گزارش تامز هاردور،‌ همکاری بین اینتل و آرم افزون‌بر بهینه‌سازی IP آرم شامل بهینه‌سازی لیتوگرافی 18A تیم آبی نیز می‌شود. دو شرکت یادشده در ابتدا روی پردازنده‌های موبایلی تمرکز می‌کنند؛ اما درنهایت ممکن است شاهد تولید پردازنده برای صنعت خودرو، هوافضا، دیتاسنتر، اینترنت اشیاء و سیستم‌های دولتی باشیم. اینتل و آرم قصد دارند طراحی مرجع را توسعه دهند و کیت‌های توسعه‌دهندگان را برای پردازنده‌های موبایلی بهینه کنند.

فناوری‌های تولید تراشه‌های مدرن به‌شدت پیچیده و گران‌قیمت هستند. این روزها تولیدکنندگان و طراحان تراشه به‌منظور دستیابی به بهینه‌سازی حداکثری، سراغ اصلاح طراحی ترانزیستورها و سلول‌های استاندارد و چینش تراشه می‌روند.

طبق گزارش رویترز، اینتل قصد دارد پردازنده‌های موبایلی و سایر تراشه‌هایی که از فناوری آرم استفاده می‌کنند، در کارخانه‌های اختصاصی خودش بسازد.

اینتل که در سال‌های نه‌چندان دور بزرگ‌ترین بازیگر صنعت پردازنده بود، امروزه با رقابت شدید شرکت‌هایی مثل TSMC دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. TSMC بزرگ‌ترین تراشه‌ساز قراردادی دنیا محسوب می‌شود و مشتریان بزرگی مثل اپل دارد.

این نخستین‌باری نیست که اینتل درِ کارخانه‌هایش را به‌روی شرکت‌های رقیب باز می‌کند. از زمان آغاز فعالیت پت گلسینگر به‌عنوان مدیرعامل اینتل، تیم آبی استراتژی جدیدی در پیش گرفته است. این شرکت می‌گوید که کوالکام نیز به‌زودی برای طراحی تراشه‌های جدید از کارخانه‌های اینتل استفاده می‌کند.

آرم یکی از تأمین‌کنندگان بزرگ IP پردازنده در دنیا محسوب می‌شود و با بسیاری از شرکت‌ها همکاری می‌کند. امروزه، تقریبا تمامی گوشی‌های هوشمند از پردازنده‌ی مبتنی‌بر آرم استفاده می‌کنند. اینتل ازطریق همکاری با آرم در تلاش است تا رقیب قوی‌تری برای TSMC و سامسونگ باشد؛ دو شرکتی که درحال‌حاضر اکثر پردازنده‌های موبایلی دنیا را می‌سازند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات